Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch »

jan2009 schreef: 04 mar 2018, 11:14 Het is toch eigenlijk niet te geloven he
:groteogen
Lees ik dat er sinds 2007 !! een ontwerp is voor een redelijk milieuvriendelijke motor
.........
En dan gaan ze er in 2019 !! maar eens mee aan de slag , nu de diesel uit de gratie is bij het grote publiek.
Schandalig.
........
dat is heel logisch..... zolang de mens (autobezitter/bestuurder) niet gedwongen word om te veranderen blijven we rustig door dieselen met onze bejaarde T4.

zolang de industrie niet gewongen word om hun bestaand productiesytseem te wijzigen, blijven ze hun gedane investeringen uitnutten. Pas als ze gewdongen wordt door economische factoren, gaat men wijzigen.

tesla is een success, omdat het geen bestaande fabrieken had in oude technologie.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Zeker in een serieuze gedachtenwisseling is het van belang dat de toon licht blijft..

Het is in dit geval interessant dat Mazda ,hierboven, genoemd wordt als constructeur van een oude techniek in een nieuw jasje : De Diesotto-motor.. oftewel dieselen met benzine..

Toevallig,(of niet? ), is het diezelfde Mazda die al eerder heeft geprobeerd een revolutionaire techniek nieuw leven in te blazen..: de Herr Prof. Dr. Ir. Felix Wankel-motor .. !

Dankzij deze ,briljante maar feilbare, techniek ben ik van de NSU RO80 ,met Wankelmotor , overgestapt naar de Peugeot 504 Berline Diesel.. Esthetisch gezien een kleine stap, qua betrouwbaarheid een gigantische sprong.. De Wankelmotor starten was een loterij , doet ie het vandaag wel of niet.. Mijn Peugeot 504’s diesel rijden waarschijnlijk nog steeds rond ergens in Afrika...!

Terug naar Mazda met de Diesotto , of beter, terug naar de pogingen om het gebruik van fossiele brandstoffen zolang mogelijk te rekken .
Laten we dieseltechniek in een benzine-motor stoppen.. :jump

Prima als je de laatste hoeveelheden olie zo schoon mogelijk opstookt..
Blijft dan wel dat moment -in de nabije toekomst- komen waarop het handig is om alvast wat bruikbare (automotive-) technieken op de plank te hebben liggen..

Dat kan door gebruik te maken van hernieuwbare bronnen zoals : zon, wind, getijde, koude kernfusie, bolbliksem, waterstof, brandstofcel, en ...: wie kent de Sterling-motor nog..?
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek »

Ik denk dat de populariteit van diesel als brandstof ook veroorzaakt wordt door het raffinageproces van olie. Ik ben geen expert maar volgens mij leidt het raffineren van ruwe olie tot een scala van olieproducten in redelijk vaste verhoudingen zoals lpg, benzine, diesel, stookolie, etc. Bij een bepaalde omvang van benzineproductie hoort een omvang van dieselproductie. Oliemaatschappijen hebben dus belang bij een bepaalde afname van diesel. En als de populariteit daalt dan zakt de prijs waardoor de vraag weer stijgt. Dit is ook de oorzaak van de enorme opkomst van de dieselauto in Frankrijk in de jaren zeventig: frankrijk stapte toen voor de electriciteitscentrales over op kernenergie waardoor er een enorm overschot van dieselolie ontstond.
Dit kan dus de reden zijn dat de industrie (autoindustrie samen met de oliemaatschappijen) niet staat te trappelen om de diesottomotor te gaan produceren en de dieselmotor vaarwel te zeggen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door frank884 »

freek schreef: 04 mar 2018, 19:16 Ik denk dat de populariteit van diesel als brandstof ook veroorzaakt wordt door het raffinageproces van olie. Ik ben geen expert maar volgens mij leidt het raffineren van ruwe olie tot een scala van olieproducten in redelijk vaste verhoudingen zoals lpg, benzine, diesel, stookolie, etc. Bij een bepaalde omvang van benzineproductie hoort een omvang van dieselproductie. Oliemaatschappijen hebben dus belang bij een bepaalde afname van diesel. En als de populariteit daalt dan zakt de prijs waardoor de vraag weer stijgt. Dit is ook de oorzaak van de enorme opkomst van de dieselauto in Frankrijk in de jaren zeventig: frankrijk stapte toen voor de electriciteitscentrales over op kernenergie waardoor er een enorm overschot van dieselolie ontstond.
Dit kan dus de reden zijn dat de industrie (autoindustrie samen met de oliemaatschappijen) niet staat te trappelen om de diesottomotor te gaan produceren en de dieselmotor vaarwel te zeggen.
daar zit nu net politiek het punt.... er is enorm veel benzine over... en te weinig diesel... de grote bulk van de diesel gaan niet in de personenwagens maar in de vrachtwagens, tractoren. graafmachine's, schepen echt grote motoren en gebruikers.. elke 40 tons vrachtwagen drinkt jaarlijks een oplegger diesel op. (30 ton) ze willen alle personenwagens van de diesel af hebben daarom .... de voorkeur op diesel personenwagen rijden in veel landen is heel simpel... als de wegenbelasting niet hoger is dan bij benzine motoren (dat is bij veel landen) dan zou je wel gek zijn om met benzine te rijden simpelweg omdat je op 1 liter diesel globaal 1/3 verder komt dan op 1 liter benzine. en bij grote wagens loopt dat nog verder uiteen,
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 »

Indiana Blue schreef: 03 mar 2018, 18:52 Waar is de tijd gebleven dat men de vooruitgang nog probeerde tegen te houden door te roepen dat de koeien geen melk meer zouden geven als er een stoomtrein met 40km/uur langs zou ‘racen’ ...? :winter

In 2014 was de reikwijdte van een Tesla 370 km. en in 2017 al opgeschroefd naar 510 km. En dan staan we nog aan het begin van de ontwikkeling..
Als je objectief kijkt naar het gebruik van je T4 dan weet je ook wel dat je prima uit de voeten kunt met deze cijfers..
Veertig 40! keer opladen in een jaar ,met 1000 laadcycli (=25 jaar! ) als levensduur, is een goede reden om eens een economisch rekenmodel voor jezelf op tafel te leggen..

Dat ik/wij gehecht zijn aan ons ‘roetmonster’ wil niet zeggen dat dat apparaat nog toekomst heeft,integendeel..
Alleen , afscheid nemen doet ‘een beetje pijn’ .. ook in de portemonnee..



Bekijk onderstaande site eens. ..(geen binding mee..)

http://chargery.de/
Ik denk dat je met die cijfers op een (blauwe) wolk leeft ... Een reikwijdte van 510km = op papier , en in de meest ideale omstandigheden . In realiteit haal je dat nooit en hang je in pakweg 300km al aan een laadpaal . En dan mag je nog niet al te veel met 4 personen (extra gewicht) er in zitten , niet te veel stadsverkeer (optrekken - stoppen) en niet te veel de verwarming aanzetten ...
Tja , elektrisch rijden is misschien de toekomst , maar er zal nog véél moeten verbeterd worden voor het realiteit word .
Voor een stadmens is nu op dit moment een elektrische auto misschien al goed bruikbaar , maar we leven niet allemaal in de stad , en hebben allemaal andere noden wat betreft mobiliteit. (ikzelf zou bvb met de voorbeeld Tesla rijbereik 3x per week moeten aan de laadpaal hangen ... daar gaat je 25jaar levensduur ... en dan hebben we het nog niet gehad over het rijbereik als ik er een van mijn aanhangers achterhangen heb (van pakweg 3Ton) , dan moet ik waarschijnlijk 3x per dag aan de laadpaal ...)



P.S. voor het werk ben ik momenteel bezig met de aankoop van een elektrische bestelwagen . Nou , zoek maar eens eentje die een deftig rijbereik heeft... Het meest intressante momenteel is de nissan EV-200 (is nu uit met nieuwe batterij met hogere capaciteit volgens Nissan zelf) , deze heeft een rijbereik van pakweg 200km , in realiteit zal dat eerder 120km zijn .
Naar mijn mening nog steeds belachelijk weinig , en alleen bruikbaar om rond de kerktoren te draaien .

Ja, er is nog véél werk aan de winkel , om de klassieke verbrandingsmotor er uit te krijgen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b »

Ik volg dit item met enorm veel interesse en kom zeker goede en degelijke meningen/analyses tegen. We hebben het over diesel, en daarbij behorende uitstoot. Wonende in ruraal gebied in Waals België kan ik dit vertellen: 90 % van de huishoudens in mijn gemeente (8000 inwoners) verwarmen hun huizen nog steeds met stookolie (=diesel met een kleurtje);Elk huishouden verbruikt gemiddeld 1500 à 2000 liter op jaarbasis aan stookolie. Verwarmingsketels slaan aan als de thermostaat aangeeft dat er warmte in het centrale verwarmingssysteem toegevooegd moet worden: een niet optimaal verbrandingsproces gelijk het starten van een T4. en dit zeer regelmatig( elke 20 minuten?) Op de ketel zitten geen filters, geen recuperatie van onverbrande gassen etc.

Waarom stoken ze hier op stookolie? Omdat hier geen aardgas in de grond ligt/ evenals geen riolering: het afval water=stront, zeep, pies,afwas water alles gaat bij ons een beekje in....... Het is de staat te duur om deze voorzieningen te treffen, maar veel makkelijker om wetten aan te nemen, met het excuus dat we de omgeving te veel aan het vervuilen zijn met oude diesels......kosten komen voor de particulier! De riolering wordt vervangen door verplichte privé waterzuiveringsinstallaties voor elk huishouden ter waarde van dik 10.000 euro !!!!!!!

1500 à 2000 liter diesel/stookolie per huishouden per jaar,daar rij ik pakweg met mijn T4 170.000 km mee: Ik rij nu 10jaar mijn t4 en heb daar 106000 km meter mee gereden
Dus een centraleverwarming op stookolie verbruikt evenveel diesel per jaar als ik op ongeveer 12 jaar met mijn t4 rond rij. En is jullie bekend dat hier op de radio reclame gemaakt wordt om maar stookolie te stoken, omdat dit het goedkoopst is, en wij er dan warmpjes bij zitten????

Ps; Ik zelf heb een 100 % vrije co2 uitstoot qua verwarming, en rij inderdaad nog t4, dus ook ik zit verkeerd, maar ik wilde dit wel even belichten omdat hier van alles voorbij komt en ik ook een steentje dacht bij te kunnen dragen.

groet
Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

Wat ik nooit begrepen heb is dat er geen uniforme maat en aansluiting is voor de accus. Wel voor broodzakjes... leve de eu .Wat zou er mooier zijn als je een wegstation in zou kunnen rijden en met wat simpele handelingen die accus zou kunnen laten wisselen terwijl je de koffie haalt. Accus zijn dan ook geen eigendom van de automobilist maar van bv de esso de shell noem maar op. Leuk verdien modelletje waardoor er voldoende accus voorhande zijn. Soort van camping gas idee maar dan met accu's. Zou denk moeilijk veel schelen in de range en de koudwatervrees van menige bestuurder. En je auto blijft wat waard wat met de huidige elektrische gebakjes niet zo is.
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Freds »

Waar ik een klein beetje benauwd voor ben is dat de geweldige restwaarde van onze Westfalia's TDI nu gaat inzakken.
Wie roept daar wat slims over?
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf »

Restwaarde ... Tja

Als je je Westy T4 als investering hebt gekocht weet ik niet of je rendement gaat halen.
Afhankelijk van hoe lang je wilt wachten om de investering te 'cashen'. Over 30 jaar zal hij best wel weer wat waard zijn op een veiling. :toppie

Het is wat grillig nu, wie had 2-3 jaar geleden kunnen denken dat de 'stemming' over diesels zo enorm zou kenteren.

Blijft zo krom dat deze 'stemming' gebaseerd is op koude grond.

Dat nu in Arnhem een enorm zuinige Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L wordt geweerd terwijl een Audi Q7 4,2liter TDI geen strobreed in de weg wordt gelegd.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb »

met wat simpele handelingen die accus zou kunnen laten wisselen terwijl je de koffie haalt
weet niet of je dit ergens hebt gelezen, maar dergelijke scenario's liggen ook in de lade van die olieboeren
zal in een latere fase echt wel gebeuren denk ik; eerst maar even het laadnet en de capaciteit van accu's optimaliseren :lach
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
de_koen
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 okt 2013, 16:03

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door de_koen »

thomas b schreef: 05 mar 2018, 19:15 !!!

1500 à 2000 liter diesel/stookolie per huishouden per jaar,daar rij ik pakweg met mijn T4 170.000 km mee: Ik rij nu 10jaar mijn t4 en heb daar 106000 km meter mee gereden
Dus een centraleverwarming op stookolie verbruikt evenveel diesel per jaar als ik op ongeveer 12 jaar met mijn t4 rond rij. En is jullie bekend dat hier op de radio reclame gemaakt wordt om maar stookolie te stoken, omdat dit het goedkoopst is, en wij er dan warmpjes bij zitten????


groet
Thomas b
1500a2000liter diesel is 17.000km , geen 170.000km....
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer »

brugseb schreef: 06 mar 2018, 21:52 weet niet of je dit ergens hebt gelezen,
Nee hoor gewoon boeren verstand en een lekkere bak koffie doet wonderen. Verrassend dat onze milieu ridders die zo begaan zijn (en terecht overigens) niet zelf op dit briljante idee zijn gekomen. De groene lobby in Brussel is zeer sterk. Heel moeilijk zal het niet af te dwingen zijn als de wil daar is, om een uniforme maat en een uitwisselbare bevestiging te verzinnen. De EU commisie kan Microsoft een miljarden boete opleggen dus het kan.
brugseb schreef: 06 mar 2018, 21:52 zal in een latere fase echt wel gebeuren denk ik; eerst maar even het laadnet
Laadnet is niet nodig, Ik voorzie ( mijn 2 de bak koffie slaat toe) oplaad stations waar de EHCAB's (Exchangeable High Capacity Battery's, net verzonnen) op grote schaal worden bij geladen. Niks geen gedoe met een touwtje in de pisregen naar je auto lopen om je auto bij te voederen en hopen dat niemand je zielige stekkertje er uit trekt. Ohh een laten we die stations vooral plaatsen bij die als onkruid zich verspreidende, over gesubsidieerde windmolens. Dekking wordt dan ineens heel gemakkelijk zonder dat het gehele stroom netwerk wordt overbelast. Dan is groene stroom ook echt groen zonder dat er emissie rechten gekocht worden zoals nu het geval is.
black bulli schreef: 06 mar 2018, 20:41 Snautzer?
Slim genoeg?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door krekwakwol »

Ik schroef een blokje onder mijn gaspedaal, dan draag ik ook bij aan een schoner milieu. Zolang we met de bus nog op vakantie kunnen gaan we en anders gooi ik er in de zomer slaolie bij in, is ook nog schoner.
Met andere woorden, ik wil me nu niet druk maken over wat ze allemaal gaan verzinnen om ons uit onze bus te weren.


Ik gooi nu steeds 0.15% aceton door mijn diesel en daar loopt ie rustiger en zuiniger op en kan geen kwaad voor de oude techniek.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue »

Freds schreef: 06 mar 2018, 19:45 Waar ik een klein beetje benauwd voor ben is dat de geweldige restwaarde van onze Westfalia's TDI nu gaat inzakken.
Wie roept daar wat slims over?
Nou vooruit, voor jou ..: Het Westfalia Pyramide-Spel .... ?
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 »

filmpje voor de milieuridders :

https://www.youtube.com/watch?v=M_RW-B0jnVU
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie