Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelaar met 2 ledjes

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door willemvanbenthem »

https://t4-wiki.de/wiki/Schalter_E162_( ... chte_1998)

Op de binnenverlichting heb ik een 'hoofdschakelaar' aangebracht. Dan hoef ik niet telkens alle 6 de lampjes uit te zetten als de deuren bijv. lang open staan op bijv. de camping.
Hiervoor heb ik de zwaailicht schakelaar gebruikt, zoals in bovenstaande link. Van de binnenverlichting heb ik de rode draad naar de 1 geleidt en via de 4 weer terug. De massa (6) naar de massakrans bij de stuurkolom en de 3 voor de verlichting van de schakelaar naar een zelfde kleur draad bij de zekeringkast. En alles werkt naar behoren.

Nu zou ik echter willen dat het 2e ledje ( er zit een gele en een rode in de schakelaar) ook gaat branden wanneer deze is ingeschakeld; net zoals bij de achterruitverwarming. Dit lukt me niet.
Ik kreeg het wel voor elkaar door de 4 met de 5 te verbinden. Alleen brandde de 1e led dan niet bij ingeschakelde buitenverlichting. En led 2 blééf dan ook branden bij uitgeschakeld contact.

Toen dacht ik, dan gebruik ik de achterruitverwarming schakelaar ervoor. En dat werkte goed. Alleen schakelt die weer automatisch uit na 5 min.

Dus mijn vraag: hoe krijg ik dat 2e ledje aan het branden als de schakelaar op 'aan' staat? Kan iemand mij in Jip-en-Janneke-taal dit uitleggen?
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door kroonhome »

Beste Willem,

De door jouw genoemde schakelaar (zwaailicht) heb ik ook in gebruik voor het aanzetten van de autoradio wanneer het contact uit staat tijdens het kamperen.
Wanneer de verlichting aan is, dus ook de dashboard verlichting brand (let op dit kan gedimd worden!), brand het ledje in de schakelaar amber kleurig. Bij de schakelaar voor de achterruitverwarming brand deze rood. Wordt de schakelaar ingeschakeld gaat deze feller amberkleurig branden, bij de schakelaar van de achterruitverwarming brand deze dan ook amberkleurig.

Erg spijtig dat dit weer afwijkt, ik heb het inmiddels zo maar geaccepteerd. :groteogen

Voor de (led) binnenverlichting in het camper gedeelte heb ik het gekoppeld aan de deurschakelaars, middels een schakelaar uit het zicht kan ik dit uit zetten. In het dashboard heb ik een binnenverlichting schakelaar geplaatst waarmee ik de binnenverlichting in het camper gedeelte kan aanzetten, los van de positie van de andere schakelaar (schakelaar uit het zicht).
De binnenverlichting schakelaar (E47 1998) heeft alleen het rode ledje wat aangesloten zit op de dashboard verlichting.

In T4-Wiki staat wat mij betreft helder aangegeven hoe alles aangesloten moet worden, het aansluitschema met kleurcodering van de bus moet je natuurlijk bij de hand hebben.

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door willemvanbenthem »

Ik vond het ook al vreemd dat de achterruitschakelaar rood op licht en die van de zwaailamp geel.

Maar doen bij jou beide ledjes het dus?
Kun je me dan zeggen hoe de draden zitten op de stekker die op de schakelaar zit. Bij mij ging ie ook feller branden toen ik 5 met 4 had geschakeld.
Dus weet iemand hoe je het aansluit zodat beide leds werken?
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door kroonhome »

Hoi Willem,

Bij mij doen de ledjes het wel, zie onderstaande foto's:
alles uit
alles uit
achterruitverwarming en zwaailicht schakelaar aan
achterruitverwarming en zwaailicht schakelaar aan
alleen dashboard verlichting aan
alleen dashboard verlichting aan
dashboard verlichting plus zwaailicht schakelaar
dashboard verlichting plus zwaailicht schakelaar
dashboard verlichting plus achterruitverwarming  schakelaar
dashboard verlichting plus achterruitverwarming schakelaar
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door kroonhome »

De aansluiting van de zwaailicht schakelaar (E162 rundumkennleuchte 1998) is als volgt:
op 1 -> + 12 volt uit de zekeringen kast waar altijd spanning op staat
op 4 -> 1 wordt daar naar toe geschakeld, dus naar je lampjes achterin
op 5 -> wordt ook verbonden met 4
op 6 -> massa, aan de massakrans (- 12 volt)
op 3 -> op KI.58b, is aansluiting in de zekeringen kast van de dimbare dashboard verlichting (grijs/blauwe bedrading)
Zoals gezegd brand het dashboard verlichting ledje 1 geel (amber), deze kan gedimd worden met de rest van de dashboard verlichting.
Wordt de schakelaar ingedrukt dan gaat ledje 2 branden, ook geel (amber) maar dan feller. Ledje 1 wordt dan uitgeschakeld.

Hopelijk is het zo duidelijk.
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door Harry62 »

Dat andere ledje zal nooit gaan branden omdat je de schakelaar verkeerd om gebruikt. Het is een maak schakelaar.
Je kunt een relais toevoegen en dan gaat het wel werken. En ik denk dat de schakelaar nu ook overbodig wordt belast.

Als je op nummer 1 de plus voor je binnenverlichting zet van deze plus tap je af naar het Maak/breek relais nr 30
Op nummer 4 van de schakelaar maak je een aftap naar nummer 5 en leid je naar relais nr 85
Op nummer 3 van de schakelaar zet je de instrumenten verlichting (58b)
Op nr 6 sluit je de massa (31) aan met een aftap naar relais nr 86
Blijft er over op het relais:
Op nummer 87a komt de doorvoer naar de binnenverlichting.
Nummer 87 mag onbezet blijven. maar je kunt hier eventueel ook een controlelampje op aansluiten.
Bij ingedrukte schakelaar zal deze dus alleen een beetje stroom gebruiken om het relais te activeren.
Wat dit doet is de verbinding tussen je binnenverlichting onderbreken op het moment dat je de schakelaar indrukt.
De schakelaar zal nu in ongebruikte stand rood branden en in gebruikte stand geel.
Het relais is bij de autohandel te verkrijgen.
Let op dat je een vijfpolig relais hebt met de nummers 30, 85, 86, 87 en 87a (vooral die laatste 87a)
l_relais 4643.jpg
l_relais 4643.jpg (14.19 KiB) 1588 keer bekeken
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door willemvanbenthem »

Dank je wel. Vind het best ingewikkeld. Met aftappen bedoel je dus een draad splitsen, zodat je van 1 draad 2 draden maakt.
relais heb ik nog 2x liggen; die heb ik er ooit uitgehaald, omdat alle bedrading van sirene en zwaailicht er nog in zat.
Echter heeft deze relais een 86,85,30 en 2x 87. Dus 87 en 87 i.p.v. 87 en 87a.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door Harry62 »

Sorry, kon niet zo gauw antwoorden.
Zoals al gezegd je moet een maak/breek relais hebben of zoals ze soms noemen een wissel relais.
En het gaat dan om dat nummer 87a Dat is de aansluiting die hem onderbreekt.
En inderdaad bedoel ik met aftappen een draad opsplitsen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
willemvanbenthem
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 okt 2016, 21:16

Re: Schakelaar met 2 ledjes

Bericht door willemvanbenthem »

Dag Harry en Arjan.Even een update die vooral voor Arjan wel interessant is:
De zwaailampschakelaar brandt wel degelijk rood bij ingeschakelde verlichting. Ik kon makkelijk het frontje eraf halen, en dan zie je dat er een rood en geel ledje in zit. Wanneer de schakelaar wordt ingeschakeld gaat rood uit en geel aan. Dus ik denk dat Arjan toch iets verkeerds heeft aangesloten.

Mijn schakelaar deed het eerst niet goed, omdat ik de 1 en 4 verkeerd om had: ik had inkomende spanning op 4 en uitgaand op 1. En dat moet andersom. Daarbij brandde allebei de ledjes tegelijkertijd en dat heeft een geel resultaat.
Nu heb ik die dus omgedraaid; en ook de 4 verbonden met de 5. Resultaat is nu goed. Alleen blijft de schakelaar nu ook geel branden als de schakelaar aan staat en het contact uit. Dat is ook logisch, omdat ik hem dus van de rode draad van de binnenverlichting heb afgehaald ( en die gaat dus van 1 naar 4 en 5) en dat is constante spanning. Maar wat verbruikt zo'n ledje nou? 0,-nog-wat watt? Kan wel langere tijd blijven branden, lijkt me.

Dus Arjan, heb jij de 1 en de 4 wel goed om? En de 4 verbonden met de 5?

Ik heb overigens geen relais gebruikt. Dat doe ik misschien nog eens.
T4; 2,5 tdi kombi 75 KW (99 KW en 310 NM tuning) ; 2002
Plaats reactie