Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Nee dat zit bij een 88 pk TDI niet zo.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Ik zit dan nog steeds met die uitlaat.
Ik had de bus namelijk een 1/2 jaar in mijn bezit toen de uitlaat is vervangen. En gelijk hierna is hij veel meer gaan verbruiken en duurt het een stuk langer dat de motor op temperatuur komt.
Misschien zit ik er echt naast , maar ik vind het eigenlijk te toevallig dat deze problemen gelijk met het vernvangen van de uitlaat naar voren komen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

RJ GRUNN schreef: 10 feb 2018, 13:56 Ik zit dan nog steeds met die uitlaat.
Ik had de bus namelijk een 1/2 jaar in mijn bezit toen de uitlaat is vervangen. En gelijk hierna is hij veel meer gaan verbruiken en duurt het een stuk langer dat de motor op temperatuur komt.
Misschien zit ik er echt naast , maar ik vind het eigenlijk te toevallig dat deze problemen gelijk met het vernvangen van de uitlaat naar voren komen.
Ik vroeg in een reactie op 7 febr of je er een foto van kon plaatsen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Klopt, vergeten :huilen .
Bedoel je met de voorkant het gedeelte bij het spruitstuk, of de demper aan de achterkant?

Groet Grunn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Ik bedoel daarmee het gedeelte wat dwars onder de auto loopt, van midden onder de auto naar de zijkant lopend en dan een bocht van 90 graden naar achter maakt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Ik heb wat moeite met het plaatsen van de foto's.
Moet even uitzoeken hoe dit aan te passen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Problemen

Bericht door René »

Als ik het zo lees blijft je thermostaat open staan.
Bij stationair beweegt de wijzer wel en bij rijden niet.
Door het rijden koelt koelvloeistof meer af als de motor aan warmte er in kan brengen.
En de warmte die je voelt als je de kachel aanzet zal bij lange na niet dezelfde warmte zijn als een motor met goed werkende thermostaat.
Voel de slangen maar eens in de motorruimte.

Grtzzz René
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3639
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Problemen

Bericht door krekwakwol »

Idd thermostaat controleren, als deze open blijft staan dan worden de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur geleidelijk warm als de motor opwarmt, bij goed werkende thermostaat word de slang pas warm/heet als de thermostaat open gaat.

Blauwe rook is volgens mij verbrande olie, dieselrook is zwart/grijs. Uitgeharde klepsteelafdichtingen kunnen vaak een oorzaak zijn van een blauwe rookpluim met name na het start.
Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Afbeelding

Het heeft even geduurd, maar heb de foto's kunnen toevoegen ;-)
Bijlagen
Rechter zijkant naar achteren genomen (laatste deel)
Rechter zijkant naar achteren genomen (laatste deel)
Middendemper
Middendemper
Rechter zijkant naar achteren genomen
Rechter zijkant naar achteren genomen
Rechter zijkant naar voren genomen
Rechter zijkant naar voren genomen
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

@ Rene en Krekwakwol:
Als ik jullie verhaal goed lees, mogen de slangen pas warm worden nadat de thermostaat open gaat
Dit is toch pas bij bedrijfstemperatuur van +/- 90 graden ??

De blauwe rook kwam ook pas na het vervangen van de uitlaat.
Hiervoor rookte de bus amper, nu is het zo erg, dat het zelfs in de bus gaat stinken.

Groet Grunn.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Problemen

Bericht door Snautzer »

RJ GRUNN schreef: 13 feb 2018, 20:52
De blauwe rook kwam ook pas na het vervangen van de uitlaat.
Hiervoor rookte de bus amper, nu is het zo erg, dat het zelfs in de bus gaat stinken.
Is de gehele uitlaat vervangen?
Ik als eerste eens die hele uitlaat nalopen en voelen. Misschien afdichtingen niet dicht gesmeerd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Op basis van de geplaatste foto's zie ik dat er een verkeerde uitlaat gemonteerd is.
Waar is de roetkat gebleven?
Deze uitlaat wordt vaker op een 2400 diesel geplaatst, maar geeft iets meer tegendruk. Rendement van turbo gaat naar beneden hierdoor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Hoi,

Oké dat zal kunnen verklaren, dat ik na het laten vervangen van de uitlaat vermogen ben gaan missen en dat de bus aanzienlijk meer is gaan gebruiken.

Kun je dit ook voor mij verder onderbouwen?
Ik wil hier uiteraard mee terug gaan naar de garage, alleen moet ik hun ook kunnen overtuigen ;-)

Kan dit ook gevolgen hebben voor de temperatuur van de bus, of staat dit er los van?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen

Bericht door Pascal-141 »

RJ GRUNN schreef: 14 feb 2018, 14:34 Hoi,

Oké dat zal kunnen verklaren, dat ik na het laten vervangen van de uitlaat vermogen ben gaan missen en dat de bus aanzienlijk meer is gaan gebruiken.

Kun je dit ook voor mij verder onderbouwen?
Ik wil hier uiteraard mee terug gaan naar de garage, alleen moet ik hun ook kunnen overtuigen ;-)

Kan dit ook gevolgen hebben voor de temperatuur van de bus, of staat dit er los van?
Er zit inderdaad een dempertje op van een 2.4d , maar dat zal zeker geen afname van het vermogen opleveren , aangezien deze dempertjes wel vaker geplaatst worden in de plaats van de roetkat , en omdat deze dempertjes een vrije doorgang hebben (dus geen restrictieschotten in de demper) .
Ik heb deze zelf ook al geplaatst ter vervanging van een roetkat (en zo wat extra vermogen te creëren) , als het "budgetvriendelijk" moet blijven (dus ipv een katvervangende buis)

Dus voor je naar de garage holt : zij zullen zeggen dat ze zo'n dempertje gemonteerd hebben voor het goedkoper te houden. (een nieuwe roetkat kost al snel een paar honderd euro) , ik hoop dan alleen dat ze dat ook zo aangerekend hebben . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Klopt, ze hebben ook aangegeven dat dit een goedkopere oplossing was.
Maar wat kan dan de oorzaak zijn van het verschil in brandstof?

Dit is wel gelijk veranderd na het vervangen van de uitlaat.
Plaats reactie