Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

vragen over de T4
Plaats reactie
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door clandestino »

Hoi!

Ben mijn t4 AXG caravelle LWB uit 2002 aan t verbouwen tot camper. Aardig wat vermogen eruit weten te halen , zit nu een turbo van een audi 3.0 6 cilinder op, komt uit op 252 pk, 520 Nm. De schokbrekers had ik een tijdje geleden al vervangen, ( Bilstein B4) maar wil de wegligging serieus verbeteren, zonder al te veel comfort te verliezen. Hij kan nog wel beetje omlaag, maar niet veel ( +- 4 cm )Welke veren raden jullie aan? En is dat een goede combi met deze schokbrekers?

Auto staat op 18 inch wielen, met 225/55/R18 ( past net!)

Groet Stijn
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door Multivan Generation »

Als eerste pak de remmen aan! Daar moet wat serieuzers onder.
Daarna de dikste torsiestaven zoeken met lichtgrijze kleur markering, eventueel paars als 2de optie.
Bilstein B4 is te licht voor dit vermogen, ik zou je sachs HD aanbevelen, dat voelt wat meer vertrouwenwekkend aan als je er echt serieus vermogen op gaat zetten.
Achterveren zou ik eibach prokit monteren. Die heb je in verschillende hoogtes, zelf even googlen.
Voor 27 mm stabilisatorstang en achter een 28 mm stabi monteren.
Daarmee kun je het vermogen veilig op de weg brengen.

Succes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door Pascal-141 »

En om de wegligging te verbeteren , en je wil een betere ,sportievere wegligging , haal dan die veel te hoge banden eraf . Die beperken je optrekvermogen (acceleratie) over de gehele lijn , dus ook de hernemingen gaan trager .
Ik zou aanraden iets bredere band te nemen , met een iets lagere profiel/hoogte . En neem dan meteen ook een "zachte" band , die slijten sneller maar plakken veel beter aan de weg , goed meegenomen met het vermogen van je T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door dennisvt4 »

clandestino schreef: 12 mei 2018, 17:56 Hoi!

Ben mijn t4 AXG caravelle LWB uit 2002 aan t verbouwen tot camper. Aardig wat vermogen eruit weten te halen , zit nu een turbo van een audi 3.0 6 cilinder op, komt uit op 252 pk, 520 Nm. De schokbrekers had ik een tijdje geleden al vervangen, ( Bilstein B4) maar wil de wegligging serieus verbeteren, zonder al te veel comfort te verliezen. Hij kan nog wel beetje omlaag, maar niet veel ( +- 4 cm )Welke veren raden jullie aan? En is dat een goede combi met deze schokbrekers?

Auto staat op 18 inch wielen, met 225/55/R18 ( past net!)

Groet Stijn
Ik heb 245 45 18 past ook nog net icm met de eibach veren raak ik niet de wielkast rand

Gr dennis
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door Pascal-141 »

dennisvt4 schreef: 13 mei 2018, 12:41
clandestino schreef: 12 mei 2018, 17:56 Hoi!

Ben mijn t4 AXG caravelle LWB uit 2002 aan t verbouwen tot camper. Aardig wat vermogen eruit weten te halen , zit nu een turbo van een audi 3.0 6 cilinder op, komt uit op 252 pk, 520 Nm. De schokbrekers had ik een tijdje geleden al vervangen, ( Bilstein B4) maar wil de wegligging serieus verbeteren, zonder al te veel comfort te verliezen. Hij kan nog wel beetje omlaag, maar niet veel ( +- 4 cm )Welke veren raden jullie aan? En is dat een goede combi met deze schokbrekers?

Auto staat op 18 inch wielen, met 225/55/R18 ( past net!)

Groet Stijn
Ik heb 245 45 18 past ook nog net icm met de eibach veren raak ik niet de wielkast rand

Gr dennis
Bij een gewone T4 is dat inderdaad heel nipt , maar bij een 151pk versie is er meer ruimte in de wielkuipen en is dat geen probleem
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

Re: wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door clandestino »

@ Dennis, hoe is het rijcomfort met de Eibach b12 set? wordt t geen stuiterbak?
zou mooi zijn als ik naast een goede wegligging ook nog een beetje comfort overhoud. vandaar ook de keuze voor dikkere banden ipv de 225/45R18 die eigenlijk zouden passen.

Groet Stijn
clandestino
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2017, 16:42

Re: wegligging verbeteren t4 AXG caravelle @252pk

Bericht door clandestino »

Het is uiteindelijk de volgende set up geworden:

Bilstein B12 met Eibach veren
stabi stang voor 27mm en achter 28 mm
zwaardere torsievren aan de voorkant ( tot 2000kg, origineel van ziekenauto)
voorlopig nog dezelfde maat banden, ga winterset ietsje kleiner kopen

ben hier erg tevreden mee! Wat een verschil! Auto voelt heel zeker aan op de weg, en is totaal niet te stijf! Hij is een paar centimeter omlaag gegaan, maar door de stijvere voorvering geen last van de verkorte remweg, kan nog redelijk rap drempels nemen etc.

Bedankt voor jullie tips!
Er komt heel snel een volledig verslag in "projecten", van het tunen, wegligging verbetering en camperombouw...

Nu alleen nog een nieuw kleurtje, en de cabine opfrissen, recaro stoelen plaatsen.. Spuiten laat ik deze zomer in Marokko doen..

Groet Stijn
Plaats reactie