Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bakolie lekkage bij aandrijfas

vragen over de T4
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

Goedenavond allen,

Mijn t4 uit 92, AAB, lekt versnellingsbakolie bij de aandrijfas/versnellingsbak aan de linkerkant. Het loopt tussen de bak en de flens waar de aandrijfas op zit door, daar waar het rode vlekje op de foto te zien is.
flens bak.gif


Vermoedelijk zit daar een keerring? En als ik Etka erop nasla lijkt het de radiaalgolfdichtring te zijn? Nog nooit van gehoord...
radiaalgolfdichtring.png
radiaalgolfdichtring 2.png
Is er iemand die weet of mijn vermoeden klopt, of dat er toch iets anders stuk is? En als, hoe kom ik bij die radiaalgolfdichtring...geloof dat google de term niet kent lol. hoop natuurlijk dat de bak er niet af hoeft. De as is er iig af, maar ik zie nu even niet hoe ik verder moet. Het ziet er nu uit zoals op de eerste foto.

Alle tips zijn welkom:)

Groet, Siebe
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door LAYCA »

Mooi woord radiaalgolfdichtring nou noem het maar een keerring.
En ja deze moet vervangen worden.
Je kunt je afvragen is deze keerring gewoon versleten of zit er ruimte in het lager Nr 9 in jou tekening?
Ik weet niet welk lager er in zit maar gok op een conisch tonlager.
Is de ander zijde wel oke?
IK verwacht dat de bak er uit moet en en open om de as met flens eruit te krijgen (borgring Nr 8) zodat je de keerring kunt vervangen.
Als er lagers vervangen moeten worden moet de lagerspanning/speling op het differentieel afgesteld worden.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Pascal-141 »

vermoedelijk zal er ook wat speling zitten op de flens . Je kan dat testen door met bvb een stevige platte schroevendraaier eens te wringen (op en neer bewegen) tussen flens en behuizing . De kans is groot dat er inderdaad speling zal opzitten , dus lager en keerring vervangen . (En de bak moet er daarvoor inderdaad uit , want die moet open om dat te vervangen )

Heb toevallig nu net ook een bak liggen met hetzelfde probleem .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

Bedankt Wim en Pascal

Das balen dat de bak eraf moet....
Ik ben net ff gaan kijken en er zit idd een beetje speling op de flens. Heb er 2 filmpjes van. Kijken of t werkt? 2e filmje is duidelijker btw

https://youtu.be/RtyMC6WutI0
https://youtu.be/E9u0YSCz4_I

Vind het moeilijk in te schatten wat normaal is en wat niet. Of is iedere speling teveel?
De andere kant lijkt in zoverre in orde te zijn. Hij lekt geen olie en ik geloof niet dat er speling zit.

Volgende probleem is dat de bus nu bij een kennis in de buurt van Venlo op de brug staat, en één as en de startmotor er al afzijn, bakolie afgetapt. 'Even' naar een garage is er dus niet bij. Alleen, ik voel me zelf niet vertrouwd genoeg de bak eronder uit te sleutelen zonder ervaring daarmee. Het zou mooi zijn om iemand met ervaring en evt het juiste gereedschap er bij te hebben die (betaald natuurlijk) ter plekke zou willen meehelpen met bak demonteren, lager en keerring vervangen en dan weer monteren. Wie kent er iemand in de buurt van Venlo (eigenlijk Velden, Schandelo), heeft een tip of heeft wellicht zelf zin en tijd hiervoor?

Groet, Siebe
jordydereus

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door jordydereus »

Ik vind de speling mee vallen. Je kan ook eerst nieuwe keerring proberen.

Lekt deze met een maand weer?
Dan moet je bak eraf.
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

Ok, dus als ik alleen de keerring wil vervangen hoeft de bak er niet af. Dat zou schelen!
De schade is niet ontstaan door slijtage maar doordat tijdens het losmeppen van de onderste fuseekogel de ophanging en as van een ondersteuningspunt afschoten (wagen zelf stond wel nog op steunen natuurlijk) en zodoende de as en flens (die nog aan elkaar zaten) vermoedelijk een klap hebben gekregen richting bak. Daarna begon die te lekken.... :bonk Het drupte er aardig uit, in een uurtje een glas vol ongeveer? Verbeterd of verslechterd dat mijn kansen op een niet-kapot lager??

Bij twijfel lijkt het t proberen waard alleen de keerring te vervangen. Is het dan een kwestie van de flens eruit zien te krijgen, zoals hier gedaan https://www.volkswagen-forum.nl/forum/v ... c651a8281a ?

Wederom hartelijk dank alvast!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door LAYCA »

Filmpje toont dat er speling is.
Dan slijt de keerring dus.
Als je de as er uit kan krijgen is een keerring vervangen op dit moment te doen.
Maar houd er rekening mee dat dit mogelijk een tijdelijke oplossing is.

Aan jou de keuze :toppie

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

Dank je Wim.

Aangezien de bak eronderuit zonder hulp voor mij geen optie is op dit moment, ga ik voor de keerring. Mits ik idd de as eruit krijg.

Kun je, of iemand anders natuurlijk, me wat meer vertellen hoe het zit met het borgringetje nummer 8 op het etka plaatje? Komt die gewoon mee als ik de flens eruit trek?
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

Niemand die me kan vertellen hoe het met het borgringetje zit als ik ga proberen 'm eruit te trekken? Wil er morgen graag aan beginnen, maarja wil wel eerst weten of het zin heeft iets te knutselen om hem er zonder bakdemontage uit te kunnen krijgen...
Ik hoor het graag:)
jordydereus

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door jordydereus »

Dat ringetje klemt naar buiten. Als extra borging .

Als hij eruit moet zal je moeten trekken. Evt met slagtrekker.

Of hij komt zo los.

Verschilt soms wel.

Gewoon beginnen
Is niet spannend.
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

jordydereus schreef: 19 mar 2018, 21:11 Gewoon beginnen
Is niet spannend.
Dank je, dat had ik even nodig :toppie Ga ik morgen aan de slag
jordydereus

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door jordydereus »

Je kan het!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door LAYCA »

Sorry te laat gekeken.
Zelf nooit bij een T4 gedaan .
Maar wel bij een Ford Focus Benzine 2 Ltr.
Deze waren inderdaad met een soort koevoet/vork er uit te krijgen en dan word de borgring vervangen bij het terugplaatsen.
In principe hetzelfde systeem.
Succes !! groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Spliffy
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 feb 2015, 21:40
Locatie: Leeuwarden

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door Spliffy »

Bedankt allen, gister de flens eruit gewipt met een koevoet en de keerring met een ingedraaid parkertje. Best te doen inderdaad
Nieuwe keerring erin en alles weer teruggezet en hij lijkt lekvrij op het moment :jumpklap
jordydereus

Re: bakolie lekkage bij aandrijfas

Bericht door jordydereus »

Gefeliciteerd!!
Plaats reactie