Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Beckontheroad »

--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

@indiana blues,

dank voor de tip, uiteraard een zeer goede oplossing,Bij deze aankoop gaat het niet op, aangezien ik de machine tweedehands koop en deze eerst wil zien.. en uitproberen, afgezien dat de verkoper het geld Cash wil ontvangen.....
Het feit blijft dat het niet eenvoudig is om in Nederland van het openbaar vervoer gebruik te maken als je éénmalig hiervan gebruik wil maken en geen ov jaarkaart hebt....... Het gaat om het principe: waarom niet gewoon een kaartje/ strippenkaart kopen.
Daarnaast wil ik niet weten hoeveel de ontwikkeling, installatie etc van het ov jaarkaart systeem gekost heeft, dat loopt in de miljoenen....kosten koper! Het is toch RIDICUL dat ik 7.50 euro moet betalen om van het openbaar vervoer te mogen genieten: ik mag ondanks dit bedrag waarschijnlijk nog niet eens het perron op omdat hij niet geladen is.

In ieder geval, bedankt voor de tip! :jumpklap
één, twee, drie (T) vier's
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jones »

Voor P+R heb je geen ov kaart nodig. Gewoon parkeren. Kaartje uit de automaat halen en je kunt die scannen in openbaar vervoer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

Snautzer schreef: 08 mar 2018, 16:05 M.G.

10 jaar is heel erg lang wachten op zaken die nu direct invloed hebben op het leven. Van kern energie werdt hetzelfde verwacht. Zou toch dunkt me, een beetje dom zijn om dit soort beslissingen al te nemen voor we de huidige techniek daadwerkelijk kunnen vervangen.
Je kunt nu al auto's voorzien van een fuelcell of die op waterstof kunnen rijden,
kopen hoor..
Ik noemde bewust een periode van een jaar of 10, omdat het aanbod, zo verwacht ik, dan veel groter is.
Die accupacks die ik noemde zijn ook al beschikbaar en battery charge managers ook.

Ik zal vanavond nog eens wat linken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek »

Ik denk dat dit nu een hele slechte investering is. De ontwikkeling van de autotechniek gaat heel erg lijken op die van de ICT, computerhardware en electronica met een hele korte economische levensduur. We staan nu aan het begin met innovaties in aandrijving (maar ook autonome besturing) en voor je het weet is het verouderd en niets meer waard. Denk aan de ontwikkeling van de rekenkracht van pc's, de windowsversies, de mobiele telefoon, etc. Over 10 jaar is je tesla net zo'n bezienswasrdigheid als een tdi.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

@thomas b. ,
Ik snap heel goed waar je allemaal tegen aanloopt als je zoiets simpels onderneemt als een pakketje ophalen met je dieselvoertuig ..

Dit topic had ook Diesel, milieu en privacy.. kunnen heten..
De meeste fabrikanten ( op MB na ..) van automotive houden diesel voor gezien.. Met dit feit moeten we leren leven ; Maar tegelijk is het in deze transitie-periode ook van belang dat de consument mee gaat bepalen hoe de toekomst er op gebied van vervoer en privacy uit gaat zien.. Het toekomstige wagenpark zal volledig gedigitaliseerd zijn en daarmee continu gemonitord..

Het is niet eens de vraag of we die kant uit moeten willen..
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

@ indiana blue,
Ik denk te snappen wat je bedoeld, maar ik ben waarschijnlijk heel extreem in de lobby waarin wij niks meer te zeggen te hebben en totaal onder toezicht gecontroleerd worden; als ik mijn voertuig parkeer moet ik tegenwoordig met mijn bankkaart betalen= registratie. rij ik over de snelweg= registratie. loop ik door de winkel straat=registratie.Big brother is watching you
Dit alles onder het motto van bescherming tegen terroristische aanslagen? Heeft verder niets te maken met de diesel en milieu item, maar ook euro 6 wagens worden bij binnenkomst in de milieu zone geregistreerd...dan gaat het inderdaad over privacy
waarom is het niet meer de vraag of we die kant uit moeten willen? indien 17 miljoen inwoners van Nederland zich daar tegen verzetten dan is het afgelopen met deze praktijken. Helaas herhaalt de geschiedenis zich altijd: 2000 jaar gelden zij Cesaer reeds: geef brood en spelen....... We zijn liever aan het appen, facebooken,instragrammen,hatchdecken dan ons met de werkelijkheid bezig te houden......
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Roffel »

Ik wilde dit nog even toevoegen, het is een stukje tekst van een artikel zie de link hieronder, veel leesplezier.

De normen voor diesels zijn sinds 1992 sterk aangescherpt maar in de praktijk is er nauwelijks vooruitgang geboekt. Want de Euro-5 diesel stoot in de praktijk nog net zo veel NOx uit als 21 jaar geleden.

http://www.hofman.nl/de/news/item/145/o ... kwaliteit/

veel lees plezier.
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RobS »

We kennen de verhalen van belazerende fabrikanten, niet-handhavende handhavers, niet-onafhankelijke politieke vertegenwoordigers en daarbovenop een cultuur van feiten-vrije media. Graag zou ik een gedegener mening willen vormen en op basis van feiten een toekomstplan (ooit een nieuwe bus) willen kiezen. Kent iemand een overzicht van werkelijk gemeten uitstoot van merken/typen auto's?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

RobS schreef: 12 mar 2018, 19:15 Kent iemand een overzicht van werkelijk gemeten uitstoot van merken/typen auto's?
Voorzover ik weet is er in Nederland geen -onafhankelijke- instantie die gedetailleerd de emissiewaarden van voertuigen KAN meten.

In Duitsland kan en doet het Umweltbundesambt KBA dat volgens mij. RDW neemt volgens mij alles van het KBA over ...

https://www.kba.de/SharedDocs/Publikati ... nFile&v=18

Misschien kun je hier iets mee. Dit is een overzicht dat ik zo snel kan vinden, maar geeft volgens mij alleen verbruik en CO2 weer.
Maar ik heb nog niet alle bijna 800 pagina's doorgespit. Volkswagen bussen, Multivan, california etc. staan er ook in. Dit zou een complete lijst van alle typegoedkeuringen moeten zijn.

Mogelijk is op de site van het KBA ook nog wel meer te vinden over de andere vormen van emissie.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

En het volgende doel is gevonden. Houtkachels en bbq.
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Snautzer schreef: 13 mar 2018, 18:22 En het volgende doel is gevonden. Houtkachels en bbq.
Ja , de camperaar=vrije vogel, die naar een ongerept stukje natuur dieselt, daar een vuurtje stookt en een sateetje bbq’t is vogelvrij verklaard... :ie


[ quote..:.... Mogelijk mag de onze geen zwaardere aanhangers dan 1770 kg trekken omdat er
niet de zwaarst mogelijke trekhaak onder zit. Maar dat is voor ons meer dan
genoeg, te meer omdat je een groot deel van de bagage in de bus kunt laden.
Het lijstje met mee te nemen spullen wordt trouwens al aardig lang. We
zitten nu bijvoorbeeld te denken over een grote barbeque, compleet met een
paar kisten brandhout ("die is gek", zul je zeggen!).
Maar goed, wat we in
een dag niet kunnen inpakken, gaat gewoon niet mee en dan vergeten we vast
de blikopener..... ]
Laatst gewijzigd door Indiana Blue op 13 mar 2018, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Wat zou je zeggen van je ozo gezellige openhaard en leuke bbq in je achtertuin? Mag niet hoor want fijnstof. Misschien helpt het een beetje dat de beslissing makers vaak toch wat rianter wonen en misschien wel een open haard hebben......
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RoelandZ »

Ik denk dat ik een openhaard in mijn camper ga monteren. :adhd
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Erdem50 »

Vandaag al roetend met onze T4 incl tandemasser vol met 300 dakpannen over de weg gevlogen! :toppie

Wij laten ons echt niet gekmaken hier en tuffen lekker door. Recent nog de 400.000km gepasseerd.

Als het echt zover komt dat we er echt niet mee de weg op mogen zijn we vroeg genoeg.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie