Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitenwisserarm voorruit

vragen over de T4
Plaats reactie
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door wiebson »

Afgelopen zomer had ik flatblade ruitenwissers van Bosch gekocht en wat bleek, de helft vd ruit werd maar gewist omdat de armen de wissers niet meer goed op de ruit kon aandrukken. De oude ruitenwissers zijn van die ouderwetse en doen het nog wel redelijk...

Nu het seizoen weer een beetje begint te komen wil ik wat dingen fixen aan de bus waaronder de ruitenwisserarmen. Ik heb al een poelietrekker gekocht dus de armen krijg ik er wel vanaf.

Maar wat dan, volgens mij heb ik drie opties:
1. Ruitenwisser armen buigen zodat ze beter de wisser aandrukken? Kan dat? En hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
2. Veer vervangen? Kan dat uberhaupt?
3. Nieuwe/2e hands armen. Kan nergens een onderdeelnummer vinden en op winparts of iets dergelijks kan ik ze ook niet vinden. (heeft iemand nog twee ruitenwisserarmen te koop toevallig?)

Groeten,

Wiebe

ps het is een VW T4 California 2.4 aab uit 1993
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door Noorfalia »

Bij mijn 92-er ook dat probleem. Na goede ervaring met de flatblades op een andere oude auto heb ik ze een paar weken terug ook op de bus gezet, maar daarna sloeg de wisser aan de bestuurderskant een deel over.

In de arm zit een verzetje gebogen zodat de arm met een 'ouderwetse' wisser nog redelijk vlak ligt. Dat verzet heb ik er m.b.v. bankschroef (doekje in de bek tegen het krassen) uit gebogen. Hierdoor ligt de arm nu weer ietsje hoger en wordt de veer ietsje meer gespannen. Het mooie is dat het er op de auto ook uit ziet of het zo hoort met flatblades. En dan heb ik het nog niet eens echt netjes gedaan; eerst testen of het werkt.

De enige keer dat er daarna iets te wissen was leek het beter te zijn, maar dat was alleen wat dauw 's morgens. Nog niet gereden met serieuze regen en op het moment staat de bus stil in afwachting van nieuwe gloeistiften, de oude bleken met zeven graden vorst niet helemaal OK te zijn :huilen :bonk

Overigens raapte ik na het losdraaien van de borgmoeren de wisserarmen er zo af; ik had geen trekker nodig. Aanhaalmoment van die borgmoeren is ook maar 19 Nm (dat is voor je gevoel maar net vast). http://www.t4-wiki.de/wiki/Scheibenwischanlage

Veren vervangen (als dat kan) is, los van het buigen, misschien nog beter. Kan me voorstellen dat ze na 25 jaar wat moe worden. Maar of ze ergens los te krijgen zijn weet ik niet. Zover ik kan zien niet bij Volkswagen i.i.g. http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... g/h#sec_11
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door wiebson »

En als je de bocht eruit haalt zijn ze ook net wat langer. Zet ze binnenkort wel eens even tussen de bankschroef.

Heb jij je bus al weer rijdend? Ben benieuwd of de modificatie goed werkt namelijk. :driveT4 :driveT4

Enne bedankt voor die website oemepc.com. Super handig.
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door Noorfalia »

Nee, busje staat nog stil. Nieuwe gloeiers zijn onderweg en worden als het een beetje meezit in het weekend geïnstalleerd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door Noorfalia »

Het heeft wat langer geduurd (alleen gloeistift #5 heeft me al bijna een middag gekost :muur ), maar ons busje start als (n)ooit tevoren.

En hij wist ook als (n)ooit tevoren. Modificatie geslaagd. :toppie
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door wiebson »

Top! Dan ga ik dat ook fixen. Zal het paasweekend worden.

Thanks voor de terugkoppeling!
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door wiebson »

Gedeeltelijk een succes. De rechter wisser doet het nu prima maar de linker wisser slaat nog een klein stukje over.

En wat mij opviel, de wisserarm aan de linkerkant is korter dan degene aan de bijrijderskant. Klopt dit wel?
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door Harry62 »

Wat ook vaak helpt is het scharnierpunt goed te reinigen en invetten.
Daar zit vaak een laagje roest, de veerspanning is dan niet genoeg om hem op de ruit te drukken.

Als je de ruitenwisserarm 2 cm van de ruit optilt moet deze 'terugklappen' op de ruit.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
wiebson
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jun 2017, 22:37

Re: Ruitenwisserarm voorruit

Bericht door wiebson »

Opgelost met 'nieuwe' armen. Alles wordt weer gewist.
VW T4 California 2.4 aab uit 1993
Plaats reactie