Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
JanpeterJ
Berichten: 135
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ » di jun 26, 2018 1:02

"Dat is geen argument tegen elctrische auto's dat is een argument tegen gebruikers die er voor kiezen ze te laden met niet duurzaam opgewekte stroom. "
Dat is voorlopig geen correcte voorstelling van zaken.
Groene stroom - Zondag met Lubach (S08) https://www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
Minder dat 10% van de energie in Nederland is groen. (volgens Lubach 2,2%)
Daarnaast is extra stroomvraag altijd grijs. De enige manier om extra stroom op te wekken is om o.a. een kolencentrale harder te zetten.
Een stuwmeer kan tijdelijk iets meer water geven, maar enkel totdat het meer leeg is.
Zelfs al leg je genoeg zonnepanelen op je huis en koop je een elektrische auto, dan nog rijdt die elektrische auto op grijze stroom, als je op benzine zou blijven rijden kan er namelijk een kolencentrale iets zachter.
Pas als er echt gekozen kan worden tussen grijs en groen verandert dit, dan zal groene energie ook langdurig in grote hoeveelheden opgeslagen moeten kunnen worden en vooral dat dat zal nog wel even duren.

Om het gezellig te houden:
Fietsen is ook al niet goed, een auto is veel efficiënter dan een mens en stoot minder CO2 uit dan Jan op de fiets. :ikrij :zwaai

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » di jun 26, 2018 9:29

Om het gezellig te houden:
Fietsen is ook al niet goed, een auto is veel efficiënter dan een mens en stoot minder CO2 uit dan Jan op de fiets.
Toch fiets ik liever achter een fiets dan een auto.
Gevoelsmatig is dat veel gezonder.
:yes
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1920
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer » di jun 26, 2018 16:29

Rotterdamse milieu zone wordt opgeheven .staat in nieuw plan energie transitie.
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » di jun 26, 2018 17:21

Bij wijze van service dan de link:
https://nos.nl/artikel/2238515-nieuwe-c ... sitie.html

En binnen 4 jaar van het gas af.

Spannend.
Optimisten , op dit moment nog geen verzoek gekregen om mijn bankrekeningnummer door te geven voor die zak met subsidiegeld om het warmtenet in onze woning aan te passen
Onze state of the art HR ketel is van 2011 , bij lange na niet afgeschreven.

En heb te doen met alle mensen die niet verder komen dan energielabel G
:groteogen

Zal uit eigen zak maar investeren in een houtkachel , wij houden niet van kou.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf » di jun 26, 2018 19:25

Dat deze zone NIET werkt staat als een paal boven water. Ben blij dat na 2,5 jaar strijd dat toch een beetje duidelijk is geworden.

Over twee jaar zou ik er weer in mogen.
Eerst zien dan geloven.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

brecht
Berichten: 121
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht » wo jun 27, 2018 9:32

JanpeterJ schreef:
di jun 26, 2018 1:02
Dat is voorlopig geen correcte voorstelling van zaken.
Groene stroom - Zondag met Lubach (S08) https://www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
Ja die goeie ouwe Lubach. Leuk om te kijken (dat doe ook ik graag) helaas wordt het vaak om begrijpelijke redenen (amusementswaarde etc) wel erg simpel voorgesteld. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat deze uitzending mijn argument onderuit haalt. Wie groene energie koop bij bijv Qurent of Vandebron kan er vanuit gaan dat er jaarrond dezelfde hoeveelheid energie die je gebruikt duurzaam en in Nederland zonder certificaten wordt opgewekt. Daarvoor moet er waarschijnlijk af en toe een gascentrale aangeschakeld worden om het net op pijl te houden. Als consumenten de vraag hebben volgt de markt vanzelf en op den duur komen er heus wel technische oplossingen voor uitdagingen die er nu nog zijn. Als we altijd zouden denken dat we iets niet moeten doen omdat het nu nog niet goed genoeg is dan zouden we nog steeds in het stenen tijdperk leven.

JanpeterJ schreef:
di jun 26, 2018 1:02
Om het gezellig te houden:
Fietsen is ook al niet goed, een auto is veel efficiënter dan een mens en stoot minder CO2 uit dan Jan op de fiets. :ikrij :zwaai
Ja leuk! Gezeligheid. vind bijna alle discussies hier gezellig hoor. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ik sta altijd open voor nieuwe argumenten.

Hier nog een gezellige bijdrage over fietsen en efficiëntie: soms kom je als je echt diep op materie in gaat tot verrassen de resultaten ja.
Mensen zijn immers niet zo efficient in het omzetten van grondstoffen naar energie. Zo schijnt zelfs een elektrische fiets minder co2 te gebruiken dan een "gewone" fiets. Vond ik ook verrassend!

https://www.vpro.nl/programmas/nwq/lees ... vraag.html

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » wo jun 27, 2018 11:16

jan2009 schreef:
di jun 26, 2018 17:21
Bij wijze van service dan de link:
https://nos.nl/artikel/2238515-nieuwe-c ... sitie.html

En binnen 4 jaar van het gas af.

Spannend.
We hebben al 7 jaar geen gas meer nodig om ons huis te verwarmen en dat geeft een heerlijk gevoel..
Ook niet eens aan laten leggen en dat kostte destijds moeite.

Bij bestaande bouw is het helaas moeilijker om te realiseren, maar een lucht-lucht warmtepomp kan bijna iedereen in zijn bestaande installatie integreren met subsidie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » wo jun 27, 2018 12:13

Multivan Generation schreef:
wo jun 27, 2018 11:16
jan2009 schreef:
di jun 26, 2018 17:21
Bij wijze van service dan de link:
https://nos.nl/artikel/2238515-nieuwe-c ... sitie.html

En binnen 4 jaar van het gas af.

Spannend.
We hebben al 7 jaar geen gas meer nodig om ons huis te verwarmen en dat geeft een heerlijk gevoel..
Ook niet eens aan laten leggen en dat kostte destijds moeite.

Bij bestaande bouw is het helaas moeilijker om te realiseren, maar een lucht-lucht warmtepomp kan bijna iedereen in zijn bestaande installatie integreren met subsidie..
Je zal een lucht-water warmtepomp bedoelen.
Voor koppeling met een bestaande installatie.
En voor veel woningen zal dat ook nog een hoog temperatuur systeem moeten zijn.
Nadeel is ook dat al die handel behoorlijk wat ruimte vereist en als het tegenzit bij gebruik geluidsoverlast veroorzaakt.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 774
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door bvddobb » wo jun 27, 2018 12:48

odorf schreef:
di jun 26, 2018 19:25
Dat deze zone NIET werkt staat als een paal boven water.
Net gisteren een stukje in de krant van de data-uitpluizers daar (dus niet de gemeente):

Afbeelding

Afbeelding

Sinds de invoering gaat de vervuiling overal omlaag, zowel binnen, aan de grens van als buiten de milieuzone: het verkeer in zijn geheel wordt schoner. Maar: binnen de milieuzone gaat de vervuiling absoluut het hardst omlaag (1e grafiek), én relatief een stuk harder dan de gemiddelde afname door het schonere verkeer in het algemeen (2e grafiek). Alhoewel het er wel nog steeds het vuilst is - er moet dus nog meer gebeuren.

Hier lijkt de zone dus toch echt wél te werken. Winst voor de binnenstadbewoners!

Blijft de vraag of je het totale effect de moeite waard vindt van alle ophef en de impact van de maatregel voor (sommige) bewoners. Dat is een politieke vraag, daar kun je een mening over hebben. Over de vraag of het werkt of niet, niet: dat is een feitelijke vraag, dat kun je meten en dat het (hier) werkt staat als een paal boven water!
:proost

JanpeterJ
Berichten: 135
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ » do jun 28, 2018 0:53

"Wie groene energie koop bij bijv Qurent of Vandebron kan er vanuit gaan dat er jaarrond dezelfde hoeveelheid energie die je gebruikt duurzaam en in Nederland zonder certificaten wordt opgewekt."
Zo kan je het zien en zo wil Vandebron graag dat je het ziet, maar of je energie bij Vandebron koopt of ergens anders, maakt niet of nauwelijks uit voor de totaal geproduceerde hoeveelheid groene energie. (ik weet het niet zeker, maar ik denk niet de Vandebron genoeg extra betaalt om invloed te hebben op de beslissing voor een producent om meer te produceren)
Belangrijker vind ik dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt voor de elektrische auto versus diesel discussie. Elke extra elektrische auto zorgt voor meer productie van grijze stroom.
Dat er wel wat moet gebeuren, daar ben ik het helemaal mee eens, maar als elektrisch rijden slechter voor het wereldwijde milieu is dan een moderne diesel..

Dat stukje over CO2 en fietsen was ook om aan te geven hoe absurd een discussie op een gegeven moment kan worden.
Iedereen weet en voelt dat fietsen gezonder is, maar als we alleen naar CO2 kijken..

freek
Berichten: 390
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » do jun 28, 2018 23:33

Intrigerende conclusie van de T4-wetenschappers: de exponentiele toename van de wereldbevolking is de werkelijke oorzaak van de opwarming vd aarde.😯

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 1500
Lid geworden op: do mei 21, 2009 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Mickel Moen » vr jun 29, 2018 6:36

Wat mij enigszins verbaasd in dit soort discussies is, dat iedereen het elektrisch rijden meteen weer in een millieu- en klimaatdiscussie wil trekken.

Zou het ook zo kunnnen zijn, dat elektrisch rijden gewoon heel prettig is en dat men de specifieke voordelen waardeert. Zeker als de voordelen voor diegene opwegen tegen de nadelen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

brecht
Berichten: 121
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht » vr jun 29, 2018 9:25

Mickel Moen schreef:
vr jun 29, 2018 6:36
Zou het ook zo kunnnen zijn, dat elektrisch rijden gewoon heel prettig is en dat men de specifieke voordelen waardeert. Zeker als de voordelen voor diegene opwegen tegen de nadelen?
Mee eens! Ik rijd zelf woon werk op een elektrisch motorfiets. Ik vind die, voor mijn gebruikt, echt fijner dan een ice!
JanpeterJ schreef:
do jun 28, 2018 0:53
maar of je energie bij Vandebron koopt of ergens anders, maakt niet of nauwelijks uit voor de totaal geproduceerde hoeveelheid groene energie.(ik weet het niet zeker, maar ik denk niet de Vandebron genoeg extra betaalt om invloed te hebben op de beslissing voor een producent om meer te produceren)
Dat is het hem juist: dat doen ze wèl. iedere KwH die afgenomen wordt, wordt ergens in NL met een zon-, wind- of biomassa project opgewekt. wordt er meer kWh afgenomen dan komt er een nieuw project bij. Zo heb je ergens wel gelijk: Vandebron heeft niet rechtstreeks invloed op wat er geproduceerd wordt: dat hebben hun klanten. Dat hebben wij dus zelf. :) Als wij meer vragen komt er ook meer aanbod.

Zo weet je als klant zeker dat als je de stroom die je voor je auto, waterkoker, whatever gebruikt ook echt groen wordt opgewekt. (en vandaar ook dat ik me vaak wat erger aan mensen die vinden dat electrische auto's niet groen zijn omdat de stroom in NL nog vaak grijs is.)

JanpeterJ
Berichten: 135
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door JanpeterJ » vr jun 29, 2018 15:11

"Als wij meer vragen komt er ook meer aanbod. "
Het enige wat er gebeurt is dat er dan meer Noorse groene stroom certificaten ingekocht worden.
Vandebron koopt dan wel Nederlandse groene stroom (certificaten) maar wat er daardoor verandert, is dat er minder Nederlandse groen stroom beschikbaar is voor de rest van de aanbieders en dat die dan o.a. Noorse groene stroom inkopen.

Dit verandert pas als er zonnepanelen e.d. geplaatst worden, die er anders niet zouden zijn.
Pas als de totale groene stroom vraag gelijk is aan het aanbod klopt jouw visie, want dan moet er meer geproduceerd gaan worden als de vraag stijgt.

Voorlopig rijden elektrische auto's in Nederland op steenkolen. (en heel veel subsidie)
Wat op zich geen reden is om tegen elektrisch rijden te zijn, maar we moeten wel eerlijk alles tegen elkaar afwegen.

Die subsidies zijn een groot van van de andere voordelen waar Michel het over heeft en wat ik het meest kwalijk vind.
Dikke sportauto's (Tesla's) die weinig met het milieu te maken hebben, die belastingvoordelen krijgen van 19.000 euro per auto per jaar.
https://www.ftm.nl/artikelen/elektrisch ... en?share=1
Wat denk je dat meer milieu wist oplevert? Een Tesla of 19.000,- aan zonnepalen per jaar.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

UP

Bericht door jan2009 » vr jul 06, 2018 13:07

BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Plaats reactie