Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

enkele korte onderhoudsvraagjes

vragen over de T4
Sjoerds
Berichten: 160
Lid geworden op: zo apr 03, 2016 10:35

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Sjoerds » vr feb 09, 2018 10:25

Pascal-141 schreef:
vr feb 02, 2018 23:10
Sjoerds schreef:
vr feb 02, 2018 16:35
Pascal-141 schreef:
wo jan 31, 2018 22:04
Voor zo'n oude 2.4d motor kun je best geen volsynthetische olie gebruiken , die is te dun
Dat moet je me even uitleggen, wat heeft de samenstelling, half-syntheet of volsynthetisch, met de dikte te maken?
10W40 of 5W40 is het enige dat wat over de dikte (viscositeit) zegt, waarbij deze twee onder warme omstandigheden trouwens dezelfde dikte hebben, alleen is de 5W40 iets dunner in koude omstandigheid.

Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een volsyntheet veel beter reinigt waardoor oud vuil ineens los komt als dat er nooit ingezeten heeft....
Ach ... je hoeft me niet te geloven hoor ...
Als jij dunvloeibare volsyntheet zou aanraden voor een antieke diesel , goed dan ...

...maar mijn ervaring leert mij dat die olie veel te dun is voor die toepassing , en dat zo'n oude motor dan vaak overmatig olie gaat verbruiken , soms zelfs zo extreem dat je bijna frieten kan klaarmaken in de olie die in de uitlaat terechtkomt .
Waarom denk je dat er bvb voor klassieke motoren (met grotere spelingen) ook speciale (dikkere)olie verkrijgbaar is , zoals bvb een 20w30 . En nee, dat is ook geen volsyntheet , maar een minerale olie .


...en voor zover ik weet is een 10w40 een halfsynthetische , en niet verkrijgbaar als volsynthetische .
Pascal, nu heb je het weer over ´dun´ maar dat is slecht een gevoelskwestie bij jou, krijg ik het idee. Je noemt 20W30, maar dat is juist veel dunnere olie bij bedrijfstemperatuur dan een 5W40 of 10W40.
Ik zeg alleen dat jouw eerste opmerking ´je kunt best geen volsynthetische olie gebruiken, die is te dun´, niet klopt. Het enige wat iets over de dikte/viscositeit van de olie zegt, zijn de getallen voor en na de W... of het een minerale, halfsynthetische of volsynthetische olie is, heeft daar niks mee te maken.

En voor jouw informatie, ik heb de motor van mijn antieke T4 diesel gereinigd met Forté motorflush en rijdt sindsdien (circa 40.000 km) met een volsynthetische 5W40 (die dus net zo dun of dik is als een minerale 10W40) en dat gaat perfect, olieverbruik nihil. Als ik er nu een 5W30 in zou gooien, dan bestaat inderdaad de kans dat hij olie gaat verbruiken...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9081
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Pascal-141 » vr feb 09, 2018 12:01

is inderdaad een "gevoelskwestie" . Doe eens wat gewone halfsynthetische olie tussen je vingers , en doe dan ook eens volsynthetische olie tussen je vingers en "voel" eens het verschil in smeerfilm tussen de 2 . :knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1174
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Hanz » vr feb 09, 2018 12:06

Hier een interessant artikel over verschillende soorten motorolie en daarin ook de verklaring waarom synthetische olie 'dunner' aanvoelt dan minerale olie.
https://www.anwb.nl/wegenwacht/motor/ti ... ie-kies-je
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Sjoerds
Berichten: 160
Lid geworden op: zo apr 03, 2016 10:35

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Sjoerds » vr feb 09, 2018 12:12

En doe dat zelfde nu eens met beide oliën als ze pak em beet 90 graden Celsius zijn.... ;-)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9081
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Pascal-141 » vr feb 09, 2018 12:44

Sjoerds schreef:
vr feb 09, 2018 12:12
En doe dat zelfde nu eens met beide oliën als ze pak em beet 90 graden Celsius zijn.... ;-)
:lach

liever niet ,bij 90° ...
Heb een paar maand geleden op die manier mijn pols verbrand , met een lelijke wond tot gevolg , lang verhaal , uiteindelijk bij een huidspecialist mijn pols laten oplappen ... nu is de huid terug OK , op de littekens na , maar dat maakt me niet uit , heb er al meerdere op mijn handen :knipoog

Maar goed , de hete olie dus ... wel , als ik op een T5 de volsynthetische olie aflaat , is dat zo vloeibaar dat het net water lijkt. Als ik op mijn T4 de halfsynthetische olie aflaat , is dat toch "dikker" . Dan bedoel ik niet dat het als stroop is hé , maar gewoon , dikker dan de andere olie. Dat verschil tussen beide voel ik ook goed als ik de olie uitzuig met mijn olieuitzuigtoestel , dat werkt met zo'n heel dun plastic slangetje . Daarmee voel je ook goed het verschil in dikvloeibaarheid .

Ander voorbeeld : ik heb een heel oude wiellader , met een luchtgekoelde Güldner dieselmotor (60 jaar oud) , de vorige eigenaar zei dat "het blok moest vervangen worden want het lekte langs alle zijden " (bleek dat hij er dezelfde olie had ingegooid als in zijn Crafter , volsynthetische dus) . Nadat ik de wiellader had overgekocht , heb ik een groot onderhoud gedaan , en gewoon halfsynthetische olie er in gegooid . En motor is nu zo goed als "droog" .
Zit dus wel degelijk verschil op .

:knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Sjoerds
Berichten: 160
Lid geworden op: zo apr 03, 2016 10:35

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Sjoerds » vr feb 09, 2018 14:59

Natuurlijk zit er verschil in, maar niet in dikte...
Zoals ik in het eerste bericht al schreef, het grootste gevaar zit hem er in dat een volsyntheet veel beter reinigt dan een minerale olie. Heeft er altijd een minerale olie ingezeten en je stapt ineens over op een volsyntheet dan bestaat de kans dat aangekoekt vuil, bijvoorbeeld bij keerringen of de olieschraapveren, gaat loslaten waardoor de motor ineens gaat olie verbruiken of lekken. Gooi je er daarna weer minerale olie in (met zelfde viscositeit) dan blijft hij net hard verbruiken of lekken, al naargelang er speelt.

Om me dan maar te wagen aan een eindconclusie: of het een synthetisch, halfsynthetische of minerale olie is, maakt niks uit. Het Belangrijkste is om na te gaan wat er altijd gebruikt is en diezelfde soort olie te blijven gebruiken....

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25422
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Multivan Generation » za feb 10, 2018 20:16

@ topicstarter,
Ik zou in je 2400 diesel gewoon 10W40 of 15W40 gebruiken.
Het is oude techniek en geef het gewoon tijd om rustig op temperatuur te komen.
Om de 10.000 km even verversen en je kunt gewoon lekker vooruit.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door krekwakwol » ma feb 12, 2018 16:20

Ik gooi altijd Kroon Torsynth 10W40 in mijn bus (een 2.4D bj'91), is een half synthetische olie en heb geen extra olie verbruik hierdoor. Het is prijstechnisch ook aantrekkelijk, bij technische webshop ZAMRO betaal ik 18 euro per 5 liter en als je boven de 50 euro (excl btw) besteld is verzenden ook nog gratis.
En nee ik heb hier geen aandelen in, maar betaal graag niet te veel voor een product.

Gebruikersavatar
Hanssyncro
Berichten: 667
Lid geworden op: do okt 22, 2015 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Hanssyncro » ma feb 12, 2018 17:53

Heeft de topicstarter nou een 2.5 of een 2.4? Hij praat namelijk in zijn eerste topic over een 2.5 en iedereen reageert met een 2.4. Zijn bus kan net als onze zijn omgebouwd naar een 2.5 toch?

Groetjes, Petra
VW T4 Syncro TDI Camper
Onze topic waarin de vorderingen staan en wij 'm IJslandproof maakte:
viewtopic.php?f=12&t=52556

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1174
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door Hanz » ma feb 12, 2018 20:56

Volgens andere berichten van de TS is het een 2.4
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2126
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Mersch (Lux)

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door black bulli » ma feb 12, 2018 21:16

Motoröl t4-wiki.de zegt alles :zwaai
Zet af en toe de stilte eens wat harder

Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 50
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: enkele korte onderhoudsvraagjes

Bericht door krekwakwol » di feb 20, 2018 16:21

Ik lees '91 2.5D bij de topicstarter, maar qua olie zal dat toch niet uitmaken, de 2.5 zal denk ik ook te oud zijn voor full synthetische olie.
Tevens is het een tip van mij om goedkoop aan goede olie te kunnen komen. :knipoog

Plaats reactie