Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schroeven in de vloer boren: waar wel en waar niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fvb
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jul 2017, 22:15

Schroeven in de vloer boren: waar wel en waar niet?

Bericht door fvb »

Hallo Weetjewellers,

Ik wil een ander keukenblokje in mijn Multivan '97 zetten en bij het monteren twee extra schroeven gebruiken om de boel vast te zetten. Zie foto hieronder voor de twee gaten die er al zaten (de zwarte punten in de vloer die worden aangewezen), de schroeven die rechts naast de bestuurdersstoel liggen zaten in de vloer:
MXxS0NbJQQ2KL5jIWTGqCA.jpeg
Nu wil ik op de zelfde plekken als de bestaande gaten, maar dan zo'n 20cm naar de zijkant van de bus toe, twee extra schroeven gebruiken om het keukenblokje te monteren (op de foto komen de schroeven dus als het ware tussen de bevestigingspunten van de bsb-stoel).

Mijn vragen: waar moet ik rekening mee houden als ik ga boren? Zijn er plekken waar de schroeven juist wel/niet in kunnen, ivm onderdelen onder de vloer? En kunnen de schroeven er zonder voorboren in (de huidige schroeven zijn volgens mij gewoon de vloer in gedraaid)?

Hoor graag, alvast bedankt!

Gr,
Frank.
T4 Multivan '97
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schroeven in de vloer boren: waar wel en waar niet?

Bericht door Multivan Generation »

Hoelang zijn die schroeven die je wilt gebruiken?

Denk ook even aan de tank die in dat gebied onder de auto hangt :knipoog

Misschien even voor de zekerheid je tank laten zakken en de kabelboom onder de auto, die daar ook nog in de buurt loopt even preventief los halen?

Better safe than sorry
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
fvb
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jul 2017, 22:15

Re: Schroeven in de vloer boren: waar wel en waar niet?

Bericht door fvb »

Hoi Peter,

De schroeven die er al in zaten zijn 6cm. De bodem van het nieuwe blokje is 2,5cm dik, dus deze schroeven gaan 3,5cm de bodem in.

Weet je wat er direct onder de toplaag van de vloer zit? Is dat overal meteen metaal, of soms eerst holle ruimte? En hoe kort onder de bovenste laag zitten mogelijk belangrijke onderdelen (zoals de tank)?

Vast bedankt!

Gr,
Frank
T4 Multivan '97
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Schroeven in de vloer boren: waar wel en waar niet?

Bericht door odorf »

Steek een staafje, stukje electriciteitsdraad oid, door het bestaande gaatje. Ga onder de bus liggen en kijk waar het uitkomt.
Meet vanaf daar dezelfde afstand die je binnen wilt opschuiven en kijk wat je tegenkomt.
De tank zit iets meer naar voren, daar zul je waarschijnlijk geen problemen mee ondervinden.

De stalen vloer is golfplaat, het is wel handig om op de toppen van de golven te schroeven.
Voorboren met een klein boortje is aan te raden. Maar goede zelftappers gaan ook zo door het staal heen.
Je kunt ook van onderen naar boven boren ... na goed uitmeten

Bij een Westfalia zit de vloer op een groot aantal plaatsen geschroefd. Rondom de schroefgaten gaat het iets roesten, maar dat is niets in vergelijking met de 'standaardroest' van de T4 op andere plaatsen.

Ik heb destijds de verzinkte Westfalia schroeven vervangen door RVS, voordat ik ze door het gat schroefde heb ik ze in de bodembeschermingskit gedoopt zodat het schroefgat wat extra beschermd was. Tevens heb ik vanaf de onderkant de schroef/het schroefgat ook nog even met bodembeschermingskit aangetipt.

Maar durf je het niet, is Kit zoals Jan voorstelt ook een nette oplossing :toppie

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
fvb
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 jul 2017, 22:15

Re: Schroeven in de vloer boren: waar wel en waar niet?

Bericht door fvb »

Top, dank jullie wel. Dat zijn duidelijke verhalen allemaal.

Nu kan ik niet zo 1-2-3 onder mijn bus komen, en het keukenblokje moet er later dit jaar nog een keer uit om hem een andere kleur te geven, dus kitten is (nu in ieder geval) niet handig. Maar jullie verhalen brengen me nu wel op het idee om de plek in de vloer waar de b2b stoel in vast wordt gehaakt, te gebruiken om het keukenblokje mee te verankeren. Ik ga eens prakkiseren hoe, ik zal proberen foto's te maken als ik iets heb uitgedokterd om te laten zien wat het geworden is.

Nogmaals bedankt tot dusver!

Gr,
Frank.
T4 Multivan '97
Plaats reactie