Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

vragen over de T4
Plaats reactie
Gilles
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 17:10
Locatie: Belgie 8790 Waregem

Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door Gilles »

Beste forumleden

Ik ben een veel lezer van het forum en beleef er veel genoegen in. Heb zelf maar een toevallige posting gedaan, dit is mijn volgende.
Mijn Multivan T4 ACV 2.5 uit 2001 vliegt uit zijn eerste versnelling wanneer ik wil wegrijden, dit zowel op vlakke weg of op hellingen.
De schakelbollen zijn vervangen aan 245.000 km. Dit omdat de speling op de pook veel te groot was geworden. De speling is nu weg, maar nu vliegt de eerste versnelling er uit. Voorheen was dit niet zo. Is er iemand van de wtwellers die een tip kan geven? Zit de fout in de bak of heeft de technieker een slechte montage gedaan van de schakelbollen. Voor mij is de auto pas goed uit rodage, en steeds perfect in de VW garage onderhouden.
Mijn T4 is onze gezinsdroom. en de grote sleurhut is geen hinder op al onze trips.
Graag een helpende raad van uw zijde!

Gilles : :huilen :zwaai :zwaai :T44EVER
:T44EVER :driveT4 Multivan TDI 2.5 Synchro sinds jaar 2000. 275000km. Dealer onderhouden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou eerst eens controleren of er genoeg olie in de bak zit.
Zo ja, dan is misschien een revisie aanstaande.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door LAYCA »

Schakelmof versleten???

Groeten Wim :zwaai
Bijlagen
Schakelmof.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gilles
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 17:10
Locatie: Belgie 8790 Waregem

Re: Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door Gilles »

Dank voor de reacties tot nu toe;

Multivan Generation: Oliepeil is in de bak in orde. Zelf controle: stop er af en olie lekt uit opening.
Multivan generation je hebt PB van mij!

Layca: de schakelmof! Moet hiervoor de versnellingsbak er uit of kan dat langs de cabine via de opening van de versnellingspook?
zu het niet kunnen dat bij plaatsen van nieuwe nylon bollen op de stangen onnauwkeurig te werk is gegaan? want hiervoor heb ik het nooit gehad dat uit eerste werd gevlogen?

hopend op meer reacties alvast dank

Gilles.
:T44EVER :driveT4 Multivan TDI 2.5 Synchro sinds jaar 2000. 275000km. Dealer onderhouden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door Hanz »

Kijk ook eens hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Schaltbet%C3%A4tigung
Scrollen naar ongeveer halverwege de pagina onder kopje 'Reparatur Lagerkugeln'.
Je ziet daar dat niet alleen de schakelbolletjes vervangen moeten worden maar ook de busjes waar de bolletjes in draaien. De foto's op de site maken duidelijk wat ik bedoel. Als de bus voor het vervangen wel goed schakelde zou ik het toch eerst zoeken in het onjuist/niet compleet vervangen van de schakelbolletjes en eventueel in het afstellen van de versnellingspook (helemaal onderaan de pagina), voordat je de versnellingsbak uit elkaar trekt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door LAYCA »

Gilles schreef: 14 jan 2018, 10:36 Dank voor de reacties tot nu toe;

Multivan Generation: Oliepeil is in de bak in orde. Zelf controle: stop er af en olie lekt uit opening.
Multivan generation je hebt PB van mij!

Layca: de schakelmof! Moet hiervoor de versnellingsbak er uit of kan dat langs de cabine via de opening van de versnellingspook?
zu het niet kunnen dat bij plaatsen van nieuwe nylon bollen op de stangen onnauwkeurig te werk is gegaan? want hiervoor heb ik het nooit gehad dat uit eerste werd gevlogen?

hopend op meer reacties alvast dank

Gilles.
Klopt hoeft niet de schakelmof te zijn.

Dan kan het mogelijk komen door dat de pook niet ver genoeg naar voren kan kan via het stangenstelsel.
En dat in de bak de schakelmof niet helemaal wordt aangedrukt.
En dan schiet hij er weer uit.
Ik hoop het laatste.


Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gilles
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2017, 17:10
Locatie: Belgie 8790 Waregem

Re: Versnellingbak vliegt uit 1ste versnelling

Bericht door Gilles »

Layca

Klopt wat je zegt, ik denk er ook zo over zeker na de vervanging van de schakel bolletjes.
Ik heb er de garage attent opgemaakt, en er is gemeld dat bij volgend onderhoud zal nagezien worden.
Te meer dat het geen hoogdringend probleem is en niet altijd voorkomt.

dank voor ieder die al reageerde en ik geef zeker verder relaas.

Gilles
:T44EVER :driveT4 Multivan TDI 2.5 Synchro sinds jaar 2000. 275000km. Dealer onderhouden.
Plaats reactie