Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door frank884 »

altijd raar gevonden dat ze in de stuwen in de maas geen turbine's zetten..... er gaat in de winter vaak 1.500 m³/per seconde doorheen, dat kan best wel flink wat aandrijven.... van de huidige alternatieven hier, zijn denk ik wel de windmolens het meest rendabel ... hectare's volleggen met zonnepanelen (duitsland) ... of mais telen en oogsten en hakselen voor biogas (wordt in Duitsland veel gedaan) daar zie ik al helemaal niks in.... dat accu rijden kan wel voor lichte auto.s.... voor forensen (woon werk verkeer naar de stad) is dat zelfs goed. zeker als je nogal veel file moet rijden. echter zet je de verwarming aan (koud accu weinig capaciteit) of de airco dan gaat dat van je actieradius af, en dat gaat hard.. trek je er aanhangers mee of zit je in de bergen....... dan kom je niet ver ..."snel laden" dan is de accu ook snel naar het hiernamaals... ..... groot materieel als vrachtwagens/bussen daarvoor is dat totaal geen optie.... je moet tonnen aan accu's mee slepen voor het zelfde vermogen van een paar honderd liter diesel te maken..... maar als het dan toch alternatief moet en er is 's'nachts en in het weekend veel stroom over van de windmolens, (zet dan niet de molens stop, maar zet een zeer vervuilende bruinkool centrale uit hier net over de grens (los van de uitstoot.. graven ze er nog een gat voor van 300 - 40 meter diep wat heel veel vermogen kost) , en dan nog stroom over?? dan is waterstof ervan maken een beter alternatief.... zeker voor het zware werk.. maar het zijn idd allemaal dure groene hobby's die de gewone man kan betalen, of de concurentie positie tov landen als china flink aantasten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek »

Ik denk dat we ons met de t4 diesel niet meer zorgen moeten maken dan de bezitters van t5 euro 5 diesels van net 3 aar oud. Sterker: de waardevermindering van nieuwe diesels is potentieel veel groter. De discussie, die met het dieselschandaal in een stroomversnelling raakte, gaat over uitstoot van stilstofoxiden. Die uitstoot blijkt, anders dan de fabrikanten voorspiegelden, niet zo maar kunnen worden beperkt. Praktijkmetingen wijzen uit dat er vrijwel geen verschil in uitstoot is tussen de verschillende euronorm motoren. Dus euro 2 of 3 is vrijwel niet schadelijker dan euro 5. Ook euto 6 is nog steeds niet voldoende. Dat in duitsland nu dus voor binnensteden verboden voor alle diesels dteigen is in dat opzicht rechtvaardig. Of de politiek in ons land ook naar de onderzoekers luistert is helaas maar de vraag.
Feit is dat er een transitie begint. Die verandering jan je echter niet forceren door de vuile techniek te verbieden voordat de nieuwe algemeen beschikbaar is. Ik vermoed dat het nog jaren gaat duren voordat dit uitgekristalliseerd is. En dan benijdt ik de huidige early adapters niet. Het zou zo maar kunnen dat de techniek van je peperdure tesla of leaf binnen een paar jaar zwaar achterhaald is. En dat die afgeschreven t4 nog niet zo gek was.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb »

mmh, als truckchauffeur ga je het ook niet lang meer trekken - zie maar het futuristische Tesla Semi concept: 800 km actieradius, herladen op 30 minuten, ...
wie weet komt den Musk nog met een aftermarket vervangmotor - bouwen we met z'n allen onze T4 om en bollen maar :gekte :ikrij :gekte
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

slopelrijder schreef: 02 mar 2018, 17:04 tsja, weet waar je 21 maart op stemt, en ook volgende keer bij de landelijke verkiezingen.....

de "groenen/geitenwollensokken/milieuclubs/links" beheersen de media grotendeels, en de politiek.....
Let op;
De milieuzone in Rotterdam is er gekomen door een pact tussen Leefbaar en D66 (en CDA)
Geen klassieke geitenwollensokkenpartijen.

Leefbaar wilde graag 20.000 huizen slopen (lekker duurzaam) zodat daar bakfietswijkjes konden komen. D66 wilde een 'robuuste' milieuzone die ze bij Leefbaar ook letterlijk 'symboolpolitiek' en idealisme noemden. Maar ze hielden elkaar in die spagaat omdat ze beiden in het pluche wilden blijven zitten. En elkaars heilige huisjes niet kritisch tegen het licht hielden.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 02 mar 2018, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door arjanzevenaar »

Vandaag een interessant stukje hierover gelezen uit de autoweek 05 van dit jaar. Diesel is toch nog niet helemaal afgeschreven en zoals hier al beschreven alles draait om NOx uitstoot en dan met name tijdens stadsverkeer. In dit stukje wordt ook goed uitgelegd waarvoor dus de EGR dient. Alles draait om het verminderen van hoge temperaturen vandaar dus ook dat je brandstofgassen nogmaals wilt verbranden, hierdoor verlaag en verminder je de hoge temperatuur pieken waarbij dus die hoge concentraties NOx ontstaan. Klinkt eigenlijk allemaal best simpel alleen heb je ondertussen een complete chemische fabriek rondrijden met allerlei additieven.
20180302_213426 (Small).jpg
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

https://youtu.be/5Naydzndzps

Wat met een T3 kan,kan ook met een T4..... :werkaanT4
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch »

arjanzevenaar schreef: 02 mar 2018, 22:06 .......
In dit stukje wordt ook goed uitgelegd waarvoor dus de EGR dient.
........
en wie heeft z'n EGR niet afgesloten? We hebben allemaal boter op ons hoofd. we rijden met een oude stinkende diesel rond en verzinnen allemaal excuses om hier mee door te gaan.

er rijden gelukkig geen stoommachines meer over de weg, geen trekschuiten langs de jaagpaden meer en over 25 jaar staan we naar de inwendige verbrandingsmotoren te kijken met een gezicht van "hoe hebben ze het kunnen maken".

het opstarten van het stoomgemaal in lemmer is een bijna verloren gegaan ambacht. Tegen die tijd is het starten van een dieselmoter iets vergelijkbaars. Alleen bij hoge nood, als het niet anders kan.

25 jaar geleden was de diesel TDI een technologische reuzensprong.... nu is het achterhaalde techniek.

en ik? ik rij ook met m'n dieseltje rond. omdat ik geen geld heb voor een nieuw/modern voertuig, deze goedkoop is en rijd en betrouwbaar is. Met een fiscale bijtelling van 3x niks maak ik m'n prive kilometertjes (scheelt me zeker 400 euro pm netto in vergelijking met een nieuwe auto).
heb nog mazzel (>2001) en heb het nog een paar jaar te kunnen uitzingen totdat ik een uitstootloos voertuig kan aanschaffen.

tot die tijd .... rijden en blijven rijden. kijken wat er eerder komt, m'n pensioen of een elektrische bus.....

en de steden? als de gemeente bestuurder ervoor kunnen zorgen dat niet iedereen op elkaar staat te wachten voor al die stoplichten, zijn al die autos sneller door de stad heen en braken ze minder uitstoot uit.
De slechte luchtkwaliteit is het gevolg van het huidige verkeersbeleid.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door arjanzevenaar »

De bijlage tdi meeting.jpg is niet meer beschikbaar
tdi meeting.jpg
tdi meeting.jpg (7.25 KiB) 1551 keer bekeken
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door BasT4 »

Multivan Generation schreef: 28 feb 2018, 11:05
odorf schreef: 28 feb 2018, 10:18
Hoe ze dat in Europa willen gaan doen met de stroomvoorziening vraag ik mij ook af.
Het grote 'Koppelnet' van 380Kv zit langzaam op zijn grens, en we gaan steeds meer stroom gebruiken.


En dan op microniveau.
Stel ik heb mijn busje omgebouwd naar een Tesla, kom ik op de knusse boeren camping aan. Is de 'paal' afgezekerd op 6A probeer dan met een halve camping allemaal maar eens je voertuig op te laden. Hoeveel zonnepanelen zou je nodig hebben om een gemiddeld accupakket van een Teslacamper zover op te laden dat je weer 300 km verder kunt?

@ Odorf,
zie hier:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... projecten/
https://www.tennet.eu/nl/bedrijf/nieuws ... etkaarten/

En mocht je ombouwplannen hebben:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1724190 ... eg-niet-op
Stond in de krant van gisteren die ik toevallig op mijn netvlies kreeg gedrukt..bij een klant

Dus.... Waarschijnlijk krijg je, zoals de zaken er dan nu voorstaan, niet eens meer het recht om te mogen rijden, met die omgebouwde auto.

By the way: er zijn elektrische campers beschikbaar op de markt :zwaai
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1734250 ... -de-weg-op
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

@ BasT4,
dat is heel mooi en biedt wellicht een opening voor de toekomst..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

Eens met Koensch: Vooruitgang hoeven we niet tegen te gaan toch? Omdat er nog steeds mensen zijn die zich afvragen of electrisch rijden nu echt beter voor het milieu is...
https://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8

alsjeblieft: een filmpje van 2.2 minuten waarin het heel helder (en open) uitgelegd wordt. Als er nu al geen reden meer is om niet electrisch te gaan rijden. Dan is het met het oog op de toekomst (batterijen gaan alleen maar lichter, beter, goedkoper worden voorlopig) toch echt een no-brainer? Niet dat we morgen allemaal verplicht over moeten hoor! iedereen op zijn eigen schema en budget.

Maar het lijkt me dat uiteindelijk een goedkoper, milieuvriendelijker en praktischer alternatief het echt zal winnen van de verbrandingsmotor. Hoezeer de fossiele industrie ook zijn best doet om dat tegen te gaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

brecht schreef: 03 mar 2018, 15:13 Eens met Koensch: Vooruitgang hoeven we niet tegen te gaan toch? Omdat er nog steeds mensen zijn die zich afvragen of electrisch rijden nu echt beter voor het milieu is...
https://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8

alsjeblieft: een filmpje van 2.2 minuten waarin het heel helder (en open) uitgelegd wordt. Als er nu al geen reden meer is om niet electrisch te gaan rijden. Dan is het met het oog op de toekomst (batterijen gaan alleen maar lichter, beter, goedkoper worden voorlopig) toch echt een no-brainer? Niet dat we morgen allemaal verplicht over moeten hoor! iedereen op zijn eigen schema en budget.
Dank je wel Brecht.
Er zullen vast wel weer mensen komen met de struisvogel tactiek, of de I don't care-mentaliteit.
En daarna het vingertje wijzen, in de trant van: waarom zouden wij het hier zo doen, terwijl China, Rusland, Amerika het geen reet kan schelen.?
Dat heb ik nu wel allemaal al gelezen. Sommige mensen willen gewoon niet veranderen.
Wij leven hier en we leven nu, dus waarom over de toekomst nadenken?

Mensen die nu al gaan klagen over de actieradius is ook al zo'n dood-doener..
Als deze techniek je toch niets interesseert, schrijf dan niets ipv alleen maar negatief.

Ik heb in Noorwegen Tesla's zien rijden met de caravan er achter en ook gewoon berg op en af.
Eens in de paar uur gaan ze even een half uurtje aan de lader, terwijl ze ondertussen de reis verder plannen onder het genot van een koffie met een lokale lekkernij.. Het is gewoon anders op vakantie gaan.



En nieuwe techniek is ook best sexy..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Waar is de tijd gebleven dat men de vooruitgang nog probeerde tegen te houden door te roepen dat de koeien geen melk meer zouden geven als er een stoomtrein met 40km/uur langs zou ‘racen’ ...? :winter

In 2014 was de reikwijdte van een Tesla 370 km. en in 2017 al opgeschroefd naar 510 km. En dan staan we nog aan het begin van de ontwikkeling..
Als je objectief kijkt naar het gebruik van je T4 dan weet je ook wel dat je prima uit de voeten kunt met deze cijfers..
Veertig 40! keer opladen in een jaar ,met 1000 laadcycli (=25 jaar! ) als levensduur, is een goede reden om eens een economisch rekenmodel voor jezelf op tafel te leggen..

Dat ik/wij gehecht zijn aan ons ‘roetmonster’ wil niet zeggen dat dat apparaat nog toekomst heeft,integendeel..
Alleen , afscheid nemen doet ‘een beetje pijn’ .. ook in de portemonnee..



Bekijk onderstaande site eens. ..(geen binding mee..)

http://chargery.de/
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door arjanzevenaar »

hmm, dan toch even een serieuze noot. (en misschien ook wel een tegenbericht) Ik ben toch wel heel erg sceptisch dat de elektrische auto de toekomst heeft zoals wij die nu kennen, niet dat ik niet zou willen dat de elektrische auto de toekomst heeft maar mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan oa uit het ontwerpen van zulke systemen.

Alle websites en filmpjes die je vind tot nu toe zijn gelinked aan groene of linkse partijen en natuurlijk roepen die partijen heel hard dat het allemaal beter wordt als we met zijn allen groener gaan worden of elektrisch gaan rijden, iets in de trend van wij van WC eend adviseren wc eend...Ik heb werkervaring met het ontwerpen van UPS systemen en met het gebruik van accu's (Duikboten Nederlandse Marine) en nog steeds word er gebruikt gemaakt van een ouderwetse betrouwbaar systeem :diesel generatoren.

De technische uitdagingen zijn heel erg groot om daarin een goede vervanger voor te vinden. Volkswagen is hier het levende bewijs van want 10 jaar geleden zetten zij nog in op diesel techniek. 1000 laadcycli's staat leuk op papier maar de ervaring die ik heb met mijn mobiele telefoon is dat deze na ongeveer 356 laadcycli's nog maar de helft heeft van zijn capaciteit heeft . Ik weet niet hoe dat bij jullie zit vandaar ook dus dat al die "power banks" zo goed verkopen. Ik benoem dit voorbeeld expliciet omdat in die industrie accu capaciteit een erg belangrijke rol speelt ten aanzien van de verkoop van telefoons. Kijk naar het fiasco van de note 7 van samsung met de accu. Als ze het daar al niet goed krijgen met zulke verliezen ? https://tweakers.net/nieuws/116737/sams ... -euro.html

Ten tweede kijk is naar het filmpje van Lubach over de groene energie. Ik weet niet of jullie dat gezien hebben maar dat zorgt ervoor dat je ook anders gaat kijken naar cijfers zoals die genoemd worden door diverse instanties.

https://www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM

Conclusie, we leven in een erg rumoerige tijd en de groene propaganda is begonnen en dat terwijl er nog geen oplossing is voor het daadwerkelijke energie vraagstuk maken wij elkaars :nuts gek. Dat er iets moet gebeuren staat vast maar laten wij wel realistisch blijven en met beide benen op de grond :adhd blijven staan en natuurlijk lekker blijven :driveT4 :driveT5 zolang dat nog kan
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek »

Helemaal eens Arjan. De toekomst zal uitwijzen welke techniek wint. En dat zou heel goed de brandstofcel kunnen zijn ipv de batterij-auto. https://www.duitslandnieuws.nl/blog/201 ... utomotive/
Voor de komende 10 jaar zou er best nog een tijdelijke verrassing kunnen zijn: de diesotto motor met de voordelen van een dieselmotor (zuinig, efficient) zonder benodigde nabehandeling van uitlaatgassen. Mazda schijnt in 2019 met deze motor op de markt te komen.
Ondertussen stort de verkoop van de traditionele diesel nu al in en lost het dieselemissie probleem in de steden zich vanzelf op.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie