Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

vragen over de T4
Plaats reactie
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

Bericht door nederjaard »

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Sinds enkele weken zijn wij de nieuwe eigenaars van de mooie bus (t4 1996 2.5 tdi) van Charles Vos (oude bekende op dit forum). Prachtige bak, rijdt heerlijk en nu al veel plezier van gehad.

Sinds een week of twee merk ik dat de alarmlichten het niet doen als ik het knopje omhoog laat komen. Bij heel nauwkeurig luisteren hoor ik een zachte, eerste klik, maar dan niets meer. De lampjes op het dashboard gaan ook niet aan. Als ik de richtingaanwijzers gebruik, doen die het gewoon, zowel buiten als op het dashboard. Het karakteristieke aan/uit geklik van de richtingaanwijzers is dan ook normaal te horen, dit dus in tegenstelling als ik het alarmlicht aan zet. De zekeringen lijken allemaal OK, dwz niet doorgebrand/gesmolten. Toch lijkt het me niet aan een zekering te kunnen liggen, want anders zouden de richtingaanwijzers het in zijn geheel niet doen, toch ? Licht dit aan een relais ?

Idee-en zijn meer dan welkom, alvast heel erg bedankt voor tijd en moeite :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

Bericht door Multivan Generation »

Knipperlichten relais vervangen, daar hoort de schakelaar ook bij.

Welkom op wjw :toppie

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

Bericht door nederjaard »

Hoi Multivan,

Dank je wel voor je snelle reactie, zo voelt een mens zich nog eens welkom :)

Is het te vervangen relais gewoon linksonder het stuur te vinden, boven de zekeringen ? Met andere woorden, dat zou ik makkelijk zelf moeten kunnen doen ?

Nog een vraag, ik werd net door een Brezan automaterialen medewerker erop gewezen dat het het beste is om een dergelijk nieuw relais bij de VW dealer te bestellen ipv op internet zelf bestellen. Any thoughts on this one ?

Veel groeten,

Francesc
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

Bericht door Multivan Generation »

Het knipperlicht relais zit gepositioneerd in het midden van het dashboard en de alarmlichtenschakelaar is daar onderdeel van.
Is een geheel.

Zo ziet het er uit:
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shi ... 26913.html

Dan heb je ook meteen een onderdeelnummer :knipoog

Hier kosten ze iets goedkoper en snellere levering denk ik

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 5&_sacat=0

Hoe je daarbij kunt komen?
Voorzichtig de 3 roostertjes verwijderen,
daarachter zitten een paar kruiskop schroefjes.
Die losdraaien en hopla je kunt er bij..

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

Bericht door nederjaard »

Hoi Peter,

Vandaag geprobeerd het oude relais eruit te krijgen, mbv jouw tips. Succes ! Direct een origineel relais bij de VW dealer besteld. Tja, wel ruim 2 keer zo duur, maar goed. Het is een keuze. Morgen het nieuwe relais ophalen en erin zetten. Hoop dat het daarmee is opgelost.

Boel veel dank, en tot de volgende ;-)

veel groeten,
Francesc
nederjaard
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 apr 2018, 21:18
Locatie: Rotterdam

Re: Alarmlichten doen het niet, richtingaanwijzers wel

Bericht door nederjaard »

Hoi Peter,

Eind vorige week de knipperlichtschakelaar bezorgd gekregen. Dat was nog niet zo makkelijk, om een nieuwe schakelaar te bemachtigen. Oude eruit gehaald per jouw aanwijzingen. Nieuwe erin: niets ! Het probleem blijft dus. Dan zou ik het dus in een contact moeten zoeken, of ?

groeten,
Francesc
Plaats reactie