Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen

vragen over de T4
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn T4 2,5 TDI 2003.
Ik heb de bus al twee keer laten nakijken bij verschillende garages, maar die kunnen geen ongeregeldheden vinden.

Een paar weken geleden, heb ik de uitlaat laten vervangen. Hier zat nog de originele onder. Rond deze tijd kwamen er problemen. Nu weet ik niet of dat aan de vervanging van de uitlaat ligt, of omdat toen het koude weer ook begon te komen;-)

Op koude dagen (rond het vriespunt) komt de warmtemeter niet in beweging. De kachel werkt wel en ik krijg het in de bus lekker warm.
Bij temperaturen boven de 5 graden, duurt het erg lang (+/- 10 a 15 km), voordat de motor 90 graden heeft bereikt.
De bus gebruikt ook behoorlijk meer diesel. Hiervoor reed ik 1150km op 80 liter, nu ongeveer 850km. Ik heb ook het vermoeden, dat dit komt doordat de bus waarschijnlijk door de koude motor met een open choke blijft rijden. Bij een koude start heb ik blauwe uitlaatgassen en stinkt de bus. Ook mis ik vermogen, maar dat kan ook komen doordat de motor niet op temperatuur komt.

De uitleg van de garage is: Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand en zijn dit de gevolgen. Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Ik hoop dat een van jullie zich herkend in de symptomen en mij advies kan geven.

groet'n oet grunn
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Problemen

Bericht door LAYCA »

Blijven de lamellen achter de ventilatoren (voor radiator) open staan?
Kan geen andere reden verzinnen.
Als dit zo is wordt het koelwater tijdens rijden altijd gekoeld.
En warmt de motor bij koud weer helemaal niet voldoende op.
En zoals jij al aangaf een hoger gebruik.
Bijlagen
ventilator T4.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

Re: Problemen

Bericht door avento »

Ik zou eens beginnen met het vervangen van de temperatuur sensor
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Over welke motorcode hebben we het hier?
Bij een 88 pk TDI is wat blauwig roken vrij normaal.
Dit komt door de verstuivers bij deze motor.

Ik zou controleren of de thermostaat nog goed werkt, of de temperatuursensor heeft ook invloed op het verbruik.
Verder is de brandstofpomp timing erg belangrijk, en komt dit best kritisch.

Trouwens misschien eens een foto plaatsen van het voorste gedeelte van de uitlaat? Er worden wel eens uitlaten geplaatst met een 'wat aparte demper en andere diameter als dat er origineel onder zit. Dit creëert tegendruk voor de turbo, wat onwenselijk is.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Henk-1 »

Hoi RJ,
Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand
Ik ken personen die met een open buis hebben gereden van voor tot achter.
Dus geen dempers er meer op en ook geen roetkat.

Zie je het helemaal niet meer zitten dan kun je naar Theo Musch gaan.
Die zit in Froombosch in Grunn , hij is echt een T4 specialist.
http://www.theomusch.nl
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen

Bericht door Pascal-141 »

RJ GRUNN schreef: 06 feb 2018, 21:28 Hallo,

Ik heb een probleem met mijn T4 2,5 TDI 2003.
Ik heb de bus al twee keer laten nakijken bij verschillende garages, maar die kunnen geen ongeregeldheden vinden.

Een paar weken geleden, heb ik de uitlaat laten vervangen. Hier zat nog de originele onder. Rond deze tijd kwamen er problemen. Nu weet ik niet of dat aan de vervanging van de uitlaat ligt, of omdat toen het koude weer ook begon te komen;-)

Op koude dagen (rond het vriespunt) komt de warmtemeter niet in beweging. De kachel werkt wel en ik krijg het in de bus lekker warm.
Bij temperaturen boven de 5 graden, duurt het erg lang (+/- 10 a 15 km), voordat de motor 90 graden heeft bereikt. 10a 15km is niet abnormaal (als er een zuheizer inzit , dan is hij wel een stuk sneller op temperatuur)
De bus gebruikt ook behoorlijk meer diesel. Hiervoor reed ik 1150km op 80 liter, nu ongeveer 850km. Ik heb ook het vermoeden, dat dit komt doordat de bus waarschijnlijk door de koude motor met een open choke blijft rijden. Bij een koude start heb ik blauwe uitlaatgassen en stinkt de bus. Ook mis ik vermogen, maar dat kan ook komen doordat de motor niet op temperatuur komt. Een choke zit alleen op een oude benzine motor , een TDI heeft helemaal geen "choke" .

De uitleg van de garage is: Door de nieuwe (type) uitlaat, heeft de bus minder weerstand en zijn dit de gevolgen. Ik heb hier mijn bedenkingen bij. Ik hoop dat een van jullie zich herkend in de symptomen en mij advies kan geven. Uitlaat standaard of "open" (open = zonder dempers) , maakt niks van verschil qua motortemperatuur . Als jouw garage zoiets zegt , dan raad ik je aan dringend een andere garage te zoeken

groet'n oet grunn

-is je T4 al uitgelezen aan de computer door die 2 garages ?
-Hoeveel KM heeft hij al gereden ?
-Zoals Peter al zei : als je een AJT (88pk) hebt , dan is de blauwe rook heel normaal bij koude start . Als je een ACV (102 pk) hebt , dan hoort hij niet blauw te roken . De blauwe rook kan dan wijzen op : turbo slijtage , verstuivers aan vervanging toe , of timing verlopen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Hallo

Bedankt voor deze snelle reacties.

@ Layca: Als ik het goed begrijp moeten deze pas open gaan, wanneer de motor boven de 90 graden komt. Ik wil dit even controleren. Vandaag kwam de meter totaal niet in beweging. Zelfs na zeer lange tijd stationaire kwam deze wel wat in beweging, maar niet tot 90 graden.

@ Peter: Klopt het is een 88 pk TDI.
Ik heb deze klachten bij de garage aangegeven, ik ga er vanuit dat hij de thermostaat heeft gecontroleerd.

@ Henk: ik hoi Theo in gedachten.
IK heb alleen net €620,- uitgegeven aan een APK en een beurtje.

@ Pascal: Ja is uitgelezen, zat een storing in de Cruisecontrol er was toen verder niets gevonden.
De verstuivers zijn gecontroleerd en de timing stond goed.
Wat is een zuheizer?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen

Bericht door Pascal-141 »

Een zuheizer is een extra motorbijverwarmer . Deze werkt op hetzelfde principe als een Webasto , maar warmt het koelwater van de motor op , waardoor deze dus sneller warm word.
Als je bij het linker voorwiel gaat kijken , en je ziet tussen het voorwiel en de achterzijde van de bumper een klein uitlaatje zitten , dan heb je zo'n zuheizer erin zitten.

Je hebt dus een AJT , een 88pk , dan is de blauwe rook bij koude motor vrij normaal .

Wat betreft de lamellen : dat maakt niet zo heel veel uit of ze gesloten staan of niet , je TDI warmt er amper merkbaar sneller mee op. Bij de mijne staat de lamellen manueel geopend, en zo open vastgezet zowel in zomer als winter. ( ik doe dat voor betere koeling bij trekken van zware aanhangers) En toch warmt deze ongeveer even snel op als mijn andere T4 .
Bij een 1.9 of 2.4d is het verschil met open lamellen wel beter voelbaar .


Een TDI zal niet warm worden door hem stationair te laten draaien , dat heb ik ook al gedaan , na een koude start gewoon stationair laten draaien , en na 30min stond de meter nog gewoon "koud" , dat is normaal voor een TDI (zonder zuheizer)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Je thermostaat werkt want anders zou de kachel niet volle bak warmte geven. Je hebt 2 temp sensoren, waarvan er eentje specifiek het signaal aan de tellerunit door geeft.
Die zou ik eerst vervangen..

Trouwens grote kans dat je verstuivers aan revisie toe zijn.

En controleer je egr eens op verstopping en of aanslag..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Hoi, Ik heb even gekeken, maar kan geen "uitlaat" van de zuheizer in mijn linker voorwielkast vinden.
Heb ook even gegoogeld, hoe dit eruit moet zien en deze heb ik niet.
Kan dit de reden zijn, dat de motor (bij onder de 4 graden) geheel niet op temperatuur komt?

Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

RJ GRUNN schreef: 08 feb 2018, 11:50 Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
Inderdaad.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Problemen

Bericht door Pascal-141 »

RJ GRUNN schreef: 08 feb 2018, 11:50 Hoi, Ik heb even gekeken, maar kan geen "uitlaat" van de zuheizer in mijn linker voorwielkast vinden.
Heb ook even gegoogeld, hoe dit eruit moet zien en deze heb ik niet.
Kan dit de reden zijn, dat de motor (bij onder de 4 graden) geheel niet op temperatuur komt?

Als de temp sensoren voor de tellerunit defect is, moet de motor dan wel op temperatuur komen, maar geeft het vervolgens niet door aan mijn
metertje in het dashboard, of zie ik dit verkeerd?
ook zonder zuheizer komt hij wel mooi op temperatuur , het duurt alleen iets langer .

De beide temperatuursensoren zitten vooraan op het blok , zo'n beetje onder de vacuumpomp . Ik zou beide vervangen , is simpel klusje ,en de sensoren zijn niet duur .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Problemen

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling op Pascal,
doe het wel met koude motor,
anders kans op brandwonden bij bedrijfswarme koelvloeistof :knipoog

Bestel eventueel ook meteen de O-ringen en de vergrendelings clips mee.
Als je de kunststof versie hebt, van de laatste, dan kunnen die nog wel eens afbreken door de leeftijd en brosheid van het materiaal.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RJ GRUNN
Berichten: 37
Lid geworden op: 10 aug 2017, 22:45

Re: Problemen

Bericht door RJ GRUNN »

Goedemorgen,

Bedankt voor de info.
Het is alleen dat bij mij de sensoren wel werken.
Na het vervangen van de uitlaat, komt de bus nu ineens aanzienlijk later op bedrijfstemperatuur (10 a 15km).
En onder de 4 graden, lukt het helemaal niet meer.

Zo heb ik een ritje gemaakt binnen de bebouwd kom en dan zie ik dat de motor uiteindelijk wel warmer begint te worden (komt niet op 90 graden), maar wanneer ik dan de grote weg op ga, koelt de motor weer geheel af door “vermoedelijk” de rijwind.
Ook het brandstof verbruik is behoorlijk meer geworden.
Van 1150 km naar max 900 km op een volle tank.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Problemen

Bericht door Snautzer »

Kan het niet zijn dat de weerstand in de teller moeilijk doet? Die stuurt dacht ik de temp en brandstofmeter aan. Weet niet of dat in een 88pk ajt dashboard ook zo zit.
Plaats reactie