Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
slopelrijder
Berichten: 466
Lid geworden op: di sep 30, 2014 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door slopelrijder » vr mar 02, 2018 17:04

tsja, weet waar je 21 maart op stemt, en ook volgende keer bij de landelijke verkiezingen.....

de "groenen/geitenwollensokken/milieuclubs/links" beheersen de media grotendeels, en de politiek.....

een elektrische auto is net zo fijnstof vervuilend als een diesel, sterker nog, de economische waarde ( dure batterijen uit zware metalen bestaande ), en dus vervanging is vele malen slechter voor het milieu dan een ongefilterende roetbrakende diesel....

windmolens, zijn alleen rendabel met veel, HEELveel subsidies, die iedere nl nu al €120,-- extra per jaar kost, en dat gaat nog duurder worden....de enigste die er aan verdienen zijn de milieuclubs en fabrikanten.....

en ik zie het wel.....voorlopig rij ik vrolijk rond....in mijn T4! :ikrij
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1854
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door frank884 » vr mar 02, 2018 19:16

altijd raar gevonden dat ze in de stuwen in de maas geen turbine's zetten..... er gaat in de winter vaak 1.500 m³/per seconde doorheen, dat kan best wel flink wat aandrijven.... van de huidige alternatieven hier, zijn denk ik wel de windmolens het meest rendabel ... hectare's volleggen met zonnepanelen (duitsland) ... of mais telen en oogsten en hakselen voor biogas (wordt in Duitsland veel gedaan) daar zie ik al helemaal niks in.... dat accu rijden kan wel voor lichte auto.s.... voor forensen (woon werk verkeer naar de stad) is dat zelfs goed. zeker als je nogal veel file moet rijden. echter zet je de verwarming aan (koud accu weinig capaciteit) of de airco dan gaat dat van je actieradius af, en dat gaat hard.. trek je er aanhangers mee of zit je in de bergen....... dan kom je niet ver ..."snel laden" dan is de accu ook snel naar het hiernamaals... ..... groot materieel als vrachtwagens/bussen daarvoor is dat totaal geen optie.... je moet tonnen aan accu's mee slepen voor het zelfde vermogen van een paar honderd liter diesel te maken..... maar als het dan toch alternatief moet en er is 's'nachts en in het weekend veel stroom over van de windmolens, (zet dan niet de molens stop, maar zet een zeer vervuilende bruinkool centrale uit hier net over de grens (los van de uitstoot.. graven ze er nog een gat voor van 300 - 40 meter diep wat heel veel vermogen kost) , en dan nog stroom over?? dan is waterstof ervan maken een beter alternatief.... zeker voor het zware werk.. maar het zijn idd allemaal dure groene hobby's die de gewone man kan betalen, of de concurentie positie tov landen als china flink aantasten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

freek
Berichten: 409
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » vr mar 02, 2018 20:02

Ik denk dat we ons met de t4 diesel niet meer zorgen moeten maken dan de bezitters van t5 euro 5 diesels van net 3 aar oud. Sterker: de waardevermindering van nieuwe diesels is potentieel veel groter. De discussie, die met het dieselschandaal in een stroomversnelling raakte, gaat over uitstoot van stilstofoxiden. Die uitstoot blijkt, anders dan de fabrikanten voorspiegelden, niet zo maar kunnen worden beperkt. Praktijkmetingen wijzen uit dat er vrijwel geen verschil in uitstoot is tussen de verschillende euronorm motoren. Dus euro 2 of 3 is vrijwel niet schadelijker dan euro 5. Ook euto 6 is nog steeds niet voldoende. Dat in duitsland nu dus voor binnensteden verboden voor alle diesels dteigen is in dat opzicht rechtvaardig. Of de politiek in ons land ook naar de onderzoekers luistert is helaas maar de vraag.
Feit is dat er een transitie begint. Die verandering jan je echter niet forceren door de vuile techniek te verbieden voordat de nieuwe algemeen beschikbaar is. Ik vermoed dat het nog jaren gaat duren voordat dit uitgekristalliseerd is. En dan benijdt ik de huidige early adapters niet. Het zou zo maar kunnen dat de techniek van je peperdure tesla of leaf binnen een paar jaar zwaar achterhaald is. En dat die afgeschreven t4 nog niet zo gek was.

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 627
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugse Ommeland
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brugseb » vr mar 02, 2018 20:08

mmh, als truckchauffeur ga je het ook niet lang meer trekken - zie maar het futuristische Tesla Semi concept: 800 km actieradius, herladen op 30 minuten, ...
wie weet komt den Musk nog met een aftermarket vervangmotor - bouwen we met z'n allen onze T4 om en bollen maar :gekte :ikrij :gekte
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1784
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf » vr mar 02, 2018 22:04

slopelrijder schreef:
vr mar 02, 2018 17:04
tsja, weet waar je 21 maart op stemt, en ook volgende keer bij de landelijke verkiezingen.....

de "groenen/geitenwollensokken/milieuclubs/links" beheersen de media grotendeels, en de politiek.....
Let op;
De milieuzone in Rotterdam is er gekomen door een pact tussen Leefbaar en D66 (en CDA)
Geen klassieke geitenwollensokkenpartijen.

Leefbaar wilde graag 20.000 huizen slopen (lekker duurzaam) zodat daar bakfietswijkjes konden komen. D66 wilde een 'robuuste' milieuzone die ze bij Leefbaar ook letterlijk 'symboolpolitiek' en idealisme noemden. Maar ze hielden elkaar in die spagaat omdat ze beiden in het pluche wilden blijven zitten. En elkaars heilige huisjes niet kritisch tegen het licht hielden.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op vr mar 02, 2018 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 389
Lid geworden op: za mar 03, 2012 19:43

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door arjanzevenaar » vr mar 02, 2018 22:06

Vandaag een interessant stukje hierover gelezen uit de autoweek 05 van dit jaar. Diesel is toch nog niet helemaal afgeschreven en zoals hier al beschreven alles draait om NOx uitstoot en dan met name tijdens stadsverkeer. In dit stukje wordt ook goed uitgelegd waarvoor dus de EGR dient. Alles draait om het verminderen van hoge temperaturen vandaar dus ook dat je brandstofgassen nogmaals wilt verbranden, hierdoor verlaag en verminder je de hoge temperatuur pieken waarbij dus die hoge concentraties NOx ontstaan. Klinkt eigenlijk allemaal best simpel alleen heb je ondertussen een complete chemische fabriek rondrijden met allerlei additieven.
20180302_213426 (Small).jpg

Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 23
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue » vr mar 02, 2018 22:21

https://youtu.be/5Naydzndzps

Wat met een T3 kan,kan ook met een T4..... :werkaanT4
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...

koensch
Berichten: 368
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door koensch » za mar 03, 2018 8:47

arjanzevenaar schreef:
vr mar 02, 2018 22:06
.......
In dit stukje wordt ook goed uitgelegd waarvoor dus de EGR dient.
........
en wie heeft z'n EGR niet afgesloten? We hebben allemaal boter op ons hoofd. we rijden met een oude stinkende diesel rond en verzinnen allemaal excuses om hier mee door te gaan.

er rijden gelukkig geen stoommachines meer over de weg, geen trekschuiten langs de jaagpaden meer en over 25 jaar staan we naar de inwendige verbrandingsmotoren te kijken met een gezicht van "hoe hebben ze het kunnen maken".

het opstarten van het stoomgemaal in lemmer is een bijna verloren gegaan ambacht. Tegen die tijd is het starten van een dieselmoter iets vergelijkbaars. Alleen bij hoge nood, als het niet anders kan.

25 jaar geleden was de diesel TDI een technologische reuzensprong.... nu is het achterhaalde techniek.

en ik? ik rij ook met m'n dieseltje rond. omdat ik geen geld heb voor een nieuw/modern voertuig, deze goedkoop is en rijd en betrouwbaar is. Met een fiscale bijtelling van 3x niks maak ik m'n prive kilometertjes (scheelt me zeker 400 euro pm netto in vergelijking met een nieuwe auto).
heb nog mazzel (>2001) en heb het nog een paar jaar te kunnen uitzingen totdat ik een uitstootloos voertuig kan aanschaffen.

tot die tijd .... rijden en blijven rijden. kijken wat er eerder komt, m'n pensioen of een elektrische bus.....

en de steden? als de gemeente bestuurder ervoor kunnen zorgen dat niet iedereen op elkaar staat te wachten voor al die stoplichten, zijn al die autos sneller door de stad heen en braken ze minder uitstoot uit.
De slechte luchtkwaliteit is het gevolg van het huidige verkeersbeleid.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4740
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » za mar 03, 2018 11:44

Kwestie van je route anders plannen , de rondweg is daarvoor bedacht i.p.v. door de stad.
Groene golf is tegenwoordig voor fietsers.

Binnenkort zal er ook nog wel een groene rakker opstaan die beweert dat de luchtkwaliteit slecht is omdat we maar vlees blijven eten.!
Al die koeien en varkens schijten maar en verpesten heel de lucht.

:bbq
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 389
Lid geworden op: za mar 03, 2012 19:43

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door arjanzevenaar » za mar 03, 2018 13:02

De bijlage tdi meeting.jpg is niet meer beschikbaar
tdi meeting.jpg
tdi meeting.jpg (7.25 KiB) 402 keer bekeken
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 224
Lid geworden op: zo jun 14, 2009 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door BasT4 » za mar 03, 2018 13:28

Multivan Generation schreef:
wo feb 28, 2018 11:05
odorf schreef:
wo feb 28, 2018 10:18

Hoe ze dat in Europa willen gaan doen met de stroomvoorziening vraag ik mij ook af.
Het grote 'Koppelnet' van 380Kv zit langzaam op zijn grens, en we gaan steeds meer stroom gebruiken.


En dan op microniveau.
Stel ik heb mijn busje omgebouwd naar een Tesla, kom ik op de knusse boeren camping aan. Is de 'paal' afgezekerd op 6A probeer dan met een halve camping allemaal maar eens je voertuig op te laden. Hoeveel zonnepanelen zou je nodig hebben om een gemiddeld accupakket van een Teslacamper zover op te laden dat je weer 300 km verder kunt?

@ Odorf,
zie hier:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... projecten/
https://www.tennet.eu/nl/bedrijf/nieuws ... etkaarten/

En mocht je ombouwplannen hebben:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1724190 ... eg-niet-op
Stond in de krant van gisteren die ik toevallig op mijn netvlies kreeg gedrukt..bij een klant

Dus.... Waarschijnlijk krijg je, zoals de zaken er dan nu voorstaan, niet eens meer het recht om te mogen rijden, met die omgebouwde auto.

By the way: er zijn elektrische campers beschikbaar op de markt :zwaai
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1734250 ... -de-weg-op
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26364
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » za mar 03, 2018 14:30

@ BasT4,
dat is heel mooi en biedt wellicht een opening voor de toekomst..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

brecht
Berichten: 123
Lid geworden op: ma jul 31, 2017 21:32

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door brecht » za mar 03, 2018 15:13

Eens met Koensch: Vooruitgang hoeven we niet tegen te gaan toch? Omdat er nog steeds mensen zijn die zich afvragen of electrisch rijden nu echt beter voor het milieu is...
https://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8

alsjeblieft: een filmpje van 2.2 minuten waarin het heel helder (en open) uitgelegd wordt. Als er nu al geen reden meer is om niet electrisch te gaan rijden. Dan is het met het oog op de toekomst (batterijen gaan alleen maar lichter, beter, goedkoper worden voorlopig) toch echt een no-brainer? Niet dat we morgen allemaal verplicht over moeten hoor! iedereen op zijn eigen schema en budget.

Maar het lijkt me dat uiteindelijk een goedkoper, milieuvriendelijker en praktischer alternatief het echt zal winnen van de verbrandingsmotor. Hoezeer de fossiele industrie ook zijn best doet om dat tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26364
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » za mar 03, 2018 16:23

brecht schreef:
za mar 03, 2018 15:13
Eens met Koensch: Vooruitgang hoeven we niet tegen te gaan toch? Omdat er nog steeds mensen zijn die zich afvragen of electrisch rijden nu echt beter voor het milieu is...
https://www.youtube.com/watch?v=K9m9WDxmSN8

alsjeblieft: een filmpje van 2.2 minuten waarin het heel helder (en open) uitgelegd wordt. Als er nu al geen reden meer is om niet electrisch te gaan rijden. Dan is het met het oog op de toekomst (batterijen gaan alleen maar lichter, beter, goedkoper worden voorlopig) toch echt een no-brainer? Niet dat we morgen allemaal verplicht over moeten hoor! iedereen op zijn eigen schema en budget.
Dank je wel Brecht.
Er zullen vast wel weer mensen komen met de struisvogel tactiek, of de I don't care-mentaliteit.
En daarna het vingertje wijzen, in de trant van: waarom zouden wij het hier zo doen, terwijl China, Rusland, Amerika het geen reet kan schelen.?
Dat heb ik nu wel allemaal al gelezen. Sommige mensen willen gewoon niet veranderen.
Wij leven hier en we leven nu, dus waarom over de toekomst nadenken?

Mensen die nu al gaan klagen over de actieradius is ook al zo'n dood-doener..
Als deze techniek je toch niets interesseert, schrijf dan niets ipv alleen maar negatief.

Ik heb in Noorwegen Tesla's zien rijden met de caravan er achter en ook gewoon berg op en af.
Eens in de paar uur gaan ze even een half uurtje aan de lader, terwijl ze ondertussen de reis verder plannen onder het genot van een koffie met een lokale lekkernij.. Het is gewoon anders op vakantie gaan.



En nieuwe techniek is ook best sexy..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4740
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door jan2009 » za mar 03, 2018 17:58

Voor de mensen die regelmatig van de baas een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken zijn het natuurlijk leuke speeltjes.
Ben je dat ding na twee jaar of zo helemaal zat zoek je weer wat anders uit.
Maar voor de partikulier die zoiets uit eigen zak betaald die kijkt wel even de kat uit de boom.
En heeft gewoon zijn bedenkingen ? , niks negatiefs aan.
Tenslotte heeft niet iedereen even 40 of 50 K om naast de stoeprand te parkeren , persoonlijk heb ik daar ook geen trek in, en lenen voor een auto? , no way!
Dus we wachten gewoon af tot die elektrische voertuigen zich hebben bewezen en 2e hands voor schappelijke prijzen op de markt komen.
Wat mij betreft luister ik nog enkele jaren naar die 5 cylinder sound.
:zwaai

Oh ja , hier in de omtrek is geen laadpaal te bekennen , mag je dan met het o.v. je auto gaan halen ?
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Plaats reactie