Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling, nog eentje!

vragen over de T4
onrust66
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 23, 2017 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Koppeling, nog eentje!

Bericht door onrust66 » wo jan 31, 2018 17:48

Beste mensen van dit vriendelijke forum.

Foei, we hebben geen mazzel met het busje dat we afgelopen najaar aanschaften (ons eerste!). Nog geen 3000 km van aanschaf heeft nu ook de koppeling het begeven, althans dat is mijn leken-conclusie. Twee garages hadden me er al op gewezen dat de zoemtoon duidde op een verslijtende drukgroep, maar “het kon echt nog wel even mee”. Niet dus want tijdens het laatste ritje van zo’n 40 km. werd het geluid snel forser en bij thuis inparkeren kreeg ik de pook alleen nog in en uit versnellingen als ik de motor uitzette!

Extra info: 1) ik vond de koppeling al steeds erg snel oppakken, maar dat kan ook gewoon gewenning zijn geweest na jarenlang een andere auto te hebben gereden; 2) wegrijden uit stilstand ging al steeds erg schokkerig, hoe voorzichtig of minder voorzichtig er ook met koppeling en gas werd omgegaan; 3) als ik nu de motor start blijft ie niet eens lopen, in z’n vrij, terwijl de automatische choke totnutoe altijd netjes z’n werk deed.

Maandag kan ik bij de garage in de buurt terecht. Ik heb al zoveel mogelijk koppelingsdraadjes hier nageplozen, maar geen betreft een AAF. Als ik het goed begrijp moeten drukgroep, koppelingsplaten en een massavliegwiel worden vervangen? Is Sachs origineel of was het nou Luk (maar ik las Luk = ruk ...)? Andere dingen waar naar gekeken moet worden, gezien de ‘extra info’ hierboven? We waren al aan het sparen voor het vervangen van de distributie, dat moet nu ook maar meteen (niet op kilometers, wel op jaren). In dat kader nog tips? Alle info is welkom! Bij voorbaat dank, Marjan
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 220.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace

onrust66
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 23, 2017 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door onrust66 » wo jan 31, 2018 18:38

Oja, de km.stand is nog geen 221.000
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 220.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1363
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door jordydereus » wo jan 31, 2018 18:57

Welke motor heb je?

En massavliegwiel zal waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26364
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Multivan Generation » wo jan 31, 2018 19:02

Hij heeft een AAF als ik het zo las. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9367
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Pascal-141 » wo jan 31, 2018 19:18

Luk is evengoed als Sachs voor wat betreft koppelingen voor standaard motoren .
Als het gaat om getunde koppelrijke TDI's , dan is een versterkte Sachs een aanrader.
Maar voor een 2.5i maakt het echt niks uit hoor
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1363
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door jordydereus » wo jan 31, 2018 20:09

Multivan Generation schreef:
wo jan 31, 2018 19:02
Hij heeft een AAF als ik het zo las. :zwaai
Zegt mij niks...

2.5 met aantal pk kan je meer mee.
Ik tenminste.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 1379
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Aan de weg naar de rest van de wereld

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Hanz » wo jan 31, 2018 21:34

jordydereus schreef:
wo jan 31, 2018 20:09
Multivan Generation schreef:
wo jan 31, 2018 19:02
Hij heeft een AAF als ik het zo las. :zwaai
Zegt mij niks...

2.5 met aantal pk kan je meer mee.
Ik tenminste.
Zie hier http://www.t4-wiki.de/wiki/Motorkennbuchstabe AAF is 2.5 liter 5 cilinder benzinemotor met 81 kW. Staat ook in de voettekst onder het bericht van de TS.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9367
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Pascal-141 » wo jan 31, 2018 21:58

jordydereus schreef:
wo jan 31, 2018 20:09
Multivan Generation schreef:
wo jan 31, 2018 19:02
Hij heeft een AAF als ik het zo las. :zwaai
Zegt mij niks...

2.5 met aantal pk kan je meer mee.
Ik tenminste.
2.5i , benzineversie
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

onrust66
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 23, 2017 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door onrust66 » do feb 01, 2018 11:21

Sorry dat dat niet meteen duidelijk werd. I.d.d. zoals in m’n signature staat de AAF is de 2,5 liter benzinemotor.

Iemand gedachten over het schokkerig wegrijden (was dat ook al eenduidig de koppeling?) of andere alarmbellen die gaan rinkelen? Tips waar de garage op moet letten of wat we als ‘alles’ open ligt (koppeling en distributie) beter meteen kunnen meenemen? Ik lees massavliegwiel hoeft niet vervangen?

Bedankt weer!

Marjan (geen hij trouwens :) )
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 220.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace

Peter73
Berichten: 199
Lid geworden op: di apr 03, 2007 12:28

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Peter73 » do feb 01, 2018 11:37

Hoi Marjan,

Laat de motorsteunen ook goed controleren. Kan ook een oorzaak zijn van schokkend wegrijden.
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9367
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Pascal-141 » do feb 01, 2018 15:46

Peter73 schreef:
do feb 01, 2018 11:37
Hoi Marjan,

Laat de motorsteunen ook goed controleren. Kan ook een oorzaak zijn van schokkend wegrijden.
is inderdaad zo.
Vooral als het "schokkerig" vertrekken hoofdzakelijk bij koude motor gebeurd en het normaal vertrekken is bij warme motor .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26364
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door Multivan Generation » do feb 01, 2018 17:13

onrust66 schreef:
do feb 01, 2018 11:21
Sorry dat dat niet meteen duidelijk werd. I.d.d. zoals in m’n signature staat de AAF is de 2,5 liter benzinemotor.

Marjan (geen hij trouwens :) )
@ Marjan,
je hoeft je niet te verontschuldigen hoor voor het feit dat iemand anders niet goed leest. :bonk
Zelfs in je topic beginpost heb je zelfs je motorcode AAF vermeld. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

onrust66
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 23, 2017 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door onrust66 » vr feb 02, 2018 11:46

Ok, motorsteunen, ik zal ze erop wijzen. Bedankt!
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 220.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace

onrust66
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 23, 2017 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door onrust66 » ma feb 05, 2018 16:19

Nou moe!!! De garage kan geen nieuwe distributieset meer bestellen voor de AAF???? Ze hebben Volkswagen zelf gesproken. Komt dat jullie bekend voor?

De waterpomp is nog wel te leveren omdat ie ook in een ander model is gebruikt, de multiriem en rollen wrs ook. Concreet missen nu van de distributie de spanrol en de looprol. Ik hoop dat het duidelijk is welke, want onderdeelnummers waren er ook al niet meer op te ontdekken volgens de monteur.

Iemand hier toevallig iets op voorraad liggen of tips omtrent verkrijgbaarheid elders? Ik zal iig Haarlemmerliede en Noordwijkerhout eens bellen.... Het zál toch niet.....

Intussen hard hopen op een goede afloop..... :nuts
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 220.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace

onrust66
Berichten: 53
Lid geworden op: ma okt 23, 2017 15:55
Locatie: Onder de rook van Amsterdam

Re: Koppeling, nog eentje!

Bericht door onrust66 » ma feb 05, 2018 16:30

Op internet kom ik wel sets tegen voor de AAF van Continental en rollen van Febi Bilstein. Allebei via de Uitlaat Discounter.... is dit ‘troep’?
Groeten! Marjan
T4 Cali 1992 AAF 2,5l. 5 cyl. benzine 220.000 km and counting :driveT4
R1100GS 1994 1,1l. 2 cyl. airhead 176.000 km. and counting :peace :peace

Plaats reactie