Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel en milieu ..

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1731
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door odorf » ma mar 12, 2018 22:46

RobS schreef:
ma mar 12, 2018 19:15
Kent iemand een overzicht van werkelijk gemeten uitstoot van merken/typen auto's?
Voorzover ik weet is er in Nederland geen -onafhankelijke- instantie die gedetailleerd de emissiewaarden van voertuigen KAN meten.

In Duitsland kan en doet het Umweltbundesambt KBA dat volgens mij. RDW neemt volgens mij alles van het KBA over ...

https://www.kba.de/SharedDocs/Publikati ... nFile&v=18

Misschien kun je hier iets mee. Dit is een overzicht dat ik zo snel kan vinden, maar geeft volgens mij alleen verbruik en CO2 weer.
Maar ik heb nog niet alle bijna 800 pagina's doorgespit. Volkswagen bussen, Multivan, california etc. staan er ook in. Dit zou een complete lijst van alle typegoedkeuringen moeten zijn.

Mogelijk is op de site van het KBA ook nog wel meer te vinden over de andere vormen van emissie.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1832
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer » di mar 13, 2018 18:22

En het volgende doel is gevonden. Houtkachels en bbq.
Wv1 tm 3

Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 21
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue » di mar 13, 2018 18:51

Snautzer schreef:
di mar 13, 2018 18:22
En het volgende doel is gevonden. Houtkachels en bbq.
Ja , de camperaar=vrije vogel, die naar een ongerept stukje natuur dieselt, daar een vuurtje stookt en een sateetje bbq’t is vogelvrij verklaard... :ie


[ quote..:.... Mogelijk mag de onze geen zwaardere aanhangers dan 1770 kg trekken omdat er
niet de zwaarst mogelijke trekhaak onder zit. Maar dat is voor ons meer dan
genoeg, te meer omdat je een groot deel van de bagage in de bus kunt laden.
Het lijstje met mee te nemen spullen wordt trouwens al aardig lang. We
zitten nu bijvoorbeeld te denken over een grote barbeque, compleet met een
paar kisten brandhout ("die is gek", zul je zeggen!).
Maar goed, wat we in
een dag niet kunnen inpakken, gaat gewoon niet mee en dan vergeten we vast
de blikopener..... ]
Laatst gewijzigd door Indiana Blue op di mar 13, 2018 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1832
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Snautzer » di mar 13, 2018 19:03

Wat zou je zeggen van je ozo gezellige openhaard en leuke bbq in je achtertuin? Mag niet hoor want fijnstof. Misschien helpt het een beetje dat de beslissing makers vaak toch wat rianter wonen en misschien wel een open haard hebben......
Wv1 tm 3

RoelandZ
Berichten: 88
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 21:26

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RoelandZ » di mar 13, 2018 21:29

Ik denk dat ik een openhaard in mijn camper ga monteren. :adhd

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1086
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Erdem50 » di mar 13, 2018 21:31

Vandaag al roetend met onze T4 incl tandemasser vol met 300 dakpannen over de weg gevlogen! :toppie

Wij laten ons echt niet gekmaken hier en tuffen lekker door. Recent nog de 400.000km gepasseerd.

Als het echt zover komt dat we er echt niet mee de weg op mogen zijn we vroeg genoeg.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

freek
Berichten: 369
Lid geworden op: ma jan 29, 2007 23:14

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door freek » di mar 13, 2018 21:55

Hier nog 20000 km oerdegelijke T4 tdi kilometers en dan passeren we de 600.000 km. Gewoon met originele turbo, verstuivers, kop, etc. Geen olieverbruik en nooit enig roetwolkje te zien :-). Scheelt toch weer heel wat uitstoot van de hoogovens om een "schone" T6 te maken! :jumpklap

Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 209
Lid geworden op: di mar 09, 2010 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door thomas b » di mar 13, 2018 22:24

tjeemigdepeemig, ze zijn echt aan het doordraaien; in de bouw moeten wij (ik ben aannemer) nat slijpen, stofloos slopen, dieselvrij rijden....Ik heb een nieuw Item:
slijtage van banden en remschijfjes: Is er nog geen politicus die daar een item van heeft gemaakt. Je wil niet weten hoeveel ton rubber deeltjes de lucht invliegen door slijtage van de banden........Ik citeer:"Slijtstof afkomstig van autobanden blijkt een van de grootste veroorzakers van de vervuiling door microplastics te zijn. Volgens Duits en Noors onderzoek bestaat een derde tot de helft van het rondzwervend microplastic uit bandenstof dat op het wegdek achterblijft of in de atmosfeer wordt verspreid. Het Nederlandse ministerie van milieu komt volgende maand met een rapport over de vervuiling in Nederland"..... vanaf 2020 moeten wij waarschijnlijk gaan rijden op onze velgen!!!
Wisten Jullie dat rokers in het jaar 2020 meer fijnstof de lucht in jagen dan de automobielen..? Wisten jullie dat houtverbranden co2 vrij is....het hout (=boom) heeft reeds de co2 omgezet in zuurstof alvorens het verbrand wordt.....het geeft wel fijnstof....! de Media en politiek maakt ons gek, er zijn veéééééééél ergere dingen in de wereld: Dachten wij met ons allen dat de oorlog in Afganistan/Syrie / Palestina of Pakistan geen fijnstof doet opdwarrelen.......het doet in onze media helemaal geen stof opdwarrelen. Wie is de mol, the voice of Holland, Willem Holleeder, 3 doden in een busongeluk in Colombia....ja dat is pas echt informatief....! ....uiteindelijk moeten wij ook een NIEUWE auto kopen, met kolengas opgewekte stroom auto's rijden.....om te ondekken dat er te weinig laadpalen zijn, en "niet recycleerbare" zonnepanelen op ons dak leggen, ondanks dat ze niet rendabel zullen zijn, omdat je dak op het noorden ligt........
één, twee, drie (T) vier's

RobS
Berichten: 122
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RobS » di mar 13, 2018 23:08

odorf schreef:
ma mar 12, 2018 22:46
Voorzover ik weet is er in Nederland geen -onafhankelijke- instantie die gedetailleerd de emissiewaarden van voertuigen KAN meten.
Jawel, autofabrikanten laten hun emissie ook regelmatig bij TNO keuren met homologatie als doel. Punt is dat die tests worden uitgevoerd in betaalde opdracht van de fabrikant en de meetgegevens daardoor niet openbaar zijn. Data bij homologatie-aanvragen zouden (mijn mening), net als een bouwvergunningsaanvraag, openbaar moeten worden gemaakt om checks and balances mogelijk te maken. FF Googlen leverde deze instantie op die precies dat doet: emissiegegevens openbaar maken http://equaindex.com/equa-lcv-index
VW T4 - 1.9TD ABL/AYE - kastenwagen - Paprikarot - 5 september 1990

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door LAYCA » wo mar 14, 2018 22:38

Oke en al die dieselauto's moeten straks gesloopt worden .
Maar dit is eerder dan het einde van het leven deze auto,s
Zoals van de week in het nieuws.
Dit geeft dus vervroegd ook meer druk op het milieu.
Meer auto,s maken en slopen in een kortere tijd.
Lijkt mij niet iets waar goedbedoelde milieuridders aan gedacht hebben.

Trouwens die fijn stof meting maakt deze meting in het verleden in Nederland onderscheid tussen afgesleten banden rubber en dieseluitstoot?
Of openhaard/houtkachel uitstoot?

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9213
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Pascal-141 » do mar 15, 2018 7:44

LAYCA schreef:
wo mar 14, 2018 22:38
Oke en al die dieselauto's moeten straks gesloopt worden .
welnee , die gaan een 2e leven tegemoed in Afrika , waar ze vrolijk en onbeperkt kunnen "roeten" , want daar kennen ze het gegeven "fijnstof" niet . :lach
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25852
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » do mar 15, 2018 11:00

Nee daar heet het zandstorm, of soms sprinkhanenplaag.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

RobS
Berichten: 122
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 16:10
Locatie: Delft

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door RobS » do mar 15, 2018 11:08

Het punt waar het echt uit de hand loopt is dat de ACEA (verenigde Europese autoindustrie, http://www.acea.be) "fleet renewal" voorstelt als verreweg het beste middel om <strike out>omzetcijfers te pushen</strike out> uitstoot te verminderen. Werkelijk briljant, de autoindustrie die er vandoor gaat met de argumenten van de mileubeweging. Ieder tegenargument is kansloos op soms feiten-vrije ethische gronden. Moet je opletten hoe snel verbrandingsmotoren verboden worden zodra de grote Europese merken het maken van elektrische auto's onder de knie hebben.
VW T4 - 1.9TD ABL/AYE - kastenwagen - Paprikarot - 5 september 1990

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25852
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Multivan Generation » do mar 15, 2018 15:23

RobS schreef:
do mar 15, 2018 11:08
Moet je opletten hoe snel verbrandingsmotoren verboden worden zodra de grote Europese merken het maken van elektrische auto's onder de knie hebben.
De grote Europese (lees voornamelijk Duitse) merken komen voor 2020 met een enorm modellen offensief richting hybride en vol-electrisch.
Ze moeten ook wel om aan de gestelde gemiddelde emissie-eisen(door de Europese Unie) die door een geheel concern gehaald moeten worden, te kunnen voldoen. Dat betekend als voorbeeld, dat als VW een Touareg V6TDI verkoopt, dat dit gecompenseerd kan worden met bijvoorbeeld een E-Up!
Maar dan door het gehele merk bij elkaar optellen en aftrekken. Op het gemiddelde worden ze in de toekomst afgerekend.

Ik geloof dat ze concernbreed aan een CO2 uitstoot van 125 gram CO2 gemiddeld moeten gaan voldoen.
Pin me niet vast aan de precieze getallen, ik weet dat ik ergens zo iets heb gelezen.
De enige manier om hieraan te kunnen gaan voldoen, gaat richting elektrificering van het aanbod..
Zeker nu diesel richting een ban gaat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Indiana Blue
Berichten: 21
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 22:23
Locatie: Flank van de Hondsrug..

Re: Diesel en milieu ..

Bericht door Indiana Blue » do mar 15, 2018 17:23

RobS schreef:
do mar 15, 2018 11:08
Het punt waar het echt uit de hand loopt is dat de ACEA (verenigde Europese autoindustrie, http://www.acea.be) "fleet renewal" voorstelt als verreweg het beste middel om <strike out>omzetcijfers te pushen</strike out> uitstoot te verminderen. Werkelijk briljant, de autoindustrie die er vandoor gaat met de argumenten van de mileubeweging. Ieder tegenargument is kansloos op soms feiten-vrije ethische gronden. Moet je opletten hoe snel verbrandingsmotoren verboden worden zodra de grote Europese merken het maken van elektrische auto's onder de knie hebben.
‘ Is de paus katholiek ?’ Wat kun je verwachten van de Ondernemers op deze planeet , waar de Kapitalistische Economie het Geloof is en Winstmaximalisatie de Heilige Graal..? !..
Termen als Milieu en Duurzaamheid worden alleen ingezet als dat de verkoop zal verhogen..

Grote concerns zijn defensief ingestelde mammoet-tankers die zelden of nooit met revolutionaire ideeën komen waardoor vernieuwende ontwikkelingen door nieuwkomers in de markt gezet moeten worden.
Deze nieuwkomers laten hun ontwikkelingskosten natuurlijk betalen door de ‘ early adopters ‘ .. Kijk naar Tesla..
De grote autoconcerns stappen pas in als het paadje geplaveid is..

Mijn oude T4 is niet door VW ontwikkeld voor de eeuwigheid , sterker nog door het nalaten van roestwerende behandelingen en roestvrije materialen is de levensduur behoorlijk beperkt.. Al is bij mijn T4 de roest nog redelijk afwezig..

Ondanks de carrosserie en chassiskwaliteiten overweeg ik toch de mogelijkheid van een totaal electrisch pakket... :bonk

- je zou het moeten kunnen leasen..-
1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...

Plaats reactie