Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

@ schnautzer,
Tesla heeft al zo'n systeem.
Je komt binnen rijden en 2-4 minuten later heb je een compleet ander batterypack inclusief bodemplaat.
Die service kost wel extra.

Daarvan staan op you tube filmpjes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Het gaat niet om 1 bedrijfje wat een leuk conceptje heeft. Of dat ik een bak koffie naar binnen gooi. Het gaat pas zoden aan de groene dijk zetten als het vanuit europa verpicht wordt. Zo moeilijk kan dat niet zijn. De komkommers moeten aan richtlijnen voldoen en als ik een t shirt koop hangt er een bos met labels met richtlijnen aan.
Het aanvallen van een verouderd en snel uitstervend wagenpark is moeite die beter besteed kan worden aan lange termijn beleid.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Erwin L »

"Het aanvallen van een verouderd en snel uitstervend wagenpark is moeite die beter besteed kan worden aan lange termijn beleid."

100% mee eens !

Net als met het onderschrift van Multivan Generation Peter trouwens, die is echt briljant :-)
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door LAYCA »

Kan het niet laten om ook een duit in het zakje te doen.

Lijkt wel op de voorspelling in 1990.
Er zou in 2000 veel automatisch in het huis van 2000 werken.
Het enige wat ik zag veranderen was dat we allemaal een magnetron en inductieplaat hebben en internet met al de toepassingen zoals een tablet/gsm etc.

De kennis is er om en het gebeurd ook dat we allemaal emissievrij energie gaan gebruiken.

Maar eerst de infrastructuur van het energienet.
Zal overal aanpassingen nodig hebben.
Aardgas moet eruit dat is nogal ingrijpend.
Iedereen een stopcontact op de oprit?
En dan allemaal tegelijk onze auto opladen want we gaan nog steeds massaal tegelijk naar ons werk en ook weer terug.
Dus is het al te laat om je zonnen energie op het dak het werk te laten doen.
Als dit gebeurd ben ik bang dat het trafohuisje in de wijk de lucht in gaat.
Dit is een voorbeeld.

Eerst nadenken voor je te hard gaat lopen en de boel omver schopt.
Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Hanz »

Snautzer schreef: 07 mar 2018, 18:56 Het gaat niet om 1 bedrijfje wat een leuk conceptje heeft. Of dat ik een bak koffie naar binnen gooi. Het gaat pas zoden aan de groene dijk zetten als het vanuit europa verpicht wordt. Zo moeilijk kan dat niet zijn. ...
Inderdaad, daar zit het probleem. Die verwisselbare batterypacks gaat pas werken als elk tank/laadstation in Europa een aantal van die packs beschikbaar heeft en als al die packs ook nog eens gelijk en uitwisselbaar zijn. En de automobilist moet zelf het pack kunnen wisselen zonder gereedschap. Als de accu van mijn fototoestel leeg is hoef ik toch ook niet naar de winkel om er een nieuwe in te laten zetten.
Maar eerst maar eens proberen om alle opladers van mobiele telefoons dezelfde stekkertjes te geven, dan kunnen we ons daarna op de accu's voor elektrische auto's storten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: 08 mar 2018, 10:40 En de automobilist moet zelf het pack kunnen wisselen zonder gereedschap.
Dan gaan we met zen allen nogal gespierd rondlopen (of krom van de rugpijn) :knipoog , ik vraag me af hoe die batterijpacks dan gaan getilt worden ? We hebben het hier tenslotte niet over een batterij zoals er nu in onze T4-T5-T6 zit (van pakweg 30kg) , maar over kolossen van batterijpacks . (de batterij in een Tesla model S bevoorbeeld , die weegt maar 540kg ...)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Als dat het enigste probleem zou zijn Pascal .....Ik bedoel jij tilt je auto toch ook niet zelf op om een band te wisselen? Neuh dat moet geen enkel probleem zijn.
Groter probleem is dat grondstof voor die accus relatief weinig voorkomt. Gekke is dat je hier dan weer heel weinig over hoort van de club die groen wil gaan rijden.
Als er echt op wereld schaal overgegaan wordt op dit soort accu (vol elec of hybride) kan dat nog wel eens voor spannende tijden gaan zorgen voor wat betreft de uiteindelijke kosten voor het voertuig. En ook niet vergeten dat in minder welvarende landen de keuze zal blijven vallen op de goedkoopste meest betrouwbare oplossing. Deze landen hebben niet de subsidies op aanschaf, die de kosten iets binnen de perken houden, laat staan competitief zijn.
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Peter73 »

Snautzer schreef: 08 mar 2018, 12:17 Groter probleem is dat grondstof voor die accus relatief weinig voorkomt. Gekke is dat je hier dan weer heel weinig over hoort van de club die groen wil gaan rijden.
Laat staan dat "de club die groen wil gaan rijden" al weet hoe de diverse accuprodukten op een verantwoorde wijze af te voeren. :zwaai
Of schoppen we die troep net als de oude Priussen naar het oostblok zodat we kunnen zeggen dat NL in ieder geval groen rijdt...als braafste jongetje van de klas. :nuts
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

Ik verwacht niet dat de beperkende factor de accupacks zullen zijn. Wat overigens geen loodaccu's zullen worden in de nabije toekomst maar ik verwacht LiFePo accu's met bijbehorende battery management systemen.
Voor de toekomst zou er ook zomaar artificieel grafeen in een accu kunnen zitten.

Energie systemen in de maatschappij zullen anders ingericht moeten worden. Ik heb daar eens een linkje over geplaatst hoe auto's in de zeer nabije toekomst als energiebuffer voor een huis voorzien van zonnepanelen kan dienen.

Deze discussies gaan allemaal over de mogelijke bezwaren tijdens een transitie periode.
Over een 10 jaar zullen steeds meer mensen met een auto rijden voorzien van een brandstofcel/waterstof.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Multivan Generation schreef: 08 mar 2018, 12:51 Ik verwacht niet dat de beperkende factor de accupacks zullen zijn. Wat overigens geen loodaccu's zullen worden in de nabije toekomst maar ik verwacht LiFePo accu's met bijbehorende battery management systemen.
Voor de toekomst zou er ook zomaar artificieel grafeen in een accu kunnen zitten.

Energie systemen in de maatschappij zullen anders ingericht moeten worden. Ik heb daar eens een linkje over geplaatst hoe auto's in de zeer nabije toekomst als energiebuffer voor een huis voorzien van zonnepanelen kan dienen.

Deze discussies gaan allemaal over de mogelijke bezwaren tijdens een transitie periode.
Over een 10 jaar zullen steeds meer mensen met een auto rijden voorzien van een brandstofcel/waterstof.
Klopt...!
Je kunt ook in oplossingen denken.... :wjw

[ .. goed, eerst maar eens met de Hyperloop of de fiets naar je werk ; als je minder je busje gebruikt , heb je er langer plezier van..]
Laatst gewijzigd door Indiana Blue op 08 mar 2018, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door arjanzevenaar »

Ik maar vooral mijn collega's hebben samen met Nedstack een 2 MW waterstof fabriek geproduceerd. https://www.mtsa.nl/nl/producten-en-die ... -systemen/.

Dat was nu 2 jaar geleden, het zou ook de toekomst zijn. Nu na bijna 2 jaar te hebben gedraaid valt de opbrengst tegen. Dit heeft vooral te maken wat er is beloofd. Ok hij doet het maar de 2 MW wordt nooit en te nimmer echt gehaald.

dus kortom waterstof is leuk maar ook weer een druppel op een gloeiende plaat, zelfde als windmolens en zonnepanelen.

Op dit moment speelt er ook nog iets anders wat met het energievraagstuk te maken heeft, https://www.ad.nl/economie/je-wekker-lo ... ~a6309859/. Je moet je realiseren dat wanneer de frequentie een heel klein beetje zakt dat dan gaat om enorme hoeveelheid energie. ( enkele Gigawatts !! ) De precies oorzaak kan ik ook niet achterhalen, iets met ruzie en politiek... maar als dus de politiek hiermee zich gaat bemoeien dan voorspelt dat ook niet veel goeds, ten tweede wat je moet realiseren is dat iets wat dus ver van je bed gebeurt degelijk invloed kan hebben op je persoonlijk leven. (Te laat op je werk verschijnen bijvoorbeeld...)

alles is tegenwoordig zo aan elkaar gekoppeld en wij zijn zo afhankelijk geworden van elkaar op deze aardkloot dat het een erg leuke uitdaging wordt om dit probleem op te lossen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

M.G.

10 jaar is heel erg lang wachten op zaken die nu direct invloed hebben op het leven. Van kern energie werdt hetzelfde verwacht. Zou toch dunkt me, een beetje dom zijn om dit soort beslissingen al te nemen voor we de huidige techniek daadwerkelijk kunnen vervangen.
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

Hier in België (dieselrijdend land bij uitstek) werd vorig jaar nog maar 40 % van nieuw verkochte auto's in diesel versie gekocht......... https://www.tijd.be/ondernemen/auto/Ver ... ir/9989371 en het volgend artikel liegt er ook niet om...http://www.ademloos.be/factchecker/dies ... limaat-co2 maar zolang er nog duizenden vrachtboten rondreizen op diesel zonder filters, hier in Luik de Danone Yogurtjes per vliegtuig komen binnenvliegen,evenals de snijbloemen uit Kenia en alle Chinese artikeltjes in de winkel liggen voor koopgeile aanschaf impulsen, de deuren van winkels 's winters wagenwijd openstaan, komen er bij mij wel de vraagstellingen boven drijven of we niet met een tunnelvisie bezig zijn die alleen gefixeerd is op de uitstoot van auto's...... er kan zoveel meer gebeuren, zonder de kleine particulier direct te raken....
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

Ik moet morgen met mijn vervuilende busje in Amsterdam centrum iets machine ophalen......kan dus niet de milieuzone inrijden... Optie; P+R . Als niet inwonende van het Koninkrijk der Nederlanden heb ik een probleem wat ik heb geen OV jaarkaart. Als ik voor 1 dag een ov jaarkaart wil aanschaffen kost de kaart mij 7.50 euro, zonder hem geladen te hebben......belachelijk. Neen ze hebben ook wegwerp ov jaarkaarten (Milieuvriendelijk?) prijs niet te vinden. Alsnog zal ik met deze machine (ongeveer 35 kg en enigszins volumineus) de bus moeten nemen....

Als ze dan deze busjes uit de milieuzone willen weren, geef dan een goedkoop en eenvoudig alternatief!! je raakt nog gestresst om het openbaarvervoer te gebruiken.

Wist je dat ik op internet heb moeten uitzoeken hoe dit OV jaarkaart systeem werkt, en dat ik daar toch 33 keer een zoekfunctie heb moeten gebruiken; en dat elke klik op de zoekfuctie wereldwijd 7 watt aan stroom verbruikt: dus alleen om te weten hoe met het openbaar vervoer in Nederland denken te kunnen reizen heeft dit reeds 231 watt aan stroom verbruikt.......
om maar een voorbeeld te geven....
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Je kunt het ook laten bezorgen ..... :knipoog
Met 1 muisklik..., voorbeeld :
E53E51DA-A673-42CB-84D1-1F22C0F6FD5F.jpeg
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Plaats reactie