Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

Met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen is het -voordat jullie allen gaan stemmen- misschien een idee om de partij van je keuze eens een mailtje te sturen met de hele simpele vraag: 'Beste ... Hoe staan jullie tegenover een milieuzone.'

Partijen lopen met zo'n standpunt niet altijd mee te koop in hun partijprogramma.

Partij-emailadres is vaak gewoon te vinden.
Je tikt in een zoekprogramma de partijnaam en woonplaats in en je komt dan meestal wel op een lokale site.


Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door krekwakwol »

Ik begrijp wat je bedoeld Hella en ben het deels wel met je eens, maar moet ik met mijn uitstoot rapport naar de gemeentes met milieuzones gaan om te laten zien hoe schoon mijn diesel is. Ze houden gewoon de wet als maatstaf en ik kan mijn vakantiegeld naar de overheid storten i.p.v. er van genieten.
Ik denk dat we toch aan het kortste eind trekken, dus pas ik mijn gedrag er wel op aan zodat ik zonder stress en met mijn campertje op vakantie kan gaan.

We kunnen idd wel ons stemgedrag er op aanpassen (zo lang ik maar geen VVD hoef te stemmen).
Dit gaat volgens mij alleen maar op bij stemmers in de grote steden, want hier is de keuze niet zo groot en milieuzones zijn hier niet ter sprake. Hier worden de winkels nog bevoorraad door de grootste vrachtwagens.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

Indiana Blue schreef: 28 feb 2018, 02:17 Er zijn nogal wat oude(re)-diesels eigenaren hier ,en ik ben wel benieuwd naar jullie visie en oplossingen..
Hoi,
ik zou er nog zo lang mogelijk van genieten nu het nog kan,
en er geen extra geld meer insteken, buiten het reguliere onderhoud om hem rijdend te houden.
Alle extra investeringen krijg je er niet meer uit.

Sorry, maar zo liggen de kaarten in Nederland nu.
Extra inspanningen, zoals het laten monteren van een roetfilter worden niet beloond.
Dit heeft te maken met het registratiesysteem bij de RDW.

Dus geniet er nog van zolang het kan.
Voor hetzelfde geld woon je in een ruraal gebied, dan loopt het (nog) niet zo'n vaart.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb »

ben professioneel betrokken bij diverse werkgroepen die ontwerp wetgeving moeten bekijken
verhaal is heel erg complex, wordt absurd simplistisch naar "de bevolking" gebracht, maar wordt door de heren en dames politici vooral louter op korte termijn bekeken, want dat is ook hun grootte-orde tijdspanne voor herverkiezing; laat dit alvast ongeveer de grootste struikelblok zijn om tot goede maatregelen te komen

onze AAB '91 is net herkeurd, bij roettest zat uitstoot onder meetbereik; als ik met dergelijke wagen jaarlijks 7000 km rij, en bewust alle korte verplaatsingen met fiets of te voet doe, dan heb ik echt geen gewetensprobleem hoor...

dat je een bepaalde straat betere lucht zal geven door bepaalde diesels te weren, tja, geloof wat je wil; de eerste resultaten geven bijna overal aan dat het effect van LEZ zo goed als nihil is, iedereen blijft immers lustig rondrijden maar dan met een andere wagen; en enkel EURO 6 toelaten? Benieuwd welke politieker eerst durft :zwaai

wat zou wel helpen: drastisch snoeien in het concept "bedrijfswagen", de toegang tot steden en intern stadsverkeer grondig herdenken en ervoor zorgen dat alle voertuigen ontmoedigd worden om de stad in te rijden, maar cfr. verhaal van plots duurdere P&R zijn ze niet goed bezig of durven ze niet

en om even postmodern milieuman te spelen: kernenergie geeft 0 uitstoot CO2, NOx, SOx, fijn stof... Met windmolens en zonne-energie gaan we het voorlopig echt niet redden, wat niet betekent dat we die weg niet verder moeten volgen. Maar alles op elektriciteit zetten en vervolgens terug overwegen om gascentrales, schaliegas, of gotbetert (in D) bruinkoolcentrales bij te bouwen, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig :bonk :bonk :bonk

dus ja - diesels zullen op termijn wellicht verdwijnen, maar is het hele idee van een verbrandingsmotor intussen niet aan herziening toe? Welke technologie gaat nou 150 jaar mee ?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Zoals verschillenden hierboven al aan hebben gegeven zitten we in een energie-transitie-periode..
Er ontstaat groter bewustzijn over de gevolgen die het gebruik van fossiele brandstoffen hebben voor de volks-gezondheid.
Paar dit aan de neiging van de mens om op een kluitje ( West-Nederland ) te gaan wonen en verderop te gaan werken /recreëren dan ontstaat er al snel een vervuilende mobiliteits-indigestie..

-Misschien is het wel een zegen dat door de mobiele rat-race de fossiele brandstoffen versneld opraken, zodat de nieuwe energietechnieken in een ontwikkelingsversnelling kunnen komen..-

Maar even terug naar de oude T4 diesel die het nog prima doet en je bent er aan gehecht en je hebt ,vooral, het geld niet om een T6 te kopen.
En ,oh leve de geitenwollensok, je bent ook nog eens niet vies van een schoon milieu cq. langdurig gebruik van grondstoffen, hoe rek je dan het leven van de T4..? Catch-22...!

Hoe beter je je bus/camper onderhoudt hoe langer je afhankelijk bent van de diesel-brandstof en toenemende milieuwetgeving.. Je mobiele actie-radius wordt steeds beperkter en grote kans dat je op een gegeven moment niet eens meer in je eigen straat of wijk mag parkeren..
Dit scenario hoeft geen werkelijkheid te worden als wethouders en milieu-ministers gaan inzien dat de Datum op het Kenteken niet de norm moet gaan worden .
Een onafhankelijke keurings-instantie zou moeten bepalen wat het VQ ( Vervuilings-Quotient ) van een voertuig is .

Dit VQ zou je moeten mogen beïnvloeden door gebruik te maken van technieken als bijmenging van aardgas/LPG of geheel of gedeeltelijke electrificering of waterstofmodules..

Ik woon zelf ‘lekker ruraal’ en heb geen mobiel Westfalia-beleggingsproduct maar mocht mijn T4 ietsjes meer in Concours-Staat zijn dan zette ik m lekker in de Showroom/Museum en ging sparen voor de Eerste Echte Electrische T7...!
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht »

Indiana Blue schreef: 28 feb 2018, 22:36 mobiel Westfalia-beleggingsproduct
:knipoog
Indiana Blue schreef: 28 feb 2018, 22:36 sparen voor de Eerste Echte Electrische T7...!
wordt dat dan deze? https://www.youtube.com/watch?v=TQut6ks3nSY
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb »

actieradius 580 km - benieuwd of dit ook nog geldt als je met bagage en kinderen op reis vertrekt
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 01 mar 2018, 09:19 actieradius 580 km - benieuwd of dit ook nog geldt als je met bagage en kinderen op reis vertrekt
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag
Kijk eens hier en : make up your mind hierna :knipoog

https://www.ecotap.nl/roadtrippen-door- ... sche-auto/


https://oplaadpalen.nl/?sw=N
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 01 mar 2018, 22:31
brugseb schreef: 01 mar 2018, 09:19 actieradius 580 km - benieuwd of dit ook nog geldt als je met bagage en kinderen op reis vertrekt
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag
Kijk eens hier en : make up your mind hierna :knipoog

https://www.ecotap.nl/roadtrippen-door- ... sche-auto/


https://oplaadpalen.nl/?sw=N
... lijkt me leuk zo'n vakantietripje te plannen ... :muur ... van laadpaal naar laadpaal ... Ga zo maar eens op vakantie naar Portugal of zo :bifun
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

Lekkere hetze in gang gezet door een artikel in het AD in verband met een onderzoekje van Milieudefensie.

https://www.ad.nl/binnenland/bewoners-g ... ~ae9561a2/

3200 respondenten in 20 steden -oftewel 160 mensen per stad- is o.a. de vraag gesteld "wil je gezondere lucht in je leefomgeving"
Wie wil dit nu niet?
En nu is volgens het AD de meerderheid in de steden tegen diesels!

Framing framing framing
:gif
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door frank884 »

die diesel zijn nog nooit zo schoon geweest als de laatste 20 jaar. medio jaren 70 tot begin jaren 90 zag het er heel anders uit wat er bij de diesels uit de schoorsteen kwam..... en in de jaren 70 toen men veel nog op kolen stookte...... In vergelijking daarmee vraag ik me af waar ze het over hebben..... ik denk dat dit https://www.autogids.be/autonieuws/ontc ... inage.html erachter zit. (ze hebben gewoon een benzine overschot uit de rafinage en die diesel willen ze voor het vrachtverkeer en scheepvaart enz hebben) + al die windmolens in BRD die s nachts overtollige stroom maken ---> dat moet in ons baterijen autotje
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb »

... lijkt me leuk zo'n vakantietripje te plannen ... :muur ... van laadpaal naar laadpaal ... Ga zo maar eens op vakantie naar Portugal of zo :bifun
Dat bedoel ik net; zolang de brandstofconcerns vasthouden aan klassieke stations, komt er geen doorbraak.
@Peter: genoeg thuissystemen, da's geen probleem; en dat jullie Noorderburen voorlopen op vlak van openbare laadpalen is ook geen geheim.
Maar zoals Pascal zegt: vertrek maar es op een roadtrip richting zuiden.

Voor alle duidelijkheid: ik ga er ook van uit dat binnen hier en 10 jaar de klassieke auto met verbrandingsmotor in de verdrukking komt. Als je ziet wat bijvoorbeeld India en China al opleggen aan de bevolking... de revolutie gebeurt daar met maatregelen als: alle taxi's en bussen elektrisch, alle kleine vervoersmiddelen ook, inclusief brommers,.. Wees maar zeker dat daar binnen de kortste keren een fantastisch laadnet voorhanden is. En vroeg of laat krijgen we die verwachte doorbraak op vlak van batterijtechnologie wel.

Als ik tegen 2023 de lotto win lijkt die ID Buzz wel iets :proost
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb »

Er valt niet meer aan te ontkomen :politie https://www.demorgen.be/wetenschap/nieu ... -b8cd1654/
Maar dat wisten we al: 1 september 2017 en problemen met bepaalde T6 diesels?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 02 mar 2018, 14:54
... lijkt me leuk zo'n vakantietripje te plannen ... :muur ... van laadpaal naar laadpaal ... Ga zo maar eens op vakantie naar Portugal of zo :bifun
Dat bedoel ik net; zolang de brandstofconcerns vasthouden aan klassieke stations, komt er geen doorbraak.
@Peter: genoeg thuissystemen, da's geen probleem; en dat jullie Noorderburen voorlopen op vlak van openbare laadpalen is ook geen geheim.
Maar zoals Pascal zegt: vertrek maar es op een roadtrip richting zuiden.

Nu mag er om de 500m een laadpaal staan , dan is dat in mijn ogen nog steeds geen oplossing : je gaat toch niet om de x-aantal km met je rijdende Duracell aan een paal hangen om daar vervolgens te staan wachten tot die batterij terug opgeladen raakt ? Dan komt het hefdak en bed in je busje wel van pas . :bifun
Een Westfalia weegt nu al makkelijk 2500kg , een beetje batterijpakket zal ook al snel 500kg wegen , dan ben je al snel met dik 3Ton onderweg . :ie
Nog zwaarder , nog méér energieverbruik ... :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door slopelrijder »

tsja, weet waar je 21 maart op stemt, en ook volgende keer bij de landelijke verkiezingen.....

de "groenen/geitenwollensokken/milieuclubs/links" beheersen de media grotendeels, en de politiek.....

een elektrische auto is net zo fijnstof vervuilend als een diesel, sterker nog, de economische waarde ( dure batterijen uit zware metalen bestaande ), en dus vervanging is vele malen slechter voor het milieu dan een ongefilterende roetbrakende diesel....

windmolens, zijn alleen rendabel met veel, HEELveel subsidies, die iedere nl nu al €120,-- extra per jaar kost, en dat gaat nog duurder worden....de enigste die er aan verdienen zijn de milieuclubs en fabrikanten.....

en ik zie het wel.....voorlopig rij ik vrolijk rond....in mijn T4! :ikrij
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Plaats reactie