Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

relais 38, half werkend instrumentenpaneel

vragen over de T4
Plaats reactie
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

relais 38, half werkend instrumentenpaneel

Bericht door tstyle »

Ik heb onlangs een caravelle van 1992 aangekocht. Hier hadden ze blijbaar zitten rommelen in de bedrading. Er zaten 2 centale bedieningen in en een startonderbreker. Dit alles heb ik er netjes tussen uit gehaald maar nu werkt mijn instrumentenpaneel nog maar half. Verlichting en klok werken maar geen toerental,waarschuwingslampen en pinkers via hendel bediend werken ook niet meer (werkt wel via de 4 pinkerknop). Het lijkt als er een voedingsdraad onderbroken is. Alle zekeringen blijken ook goed te zijn

Dan zit er ook een relais 38 boven op de relais/zekeringskast. ik kan niet vinden waarom die er zit. In dit blokje zit ook een zekeringhouder maar de zekering zit er niet in en deze durf ik ook niet zomaar terug plaatsen vooraleer ik weet waarvoor dit dient. (kan op net ook niets vinden)

(zit er nog een 2 draden los in de buurt van het handschoenkastje mischien de verlichting ervoor? hoewel deze niet voorzien is)
Bijlagen
IMG_20180209_202537.jpg
IMG_20180209_202537.jpg (52.23 KiB) 853 keer bekeken
Laatst gewijzigd door tstyle op 11 feb 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: relais 38, half werkend instrumentenpaneel

Bericht door tstyle »

Na toch of maar blijven verder te zoeken op net volgende gevonden over relais 38. Dit relais bedient elektrische pomp van de koelvloeistof als de motor afstaat.
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: relais 38, half werkend instrumentenpaneel

Bericht door tstyle »

Teller doet het weer de startonderbreker maakte blijkbaar gebruik van de zwarte draad van het contact. Met de onderbreken er uit te halen was deze draad op een punt ontkoppeld.

Maar nu is er weer een nieuw probleem. Temp meter loopt hoog op tot temperatuur waarschuwing. Maar wanneer het groot licht opstaat is dit terug normaal. Vermoed kapotte spanningregelaar. Ook het toerental volgt pas na een beetje gas geven.
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: relais 38, half werkend instrumentenpaneel

Bericht door tstyle »

Nieuwe spanninstabilisator geplaatst en alle punten opnieuw gesoldeerd van de stabilisator. Hiernaast ook alle punten van de connector gedaan. Temp meter doet nog steeds niets.

Op een Engels forum gelezen dat je de draad die aankomt aan de voeler rechtstreeks aan massa kan leggen en er dan een max uitwijken zou zijn. Geen effect, massa draad ook OK. Ik meet tussen massa en sensor draad 5v. Ik vermoed dat het probleem in de Teller unit moet zitten. Iemand een idee om dit verder uit te meten of te testen?
Plaats reactie