Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaat kat 1.9td

vragen over de T4
Plaats reactie
andor
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:35

uitlaat kat 1.9td

Bericht door andor »

Hallo,

Betreft een tot camper omgebouwde '98 lwb T4 1.9td abl. N1 op kenteken, dus ik mag gelukkig adam niet in:(
Ik heb een gaatje in een las in de uitlaat (kat pijp gedeelte). De kat zelf lijkt nog goed, roestig maar dat zullen ze allemaal wel zijn?

Na wat zoeken in dit onvolprezen forum blijven de volgende vragen hangen:

-Is een kat verplicht? De meningen lijken verdeeld. Het lijkt dat als het niet op het kenteken staat dat het niet verplicht is?

-Werkt een kat een beetje, ik bedoel is het nou echt misdadig om zonder te rijden? (ik ben van mening dat, itt de meeste autoreclames, iedere
verbrandingsmotor de lucht vuiler achterlaat dan datie erin gaat en alle kleine beetjes helpen met z'n allen, dus...)

-Diverse bedrijven bieden een reparatiepijp: is deze bedoeld om tegen de bestaande kat aan te lassen, of kan deze als kat vervanger dienen?

-Ik neig naar een Bosul (met kat) die aangeboden wordt voor E130. Is het de moeite om 30 euro meer te betalen voor Bosul tov van huismerk (UD)?

-verdere tips?


dank!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: uitlaat kat 1.9td

Bericht door odorf »

schreef: Betreft een tot camper omgebouwde '98 lwb T4 1.9td abl. N1 op kenteken, dus ik mag gelukkig adam niet in:(
Ik heb een gaatje in een las in de uitlaat (kat pijp gedeelte). De kat zelf lijkt nog goed, roestig maar dat zullen ze allemaal wel zijn?
Als je een camper op kenteken hebt kun je hem -bij mijn weten- bij de RDW om laten keuren naar Personenauto met kampeerinrichting [M1]
schreef: -Is een kat verplicht? De meningen lijken verdeeld. Het lijkt dat als het niet op het kenteken staat dat het niet verplicht is?
Bij T4 niet verplicht, wel/niet discussie geldt vanaf T5
schreef: -Werkt een kat een beetje, ik bedoel is het nou echt misdadig om zonder te rijden? (ik ben van mening dat, itt de meeste autoreclames, iedere
verbrandingsmotor de lucht vuiler achterlaat dan datie erin gaat en alle kleine beetjes helpen met z'n allen, dus...)
Je geeft zelf geloof ik al een beetje het antwoord. Ja een kat heeft zijn functie, als je hem weghaalt is er een klein voordeel. zonder spoelt de turbo iets eerder op waardoor je iets sneller ondersteuning krijgt van de turbo, maar de bus is dan euro 0 en vervuilender dan met. Ikzelf heb de kat bewust laten zitten. Verstandig is om regelmatig wat langere stukken door te rijden. Kleine ritjes kan hij van gaan vol zitten.
schreef: -Diverse bedrijven bieden een reparatiepijp: is deze bedoeld om tegen de bestaande kat aan te lassen, of kan deze als kat vervanger dienen?
Hangt ervan af, er bestaan zowel reparatiepijpen als 'katvervangers'.
schreef: -Ik neig naar een Bosul (met kat) die aangeboden wordt voor E130. Is het de moeite om 30 euro meer te betalen voor Bosul tov van huismerk (UD)?
Ik denk dat je Bosal bedoelt, is een redelijk goed merk, Alle waar is naar zijn geld. Er is kans dat de goedkopere ook eerder weggerot is.

Maar dat is allemaal mijn persoonlijke mening.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: uitlaat kat 1.9td

Bericht door frank884 »

merkloze midden en einddemper eronder gehad en die waren toen ik hem verkocht al 1 jaar ouder dan de originele en nog in prima staat.
ik zou er gewoon het goedkoopste onder hangen... Ik had danwel een TDI zonder die verstopping in de uitlaat (de kat) pakt de turbo 300 rpm eerder op en dat rijd een stuk fijner... en het erdoor persen van de uitlaatgassen is ook vermogens verlies (en dat heeft de 1.9 toch al heel weinig)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: uitlaat kat 1.9td

Bericht door henkru »

http://www.auto-uitlaat.nl/complete-uit ... 07-03.html
Heb deze er ook onder en past perfect.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
andor
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:35

Re: uitlaat kat 1.9td

Bericht door andor »

Ik zal het verhaal even afmaken voor de annalen. In eerste instantie leek de zaak te lassen en tot dan heb ik met een noodreparatie (blikje, slangklemmen en zooi ertussen) geprobeerd het in stant te houden. Later op de brug bleek de pijp nog een zwakke plek te hebben. De kat was nog prima. Uiteindelijk is er een reparatiepijp aangebracht die tegen de bestaande kat aangelast is.

Dank voor de reacties!
Plaats reactie