Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Hallo!
Ik ben me sinds een paar weken aan het verdiepen in (en verheugen op) een T4 om mee op vakantie te gaan, maar ook voor dagelijks gebruik. Ik rijd niet veel, ca 10 a 15duizend km per jaar incl vakanties.
Door die combinatie (dagelijks gebruik en vakantie) en door m'n budget (max 19 a 20duizend) kwam ik uit op een T4 multivan.
Verder woon ik in Utrecht, stad met milieuzone en dus leek het me verstandig om voor een benzine/LPG te gaan. (ook met het oog op ontwikkelingen in andere steden)
Vandaag m'n eerste proefrit gemaakt in een 2.8 V6 met 204PK, automaat, met Westafalia dak en een heleboel andere (luxe) toeters en bellen, kilometerstand 224.163km. Hij reed prima. Maar deed wel wat vreemd bij het remmen (het voelde alsof het pedaal terug omhoog werd gedrukt, een soort kleine terugslag). Het was mijn eerste rit ooit in een T4...dus geen idee hoe vreemd dat is.
Daarnaast stond een wat meer basic uitgevoerde 2.8 VR6 met 140PK, handgeschakeld, geen Westfalia dak maar een van andere makelij, kilometerstand: 354.191km. Hier heb ik niet in gereden.
De geschiedenis van de automaat is wat ingewikkelder...hij is in Dld gebouwd, in de VS verkocht en weer terug gekomen naar NL.
De handgeschakelde lijkt wat overzichtelijker wat dat betreft, komt rechtstreeks uit Dld en ziet er ook wat beter onderhouden uit. Maar hij heeft dus geen Westfalia dak. Wel een standkachel, die heeft de automaat weer niet. De automaat heeft een airco, die de handgeschakelde weer mist...
Kortom...twijfel twijfel.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening, tips, advies. Alles is welkom! Dus ook redenen om geen van beide aan te schaffen. Ik ben nieuw in dit wereldje en zie dus misschien iets over het hoofd
Dankjulliewel!
Ik ben me sinds een paar weken aan het verdiepen in (en verheugen op) een T4 om mee op vakantie te gaan, maar ook voor dagelijks gebruik. Ik rijd niet veel, ca 10 a 15duizend km per jaar incl vakanties.
Door die combinatie (dagelijks gebruik en vakantie) en door m'n budget (max 19 a 20duizend) kwam ik uit op een T4 multivan.
Verder woon ik in Utrecht, stad met milieuzone en dus leek het me verstandig om voor een benzine/LPG te gaan. (ook met het oog op ontwikkelingen in andere steden)
Vandaag m'n eerste proefrit gemaakt in een 2.8 V6 met 204PK, automaat, met Westafalia dak en een heleboel andere (luxe) toeters en bellen, kilometerstand 224.163km. Hij reed prima. Maar deed wel wat vreemd bij het remmen (het voelde alsof het pedaal terug omhoog werd gedrukt, een soort kleine terugslag). Het was mijn eerste rit ooit in een T4...dus geen idee hoe vreemd dat is.
Daarnaast stond een wat meer basic uitgevoerde 2.8 VR6 met 140PK, handgeschakeld, geen Westfalia dak maar een van andere makelij, kilometerstand: 354.191km. Hier heb ik niet in gereden.
De geschiedenis van de automaat is wat ingewikkelder...hij is in Dld gebouwd, in de VS verkocht en weer terug gekomen naar NL.
De handgeschakelde lijkt wat overzichtelijker wat dat betreft, komt rechtstreeks uit Dld en ziet er ook wat beter onderhouden uit. Maar hij heeft dus geen Westfalia dak. Wel een standkachel, die heeft de automaat weer niet. De automaat heeft een airco, die de handgeschakelde weer mist...
Kortom...twijfel twijfel.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening, tips, advies. Alles is welkom! Dus ook redenen om geen van beide aan te schaffen. Ik ben nieuw in dit wereldje en zie dus misschien iets over het hoofd
Dankjulliewel!
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Ik zou zelf niet voor een automaat gaan, verbruikt 1;6 schat ik zo
En die andere optie heeft naar mijn zin veel te veel km op de klok staan
En die andere optie heeft naar mijn zin veel te veel km op de klok staan
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Dank. Die V6 lijkt mij inderdaad ook een dorstig type.
Nog een belangrijke toevoeging overigens: beide bussen hebben een LPG installatie.
Nog een belangrijke toevoeging overigens: beide bussen hebben een LPG installatie.
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Hallo Peter,
De oude automaten zijn probleem bakken, ik weet niet hoe het met de recentere automaat zit.Wat ik wel meen te weten is dat de automaat meer van de motor verlangd, hogere toeren en dus meer verbruik, maar ook hogere slijtage. Hefdak kun je altijd laten inbouwen (kosten weet ik niet). verder moet je ook letten op de belastingen in Nederland: Camper is een stuk goedkoper, maar moet aan bepaalde eisen voldoen. (ergens te vinden op deze site)...
veel succes,
Thomas
De oude automaten zijn probleem bakken, ik weet niet hoe het met de recentere automaat zit.Wat ik wel meen te weten is dat de automaat meer van de motor verlangd, hogere toeren en dus meer verbruik, maar ook hogere slijtage. Hefdak kun je altijd laten inbouwen (kosten weet ik niet). verder moet je ook letten op de belastingen in Nederland: Camper is een stuk goedkoper, maar moet aan bepaalde eisen voldoen. (ergens te vinden op deze site)...
veel succes,
Thomas
één, twee, drie (T) vier's
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Ik zou in jouw geval, budget en locatie,Peter v M schreef: ↑10 mar 2018, 22:02 Ik ben me sinds een paar weken aan het verdiepen in (en verheugen op) een T4 om mee op vakantie te gaan, maar ook voor dagelijks gebruik. Ik rijd niet veel, ca 10 a 15duizend km per jaar incl vakanties.
Door die combinatie (dagelijks gebruik en vakantie) en door m'n budget (max 19 a 20duizend) kwam ik uit op een T4 multivan.
Verder woon ik in Utrecht, stad met milieuzone en dus leek het me verstandig om voor een benzine/LPG te gaan. (ook met het oog op ontwikkelingen in andere steden)
mijn geld niet meer steken in een T4.
Door de (onbetrouwbare) Overheid,
zou je dan ineens zomaar met een onverkoopbare auto kunnen komen te zitten.
Wellicht zit hier iets voor je bij?
linkje
Zelf ombouwen naar camper en je kunt het dan zo luxe maken als dat je wilt.
Dat is voor de toekomst misschien wel een verstandiger en houdbaardere optie..
doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Ik zou dan gaan voor de 204pk versie met automaat.
Volgens mij zijn er weinig problemen bekend met deze motor en bak .
Dorstig zijn ze allebei , het is tenslotte allebei dezelfde 2.8VR6 motor ( ondanks dat er bij de 204pk versie alleen V6 werd vermeld). De 204pk versie was alleen beschikbaar in de laatste bouwjaren van de T4 , de oudere 140pk versie was er vanaf '96 dacht ik.
De tegendruk die je voelde in het rempedaal zal waarschijnlijk van de rembekrachtiger komen , da's een klein euvel , en kan relatief makkelijk vervangen worden.
Volgens mij zijn er weinig problemen bekend met deze motor en bak .
Dorstig zijn ze allebei , het is tenslotte allebei dezelfde 2.8VR6 motor ( ondanks dat er bij de 204pk versie alleen V6 werd vermeld). De 204pk versie was alleen beschikbaar in de laatste bouwjaren van de T4 , de oudere 140pk versie was er vanaf '96 dacht ik.
De tegendruk die je voelde in het rempedaal zal waarschijnlijk van de rembekrachtiger komen , da's een klein euvel , en kan relatief makkelijk vervangen worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Thomas, de automaten van de benzineversies doen het vrij goed , de automaten gekoppeld aan de TDI's waren wel probleemgevallenthomas b schreef: ↑11 mar 2018, 07:31 Hallo Peter,
De oude automaten zijn probleem bakken, ik weet niet hoe het met de recentere automaat zit.Wat ik wel meen te weten is dat de automaat meer van de motor verlangd, hogere toeren en dus meer verbruik, maar ook hogere slijtage. Hefdak kun je altijd laten inbouwen (kosten weet ik niet). verder moet je ook letten op de belastingen in Nederland: Camper is een stuk goedkoper, maar moet aan bepaalde eisen voldoen. (ergens te vinden op deze site)...
veel succes,
Thomas
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Bij de Golf vr6 begint de ketting te rammelen bij +/- 250dkm, dat is bij de t4 vermoed ik niet anders.
Dat is kostbare reparatie, de motor moet er dan uit.
Dat is kostbare reparatie, de motor moet er dan uit.
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
Multivan Generation schreef: ↑11 mar 2018, 09:07
Ik zou in jouw geval, budget en locatie,
mijn geld niet meer steken in een T4.
Door de (onbetrouwbare) Overheid,
zou je dan ineens zomaar met een onverkoopbare auto kunnen komen te zitten.
Wellicht zit hier iets voor je bij?
linkje
Dank voor tip en linkje! Ik vroeg me wel af: waarom is een T5 benzine minder risicovol dan een T4 benzine? De 2 T4's benzine die ik gisteren heb gezien hebben de Duitse groene sticker klasse 4.
Groet
Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 33714
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Welke van deze 2 multivans wordt mijn eerste T4?
En wat nu als jouw gemeente het ineens in haar hoofd haalt om ook benzine auto's tot 2001 te gaan weren?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...