Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem T4

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Distributieriem T4

Bericht door krekwakwol »

Hallo, ik heb dit onderwerp al gezocht, maar heb het nog niet voor mijn motor gevonden.
Ik ben van plan om de distributieriemset te vervangen van mijn bus incl. waterpomp, de riem zit nu 50.000 km op, maar inmiddels al 6 jaar en er komen kleine dwars scheurtjes in, dus vervangen lijkt mij.
Nu heb ik de AAB (2.4D) motor van de eerste generatie BJ'91. Heb ik hier nog speciaal gereedschap voor nodig?
En zijn er nog dingen waar ik speciaal op letten moet.

Op zich vind ik het niet spannend, want ik heb ook al van de Subaru Forester, Alfa 33 boxer en normale VW benzine blokken de riemen vervangen.
( de brandstofpompriem wil ik laten doen, want ik heb hier geen blokkeer gereedschap en meetklok.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Distributieriem T4

Bericht door krekwakwol »

Gezien de afstelling van de brandstofpomp heb ik nu toch maar besloten om de werkzaamheden uit te besteden aan Theo Musch in Froombosch. Hier lees ik veel positieve reacties van.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Distributieriem T4

Bericht door Catsailor »

Goede beslissing , heb m,n 91er 2.4 daar ook in onderhoud, no nonsense garage, en lekker dicht bij huis :yes
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Distributieriem T4

Bericht door krekwakwol »

De bus is weer terug van Theo, beide riemen met spanrol en waterpomp vervangen, was ook nodig. wielsporing afgesteld en hij vond nog een bijna open gescheurde aandrijfashoes, dus deze ook gelijk vervangen.
het viel hem op dat de bus zo mooi en rustig liep, toen heb ik hem het geheim verteld, 0,15% aceton door de diesel mengen, dit zorgt voor een lagere oppervlakte spanning van de diesel, waardoor dit veel fijner verneveld en een gelijkmatiger ontbranding geeft.

Ik had dit item al een poosje gevold op een camper forum en toen ik las dat sommige al 4 ton probleemloos rondrijden met aceton toevoeging, had ik vorig jaar zoiets dat kan mijn bus ook wel gebruiken, voor de kosten hoef ik het niet te laten, in frankrijk betaalde ik 2 euro per liter.
Het verbruik is ook wat gedaald, in frankrijk reed ik gemiddeld ook in de bergen 1:12.
Maar probeer dit niet in een moderne diesel met pompverstuivers of zo, want dat kon wel eens niet goed aflopen.
Maar dit terzijde, de bus is weer vertrouwd om mee op pad te gaan. :yes
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie