Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn » di mar 27, 2018 9:48

Onlangs de bus van Oskar overgenomen, de bus mag minder trekken dat onze vorige bus.
Onze caravan mag incl belading 1500kg wegen, de bus mag er max 1425 trekken.

Nu kan ik wel allemaal papieren aanpassingen doen om het te laten kloppen maar dat doe ik liever niet omdat ik dan dicht bij de max gewichten ga komen als we met vakantie gaan.
T.o.v. de originele setup van de bus is er een hoop aangepast.
Zo zit het onderstel incl. remmen van de AXG op de bus en een ACV motor.

Hoe zou ik aan kunnen tonen dat het trekgewicht omhoog kan bij de RDW?

Wat betreft rijbewijs geen probleem, ik heb BE.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1401
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 19:03
Locatie: Beesd

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door m.c van den berg » di mar 27, 2018 10:02

Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes

Ik ben naar RDW geweest en kreeg zonder kosten de juiste trek gewicht 2000 kg :ikrij
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn » di mar 27, 2018 10:07

m.c van den berg schreef:
di mar 27, 2018 10:02
Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes
Ik ben naar RDW geweest en kreeg zonder kosten de juiste trek gewicht 2000 kg :ikrij
Op basis van welke aanpassingen heb je dat extra trekgewicht gekregen?
Jij had ook een ACV toch en remmen en motor geupgrade?
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1401
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 19:03
Locatie: Beesd

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door m.c van den berg » di mar 27, 2018 12:55

sgsdebruijn schreef:
di mar 27, 2018 10:07
m.c van den berg schreef:
di mar 27, 2018 10:02
Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes
Ik ben naar RDW geweest en kreeg zonder kosten de juiste trek gewicht 2000 kg :ikrij
Op basis van welke aanpassingen heb je dat extra trekgewicht gekregen?
Jij had ook een ACV toch en remmen en motor geupgrade?
Klopt. heb nu 230 pk

Ik had al ACV, en heb voor die tijd al naar de RDW geweest. Ik reed jaren met caravan 8.50 m lang door de Alpen.
tot wij er achter kwamen dat er aan trek gewicht een - stond.

ACV van 102 pk mogen 2000 t trekken sommige 1.750 kg :groteogen waarom dat weet ik ook niet.
Ben goed geholpen door een persoon via de VW dealer die alles uitpluist en in het Duitse systeem van Vw fabriek kan komen..

Wat staat er op jou kenteken? ACV?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4632
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door jan2009 » di mar 27, 2018 13:44

m.c van den berg schreef:
di mar 27, 2018 10:02
Je mag 10% overbelading hebben. Dus val je binnen de Marge :yes
Je bedoeld dat ze in Nederland vanaf 10% gaan bekeuren.
In het buitenland is het dacht ik gewoon uitladen bij overgewicht , vrouw of kind of aardappels naar eigen keuze.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25870
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Multivan Generation » di mar 27, 2018 17:08

jan2009 schreef:
di mar 27, 2018 13:44
In het buitenland is het dacht ik gewoon uitladen bij overgewicht , vrouw of kind of aardappels naar eigen keuze.

Arme vrouw dan,
maar ja sommige offers moeten gebracht worden...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn » di mar 27, 2018 17:13

Passagiers en bestuurder worden volgens mij niet meegewogen
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 25870
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Multivan Generation » di mar 27, 2018 17:20

Wat staat er als laadvermogen op je wagensticker?
0,6 - 0,7 - 0,8 - 1,0 of 1,2?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 579
Lid geworden op: wo sep 30, 2009 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door limburger » di mar 27, 2018 19:56

ik heb onder de motorkap nog een sticker zitten. hier staat ook het treingewicht op, in mijn geval 4500kg aanhangwagen mag 2000kg zijn
wagensticker.jpg
misschien kun je hier iets mee.

:driveT4 :T44EVER

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9217
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Pascal-141 » di mar 27, 2018 21:29

sgsdebruijn schreef:
di mar 27, 2018 9:48
Onlangs de bus van Oskar overgenomen, de bus mag minder trekken dat onze vorige bus.
Onze caravan mag incl belading 1500kg wegen, de bus mag er max 1425 trekken.

Nu kan ik wel allemaal papieren aanpassingen doen om het te laten kloppen maar dat doe ik liever niet omdat ik dan dicht bij de max gewichten ga komen als we met vakantie gaan.
T.o.v. de originele setup van de bus is er een hoop aangepast.
Zo zit het onderstel incl. remmen van de AXG op de bus en een ACV motor.

Hoe zou ik aan kunnen tonen dat het trekgewicht omhoog kan bij de RDW?

Wat betreft rijbewijs geen probleem, ik heb BE.
Aanhangwagengewicht van 1425kg ?? Nog nooit gezien bij een T4 ... Ben je wel zekef van die waarde ? Laagste aanhangwagengewicht wat ik al tegengekomen ben was 16xxkg .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4163
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door sgsdebruijn » di mar 27, 2018 21:33

Pascal, het is wat de RDW site aangeeft en in de papieren staat. Ik denk dat ik maar eens moet bellen met de RDW. De oude bus mocht 1800+ trekken.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9217
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Pascal-141 » di mar 27, 2018 21:39

sgsdebruijn schreef:
di mar 27, 2018 21:33
Pascal, het is wat de RDW site aangeeft en in de papieren staat. Ik denk dat ik maar eens moet bellen met de RDW. De oude bus mocht 1800+ trekken.
Iedereen kan fouten maken he :knipoog , ook de RDW .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1733
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door odorf » di mar 27, 2018 23:08

Dit geremde aanhangwagengewicht is volgens mij ook niet passend bij een TDI

Het geremd aanhangwagengewicht van mijn 1.9 TD is 1385 kg. Is die 1425 kg niet het geremde gewicht van bijvoorbeeld een 2.4?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9217
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door Pascal-141 » wo mar 28, 2018 9:09

odorf schreef:
di mar 27, 2018 23:08
Dit geremde aanhangwagengewicht is volgens mij ook niet passend bij een TDI

Het geremd aanhangwagengewicht van mijn 1.9 TD is 1385 kg. Is die 1425 kg niet het geremde gewicht van bijvoorbeeld een 2.4?

Odorf
1385kg :ie

Een van mijn vorige T4s , een 96-er 1.9td mocht 2000kg trekken.
Ik heb eens een 92-er 1.9d gehad , en die mocht ook 18xx kg trekken .
Mijn DC syncro TDI mocht 1825kg trekken
Mijn zwarte werkbus (tdi) mag 2045kg trekken
Mijn California (tdi) mag 2000kg trekken
Een vriend van me heeft een lwb tdi , die mag 1825kg trekken

Max aanhangwagengewicht word steeds bepaald door MTM vd sleep (dus T4+aanhanger) , eigen gewicht vd T4 , en laadvermogen.
MTM bij een T4 is (op enkele uitzonderingen na) steeds 4500kg . (Voorbeeld:) Trek daar de MTM vd T4 af (bvb 2600kg ) , dan hou je 1900kg aanhangwagengewicht over .

Om nou aan een aanhangwagengewicht van slechts 1400kg te komen , wil dat dus zeggen dat de MTM vd T4 3100kg zou bedragen ? Dat kan volgens mij dus niet , T4 heeft nooit zo'n hoge mtm gehad .


Edit : aanvulling : en in Belgie word er ook nog onderscheid gemaakt tussen bedrijfswagen of personenwagen uitvoering.
Bij een bedijfswagen word het laadvermogen mee in rekening gebracht , bij een personenwagenuitvoering niet , voor het Bepalen vd aanhangwagengewicht . Een Caravelle of multivan bvb mag gewoon steeds 2000kg trekken . Diezelfde auto , omgebouwd naar DC , maar dan (in Belgie) een lichte vracht , bedrijfswagen dus, kan dan maar bvb 1825kg trekken
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 1733
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: RDW laad + trekgewicht versus technische upgrades

Bericht door odorf » wo mar 28, 2018 10:09

Aha, duidelijk, ik dacht dat het ook gerelateerd was aan het motorvermogen.

1800 kg met een 1.9D :bifun Dan wil je géén tegenwind hebben. :nuts
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<

Plaats reactie