Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

O jee

vragen over de T4
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

O jee

Bericht door bart seinwezen »

Hoi allemaal,

Ik bedacht me gisteravond nog hoe probleemloos de bus zich deze reis hield, maar dat had ik beter niet kunnen doen...
Ik sta nu langs de weg bij Ouarzazate in Marokko, nadat ik een hoop kloenkloenkgeluiden onder de bus hoorde en vervolgens met horten en stoten nog naar de kant kon komen. De achteruit doet niks meer, de eerste versnelling slipt door maar met horten en stoten komt het wel vooruit. ANWB gebeld en maar afwachten...
Was ik toch maar voor een revisiebak gegaan :muur
en wat zou het zijn... bak, koppeling, drukgroep...hopelijk iets wat niet zo duur is dat de bus hier total loss wordt verklaard :ie
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

Het vervelende is trouwens ook dat er bij mij zoveel slangen boven het schakelmechaniek zitten dat ik van bovenaf niet eens de bolletjes kan bekijken.
Vossius
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 sep 2012, 20:53

Re: O jee

Bericht door Vossius »

Nooit leuk in de vreemde, sterkte. Grt René
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

Eerste pluspunt, camping gevonden vlakbij, ik kan nu tenminste sleutelen zonder dat mijn bus en gereedschapskist geunderd worden. Tweede pluspunt, mijn aandrijfsas rechtsvoor is volledig losgekomen van de bak. Nadeel: kromme boutjes in aandrijfas. Voorlopig maar niet afslepen, jeeej. Zou dit ook het niet-werken van de achteruit verklaren? Hoe zat dat ook weer met het voorste differentieel, peins peins 😊
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: O jee

Bericht door ptr1968 »

Als 1 vd aandrijfassen eraf is doet ie voor en achteruit niks vanwege de differentieel inderdaad.
Simpel klusje en is daar niet zo duur.


Peter
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

Vooruit desondanks nog anderhalve kilometer kunnen taxiën...
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: O jee

Bericht door Hanssyncro »

Ik heb geen antwoord op je vragen. Kan alleen voor je duimen en hopen dat het erger klinkt als er aan de hand is..en dat je snel weer gewoon je vakantie voort kunt zetten.

Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: O jee

Bericht door Multivan Generation »

Zijn de vorige keer bij de garage de oude boutjes hergebruikt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: O jee

Bericht door RoelandZ »

Multivan Generation schreef: 17 feb 2018, 20:12 Zijn de vorige keer bij de garage de oude boutjes hergebruikt?
Dat maakt niet zoveel uit, ik denk dat ze niet op juiste moment zijn vast gedraaid.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

Alles gefixed inmiddels, inderdaad eenvoudig te doen vergeleken met een in puin gedraaide versnellingsbak (o: afgezien van het feit dat er wat lichte beschadigingen waren - die redelijk makkelijk met hamer en slijptol te fatsoeneren waren. Toch altijd weer even een mentale inzinking op het moment dat het gebeurt, je ziet in een soort eind-van-je-levenfilm je bus al afgesleept worden naar de slager enzo 😄 Thuiskomen gaat wel lukken zo. Morgen of maandag nog even twee nieuwe boutjes vinden voordat de zaak weer loskomt want twee stuks waren echt aan puin. Enfin, ik kan alleen mezelf de schuld geven want ik had 'm er toch echt zelf ondergeschroefd, met als enig excuus dat ik de afgelopen weken ook wel weer veel gevraagd had van busmans. Veel /\/\/\/\ ipv -------- zeg maar. Het Atlasgebergte is (ook al :o) een natte droom voor de offroadrijder... gisteren de Gorge Dades gedaan, zoek maar eens op voor de lol. Blij dat ik daar niet stilstond... :ie Voor wie de tijd heeft, ga eens naar Marokko! Ik had er nogal een vooroordeel over, maar het is echt waanzinnig mooi, veelzijdig, niet eens zo ver weg, goedkoop en bovendien goed te doen voor zowel de beginnende als de doorgewinterde avonturier. Groeten uit Ouarzazate!

Bart
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

Gek genoeg ben ik toch best bedreven in 'een kwartslag voor breken' ...
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

Oh enne, nee, ik kreeg nieuwe boutjes bij de nieuwe as.
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: O jee

Bericht door bart seinwezen »

En dan nu de finale prijsvraag voor de wasmachine: waarom reed mijn syncro niet meer achteruit zonder aandrijfas rechtsvoor? Normaal gesproken zouden dan (bij slippende voorwielen dus) juist de achterwielen bij moeten springen, er zit zelfs een heel spermechanisme achterop wat de vrijloop blokkeert als je de pook in zijn achteruit zet. Morgen toch ook dat circuitje maar even checken.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: O jee

Bericht door brugseb »

Fijn dat dit probleem ook weer van de baan is; nog een goeie trip verder enne... we verwachten hier wel een uitgebreid verslag hé :toppie
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Deet
Berichten: 91
Lid geworden op: 07 dec 2017, 22:51
Locatie: Den Haag

Re: O jee

Bericht door Deet »

Zeker! En mét foto's graag! Blowing in the wind :nuts
Plaats reactie