Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door brecht »

Onze 91'er westfalia, welke verder in uitmuntende conditie is, heeft beginnende roest rond de voorruit. Ik denk dat de ruit er ooit uit is gesneden en dat de raamlijst niet goed behandeld is voordat er een nieuwe ruit in is gegaan. Ik snap anders niet waarom dit de enige plek zou zijn waar roest op komt.

De ruit is verlijmd op de carrosserie en heeft aan de buitenzijd een sierrubber.

Mijn idee was om een autoruitenboer de ruit te laten verwijderen, zelf de lijst te behandelen en vervolgens de ruit er weer in te laten zetten. De autoruitenboer met wie ik vandaag overlegde gaf echter aan dat er een mofelijkheid is dat de ruit bij deze operatie sneuveld en dat ik ook eerst zelf zou kunnen proberen om alleen het rubber weg te halen en te zien of ik daar niet al de roest aan kan pakken.

Meestal houd ik niet van half werk, maar als de ruit er niet uit hoeft zou het zonde zijn om deze te riskeren.... Heeft iemand hier ervaring mee en/of een mening over?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door Multivan Generation »

De ervaring is dat er veel meer roest zit als dat jij kunt zien.
De beste remedie is om de gehele ruit er uit te halen,
roest te verwijderen, netjes alles te bewerken met voldoende droogtijd,
en dan weer opnieuw plaatsen van de ruit met een nieuw raamrubber.
Dat nieuwe raamrubber sluit weer lekker goed af.

Groeten en doe er je voordeel mee

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door odorf »

Ik heb een aantal jaar geleden alleen de rubberrand verwijderd en op een aantal punten de roest weg gezandstraald en de boel opnieuw in de lak gezet.

Er zal vast nog meer roest onder zitten, maar voorlopig houdt het al een tijdje.

Ruit eruit is de beste oplossing, maar risico op breuk is zeker aanwezig. Vandaar dat ik toen voor 'second best' ben gegaan.
Als de ruit onverhoopt in de toekomst stukgaat dan pak ik wel alles grondig aan.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door Tinus »

Heb het net laten doen..
Het beetje wat jij ziet is maar een "druppel"
Onder de rubber ziet het er veel erger uit.

'Beste is zoals al gezegd het hele raam er uit en goed laten behandelen..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door Multivan Generation »

En klapt je ruit dan kapot, dan zou het wel eens door een verzekering gedekt kunnen worden :knipoog
Kwestie van even je polisvoorwaarden doornemen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door Pascal-141 »

Een nieuwe voorraam (gewoon raam met zonneband) laten plaatsen in een T4 kost 300eur , dus moest het raam breken bij demontage, is dat ook niet onoverkomelijk .

Ik zou het raam er ook uithalen , om roest goed te kunnen behandelen , anders is het maar een tijdelijke oplossing
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door arjanzevenaar »

ik heb door omstandigheden 2x mijn voorruit laten vervangen :bonk zie topic viewtopic.php?t=37565. De extra kosten zijn zoals pascal zegt rond de 300 euro, en als je geluk hebt zelfs nog iets minder ( ik heb geloof ik 200 euro betaalt, 125 euro voor de ruit en 75 voor het plaatsen bij mij thuis). Ik heb dus thuis onder de carpoort de ruit de 2e keer er zelf uitgehaald en als wij ( mijn schoonvader en ik) Layca op dit forum) iets voorzichtiger waren geweest dan was het zeker gelukt om hem er heel uit te halen. Je moet een beetje geluk hebben en geduld. Ik heb het gereedschap hiervoor zelf nog liggen dus.....

zoals Peter altijd zegt "Doe er je voordeel mee" :toppie
Gebruikersavatar
camiel
Berichten: 135
Lid geworden op: 03 mei 2015, 18:31

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door camiel »

Hoi,
ik heb de voorruit eruit laten halen en bij de doe het zelf garage rondom de voorruit alle roest verwijderd, behandeld en 2 dagen later weer terug laten zetten. Daarna heb ik alles rondom gespoten in de cabine. lekker 2 dagen vrij genomen en bus weer als nieuw!! (ook wielkastranden, plekjes, bumper, front, schuifdeur en schermen gespoten trouwens, want als we toch bezig zijn he)

2 jaar geleden en nog steeds strak! raam erin en eruit was rond de 100 euro
VW Golf GTI Pirelli '83 (project)
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door brecht »

Fijn dat jullie ook wat prijzen noemen! Weet ik ook gelijk dat dat wel goed zit (ik kreeg 125 te horen voor demontage en re-montage en 250 voor een nieuwe ruit inc montage, beide bedragen ex btw) Mocht de ruit dus overhoop toch stuk gaan ben ik max 300 E kwijt, als het goed gaat 150 (los van mijn eigen materiaal, lak, primer, schuurmiddelen eytc)

Over schuurmiddelen: Ik dacht aan borstel (evt op slijptol), schuurpapier en veel handwerk, maar zou aan een zandstraalkastje kunnen komen. Dat lijkt me alleen zo'n gedoe bij een voorruit. Overal straalparels die never nooit niet netjes op te vangen zijn, die rond blijven hangen in de paravan of de motor ruimte..... Of zie ik juist alleen de nadelen en niet de voordelen? Hoe deed jij dat Odorf?
Gebruikersavatar
camiel
Berichten: 135
Lid geworden op: 03 mei 2015, 18:31

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door camiel »

- staalborstel hand
- staalborstel op slijptol (erg grof)
- lamellenschijf op slijptol
- schuurpapier
- plamuur
- schuren
- primer
- schuren
- afplakken
- spuiten (ik zou 2k lak op kleur laten mengen aan de hand van de vw kleurcode)
- poetsen

Succes!! leuk werk!
VW Golf GTI Pirelli '83 (project)
VW T4 Caravelle 2.5 benzine
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door odorf »

brecht schreef: 15 jan 2018, 08:56 Over schuurmiddelen: Ik dacht aan borstel (evt op slijptol), schuurpapier en veel handwerk, maar zou aan een zandstraalkastje kunnen komen. Dat lijkt me alleen zo'n gedoe bij een voorruit. Overal straalparels die never nooit niet netjes op te vangen zijn, die rond blijven hangen in de paravan of de motor ruimte..... Of zie ik juist alleen de nadelen en niet de voordelen? Hoe deed jij dat Odorf?
Ik heb het destijds met een 'Spotstraalpistooltje' gedaan. Dat is een zandstraalpistool met extra rubber voorkantjes in verschillende vormen en een opvangzakje. Het idee is dat het straalgrit door het voorkantje weer wordt opgevangen.
Zoek maar eens in Google op Spotstraalpistool. Ik bedoel de variant met verschillende zwarte mondstukken.

Dit apparaatje is geen wondermiddel!
In de praktijk wordt niet alles opgevangen omdat de tuit niet altijd goed aansluit. (Veiligheidsbril dragen! dan vliegt het grit om de oren)
Ik heb met dikke rubber handschoenen aan soms met een extra vinger erbij het redelijk kunnen afdekken. Maar rondom afplakken met ruim plastic of papier is aan te raden. Tevens heb ik als ik dicht op de ruit bezig was de ruit afgedekt met een plaatje metaal.
Apparaatje straalt een rondje van 1-2 cm oppervlak, afhankelijk van het gebruikte mondstuk.
Zakje is snel vol, dan moet je weer stoppen, zakje leegmaken, en verder.

Zoals ik zeg, het apparaatje is GEEN wondermiddel, maar ik heb me er goed mee kunnen redden.
Als je straalt met Korund grit en wat geduld krijg je -bij de bereikbare plaatsen :nuts - werkelijk alle roest eruit.
Er blijft schoon metaal over.

Na het stralen (en ontstoffen) heb ik er meteen 2K Epoxy Primer overheen gedaan. En later evt plamuren en in de 2K lak.
In mijn ogen is de combinatie 2 komponenten Epoxy primer en 2komponenten lak ook de beste basis om roest langere tijd weg te houden.

Linkje voor een idee van het stralen:
viewtopic.php?f=12&t=31508&start=15
Spot stralen staat ook op pagina 1
De randen van de achterspatborden van pagina 1 van dit linkje hierboven zijn overigens in de loop der tijd wel weer gewoon doorgerot. Dit was mede omdat hier ook roestgaten aan de binnenzijde zaten. Maar de voorraamranden zien er nog steeds goed uit.

Nogmaals; hele voorruit er uit is natuurlijk altijd de beste oplossing.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door Catsailor »

Bij onze 27 jaar jonge :driveT4 ook de voorruit er uit gehaald, zat toch meer roest dan we verwacht hadden, alles blank gemaakt, bijgewerkt, 2k component primer, en weer netjes wit gespoten, ruit is helaas tijdens het verwijderen gesneuveld,
Bijlagen
IMG-20170501-WA0007.jpg
IMG-20170501-WA0009.jpg
IMG-20170501-WA0008(1).jpg
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door Multivan Generation »

Zie je op tegen stralen?
Dan kan chemisch ontroesten, bijvoorbeeld m.b.v. een zuur,
misschien een oplossing zijn.
Zoek maar eens naar filmpjes hierover.
Het is maar een idee .

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Roest rond voorruit. raam er uit of niet?

Bericht door brecht »

Omdat ik, nadat ik vast besloten was het zelf te doen, al sinds de laatste post in dit topic op zoek ben naar een weekend
- waarin ik tijd heb
- waarin de bus niet gebruikt wordt
- waarin ik een stalling beschikbaar heb
- en het niet veel te hard vriest

En dat nog steeds niet gelukt is, wil ik het toch laten doen. Dan:
-houdt ik meer tijd over om leuke dingen aan de bus te doen
- gebeurt het (hopelijk) ook nog eens netter dan wanneer ik het do
-gebeurd het ook voordat de raamlijst echt schade heeft

Ik heb al wat schadeherstellers in de buurt om een prijs gevraagd en vraag me af: heeft iemand hier ervaring met een goede hersteller in het midden des Landsch? (omgeving Woerden) Dit mag een bedrijf zijn maar ook een goede semi-prof.

p.s. Beheerders: As dit te commercieel is voor op het forum: mag antwoorden per PB dan wel?
Plaats reactie