Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 166
Lid geworden op: vr sep 02, 2016 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Ronald-T4 » do jun 07, 2018 23:00

Volgens mij moet je eerst met alternatieven komen en daarna e.v.t. dingen verbieden.
Voor de meeste mensen is een auto met stroomtouwtje niet betaalbaar.
Dus nemen ze in mijn ogen het recht op mobiliteit van je af.
Mocht je wel in de gelegenheid zijn een stroom auto te kunnen betalen, rijd je in feite
op steenkool, biomassa, of kern energie.

Dacht ook dat kern energie misschien wel een idee zou zijn.
in elke auto een splijtstaafje en nooit meer tanken.
Alleen is na een zwaar ongeluk de weg 80 jaar afgesloten.... :nuts

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1901
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf » za jun 16, 2018 19:31

Toch wat gewonnen!

Er was nog een hoger beroep dat liep. Namelijk kortgezegd over de wijze waarop Rotterdam de overtreding vastlegt. Op de foto's staat het bord wat wordt overtreden niet afgebeeld. En dat is volgens de Hoge Raad onwettig. Voor zover ik het nu begrijp.

Kortom alle overtredingen die met de camera's zijn vastgelegd zijn onwettig. Alleen een boete door een BOA opgelegd is wel rechtsgeldig.

Dit kan toch wel gevolgen hebben.

:toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

J vd Pal
Berichten: 1469
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door J vd Pal » za jun 16, 2018 20:23

:jumpklap :jumpklap :jumpklap
Groeten

Jasper


2002 California Event 102 pk reflex zilver

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » za jun 16, 2018 20:25

Ik zag vrijdag ochtend cruiseboot Aida vanaf Rotterdam het ruime sop weer kiezen. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 222
Lid geworden op: di mar 09, 2010 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b » za jun 16, 2018 20:57

..over die foto's en hogerberoep in Rotterdam: in Antwerpen heb ik een boete gekregen van 125 euro zonder de milieuzone in te zijn geweest ...Ik ben gestopt voor het bord en heb de bus in zijn achteruitversnelling gezet. Foto werd genomen met bord, maar heb het bord niet gepasseerd. Begin maar een proces, ga maar in hoger beroep, het is makkelijker om het maar te laten en ik heb maar betaald....

en wat ik reeds eerder schreef: Ik was afgelopen week even een uitje naar Rotterdam... naar wat onderzoek naar de milieuzone, parkeergelegenheid en de kosten hiervan dan toch maar de trein gepakt... de Milieuzone van Rotterdam heet: De kop van zuid: dat begint langs de maas richting de haven. In de maas, aan de andere oever van de maas ligt een cruise schip van 235 meter lang en 13 étages hoog, stationair te ronken(voor elektriciteit en airco/verwarming) zonder filters op die enorme schoorsteenpijpen....... Voor de kinderen een tripje met de spido boot door de haven. we kunnen aan boord aan de zijde van de milieuzone....bij het aan boord gaan komt daar een diesel lucht tegemoet om misselijk van te worden uit die spidoboot .... en er liggen er twee zo te wachten voor de toeristen te ontvangen.... en dan mag ik niet met mijn 23 jarig goed verzorgde busje twee kilometer door de stad rijden.....
Zum Kotsen!!!!! it makes me sick, ça me fait vomir, om te kotsen, daor gaon iech vaan euver miene nek. We moeten ergens beginnen, maar begin dan waar het grote probleem ligt!!!!!!!
één, twee, drie (T) vier's

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1558
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Mickel Moen » zo jun 17, 2018 11:49

En dat is nu juist het grote probleem.

Want wat is het grote probleem?

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

jan2009
Berichten: 5017
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Even slikken

Bericht door jan2009 » ma jun 18, 2018 18:06

Toch wel een hard gelag als het ineens voorbij is met je status.
:groteogen
https://www.ad.nl/auto/hoogste-baas-van ... ~abbb1d2b/
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

jan2009
Berichten: 5017
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » ma jun 18, 2018 19:29

Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

freek
Berichten: 441
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » ma jun 18, 2018 19:37

Mickel Moen schreef:
zo jun 17, 2018 11:49
En dat is nu juist het grote probleem.

Want wat is het grote probleem?

Afbeelding
Vraag is hoe betrouwbaar deze onderzoeken zijn. Omgevingseffecten zoals luchtverontreiniging en geluid zijn heel moeilijk objectief te meten. Veel hangt af van de afstand, weersomstandigheden, wind, etc. Is het een gemiddelde over een lange periode of pieken? Wat is de definitie van een schadelijk niveau? Hoe bepaal je de schadelijke effecten. Al deze aspecten zijn met grote marges omgeven
Kortom: beleidsmakers kunnen het in hun voordeel interpreteren en onderzieksbureaus passen zich wellicht aan aan de opdrachtgever....

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1558
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Mickel Moen » ma jun 18, 2018 21:08

Eens. Daarom stel ik ook de vraag.

Maar zomaar wat roepen zonder onderzoek, bron of verifieeerbare onderbouwing is zeker onbetrouwbaar.

Dat eindigt in populistisch borrelpraat.

Leuke stemmingmakerij, maar Je kunt er niets mee.

Het volgende zeer uitgebreide Vlaamse rapport laat vooral zien, dat het zeer ingewikkelde materie is.

http://www.ademloos.be/sites/default/fi ... _VMM-2.pdf

Zoom bijvoorbeeld maar eens in op de vergelijking van de verschillende vervoersvormen.

Zeker wie een walmend cruiseschip ziet heeft helemaal gelijk. Wie op z’n fiets naast een walmende diesel voor het stoplicht staat heeft ook gelijk.

Vergelijken is echter andere koek.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27540
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » ma jun 18, 2018 22:16

Gewoon zelf sensoren maken die fijnstof meten en een community opzetten om zelf met resultaten te komen.

https://luftdaten.info/feinstaubsensor-bauen/ :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1504
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jordydereus » ma jun 18, 2018 23:20

Even een Résumé.

Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.

Dus je kan meten wat je wil....

De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...

Geld en macht daar gaat het ze om....

Denk daar even aan....
Afbeelding

koensch
Berichten: 393
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch » di jun 19, 2018 8:33

jordydereus schreef:
ma jun 18, 2018 23:20
Even een Résumé.

Het gaat ze niet om het milieu.
Het gaat alleen maar om geld. Echt waar.

Dus je kan meten wat je wil....

De natuur /gezondheid... boeit ze niks
Allemaal stromannen...

Geld en macht daar gaat het ze om....

Denk daar even aan....
dat is niet helemaal waar. in onze maatschappij rekenen we alles om naar geld (= monetaire waarde). vroeger hadden we ook "waarde in natura".
de dienstplicht van vroeger is een bekastingheffing geworden, waardoor we ons en beroepsleger kunnen veroorloven, de pacht werdt vroeger geind als een bepaalde opbrengst van het land, is nu in onze maatschappij een betaling in euros.

alles wordt omgerekend naar euros. als de bestuurder (landelijk op plaatselijk) beleid "maakt" gaan ze hun bugdet (= geld) op een bepaald terrein besteden.

dit geldt voor mileu beleid, maar ook voor alle andere beleidsterreinen (openbaar vervoer, wegenaanleg/onderhoud, etc, etc).

alles wordt uitgedrukt in geld.

ik geloof dat de bedoelingen wel goed zijn, maar het resultaat is vaak matig, en soms ook lastig te meten.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

koensch
Berichten: 393
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch » di jun 19, 2018 8:37

ik denk dat het meten van bv fijnstof een vertekend beeld geeft..... hoe meer fijnstof in de aangezogen buitenlucht, hoe meer fijnstof in de uitlaat.

ze zouden de hoeveelheid schadelijke stoffen in de buitenlucht moeten aftrekken van wat je meet in de uitlaat.

en ook de hoeveelheid uitstoot die wordt geproduceerd terwijl je voor het stoplicht staat moeten toerekenen aan het verkeersbeleid ipv het verkeer.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

freek
Berichten: 441
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » di jun 19, 2018 20:10

koensch schreef:
di jun 19, 2018 8:37
hoe meer fijnstof in de aangezogen buitenlucht, hoe meer fijnstof in de uitlaat.
Fijnstof moet niet worden verward met schadelijke stoffen zoals NOx. Een moderne diesel filtert juist fijnstof uit de omgevingslucht! (tav fijnstof is de lucht uit de uitlaat dus schoner dan de lucht die hij aanzuigt)
Citaat:
Beim modernen Diesel gibt es kein Feinstaubproblem mehr. Das Thema ist durch. Ein Fahrrad hat typischerweise einen Felgenverschleiß von 0,1 Millimeter auf 1000 Kilometer: Beim Bremsen entweichen Metalloxide in die Umgebung. Das sind auf einen Kilometer umgerechnet drei bis vier Milligramm. Der Partikelausstoß aus dem Auspuff eines Diesels liegt bei 0,2 bis 0,5 Milligramm. Auch wenn die öffentliche Wahrnehmung eine andere ist: Wir haben bei vielen Betriebszuständen eine niedrigere Partikelkonzentration im Abgas als in der Umgebungsluft einer Stadt.

Plaats reactie