Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingspedaal T4, 2003

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 11
Lid geworden op: di apr 01, 2014 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door DooDad » ma mei 28, 2018 20:43

Goedenavond,
Ik weet t echt niet meer en daarom maar de volgende vraag:
Mijn T4 uit 2003 heeft een gereviseerd versnellingsbak en koppeling+drukgroep+massavliegwiel recentelijk.
Alles werk naar behoren en schakelt weer prima.
Toch is er een probleempje waar ik echt niet meer uitkom: Het pedaal is goed ontlucht, maar zakt af en toe de eerste kwart slag onderuit.
Niet altijd, maar tijdens stadsritten schat ik 1 op 15 koppel bewegingen. Op de snelweg met doorschakelen eigenlijk nooit, maar bij frequent op of terug schakelen in de stad is het regelmatig raak.
We hebben de beugel aan het schutbord waarin het pedaal hangt al verstevigd met een gelast beugeltje, een bekend probleem.
Wanner ik koppel en het pedaal intrap lijkt t soms dat er weinig druk op het eerste deel zit, of dat er een "ribbeltje" in het eerste deel van de beweging zit, waarbij dan soms het pedaal onderin blijft hangen waarna je met de wreef m zo weer omhoog tilt en probleemloos verder schakelt.
Ik wou dat ik een foto zou kunnen maken, maar ik zit altijd in het verkeer op het foute moment om zo maar te kunnen stoppen.
Komischerwijze heb ik op de knieën al wel eens 50 koppel bewegingen met stationair draaiende motor of contact uit gemaakt en dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. De enige keer dat ik kon bekijken hoe dit er nu uit ziet is dat de stalen bus in de messing bus blijft hangen waarmee de rempomp wordt bediend.
Is er iemand die raad weet? Ik kom er niet meer uit...
Dank voor jullie moeite!
Mvg, Harald
It's not what you think, It's a DooDad!

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9308
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Pascal-141 » ma mei 28, 2018 21:04

Is het koppelingscilindertje (op het koppelingspedaal ) al vervangen ?

En is het ontluchten op de 2 nippels gebeurt ? Dus naast de rembekrachtiger , en onderaan in de versnellingsbak ?
Hoe is er ontlucht , manueel of met apparaat ?
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2354
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door black bulli » ma mei 28, 2018 21:09

Op "t4-wiki geberzylinder" google wordt dit probleem nader toegelicht.Ook het door jou gefikste pedaalplaatje,echter er worden ook andere oorzaken genoemd.. :toppie

Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door VWT4 » ma jul 09, 2018 23:00

DooDad schreef:
ma mei 28, 2018 20:43
Goedenavond,
Ik weet t echt niet meer en daarom maar de volgende vraag:
Mijn T4 uit 2003 heeft een gereviseerd versnellingsbak en koppeling+drukgroep+massavliegwiel recentelijk.
Alles werk naar behoren en schakelt weer prima.
Toch is er een probleempje waar ik echt niet meer uitkom: Het pedaal is goed ontlucht, maar zakt af en toe de eerste kwart slag onderuit.
Niet altijd, maar tijdens stadsritten schat ik 1 op 15 koppel bewegingen. Op de snelweg met doorschakelen eigenlijk nooit, maar bij frequent op of terug schakelen in de stad is het regelmatig raak.
We hebben de beugel aan het schutbord waarin het pedaal hangt al verstevigd met een gelast beugeltje, een bekend probleem.
Wanner ik koppel en het pedaal intrap lijkt t soms dat er weinig druk op het eerste deel zit, of dat er een "ribbeltje" in het eerste deel van de beweging zit, waarbij dan soms het pedaal onderin blijft hangen waarna je met de wreef m zo weer omhoog tilt en probleemloos verder schakelt.
Ik wou dat ik een foto zou kunnen maken, maar ik zit altijd in het verkeer op het foute moment om zo maar te kunnen stoppen.
Komischerwijze heb ik op de knieën al wel eens 50 koppel bewegingen met stationair draaiende motor of contact uit gemaakt en dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. De enige keer dat ik kon bekijken hoe dit er nu uit ziet is dat de stalen bus in de messing bus blijft hangen waarmee de rempomp wordt bediend.
Is er iemand die raad weet? Ik kom er niet meer uit...
Dank voor jullie moeite!
Mvg, Harald
Woensdag ga ik met die van ons naar de garage om te kunnen oordelen of het hydraulische druklager defect is. Deze storing komt deels overeen met wat ik nu ervaar echter in mindere mate. Is er hier al een diagnose gesteld?

Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 11
Lid geworden op: di apr 01, 2014 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door DooDad » wo jul 11, 2018 9:57

Goedendag,
Door tijdgebrek zijn we al weer even een paar weken verder.
Inmiddels is het probleem nog niet verholpen. Daarom graag nog wat raad.
Tijdens de bak revisie is uiteraard ook de ontvang cilinder in de bak vernieuwd.
Na diverse ontluchtingspogingen wat geen soelaas bood gisteren maar een nieuwe gebezilinder gemonteerd.
Geheel weer ontlucht en de eerste 20 km dacht ik echt dat t voorbij was.
HELAAS, daar begon de ellende weer..
Ik voel bij sommige trapbewegingen dat er nog vrije slag op het pedaal zit, 1/4 to 1/2 van de volledige beweging. Het lijkt of deze dan ineens wat dieper zakt en ff minder druk heeft...
2x is ook het pedaal onderin blijven zitten hetgeen ik dan eenvoudig omhoog haal met de wreef van schoen.
Ik weet uiteraard niet hoe essentieel de wijze en volgorde van ontluchten is. Ik sta er ook niet bij wanneer ze dit regelen.
Mijn garagehouder zegt dat hij prima weet hoe hij moet ontluchten en stelt nu een extra terughaal veer aan het pedaal voor. Klinkt mij als lapmiddel in de oren.
Wie wil eens even meedenken aub, ik ben bijna ten einde raad....
Dank voor de moeite...,

Mvg, Harald :ikrij
It's not what you think, It's a DooDad!

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9308
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Pascal-141 » wo jul 11, 2018 10:38

DooDad schreef:
wo jul 11, 2018 9:57
Goedendag,
Door tijdgebrek zijn we al weer even een paar weken verder.
Inmiddels is het probleem nog niet verholpen. Daarom graag nog wat raad.
Tijdens de bak revisie is uiteraard ook de ontvang cilinder in de bak vernieuwd.
Na diverse ontluchtingspogingen wat geen soelaas bood gisteren maar een nieuwe gebezilinder gemonteerd.
Geheel weer ontlucht en de eerste 20 km dacht ik echt dat t voorbij was.
HELAAS, daar begon de ellende weer..
Ik voel bij sommige trapbewegingen dat er nog vrije slag op het pedaal zit, 1/4 to 1/2 van de volledige beweging. Het lijkt of deze dan ineens wat dieper zakt en ff minder druk heeft...
2x is ook het pedaal onderin blijven zitten hetgeen ik dan eenvoudig omhoog haal met de wreef van schoen.
Ik weet uiteraard niet hoe essentieel de wijze en volgorde van ontluchten is. Ik sta er ook niet bij wanneer ze dit regelen.
Mijn garagehouder zegt dat hij prima weet hoe hij moet ontluchten en stelt nu een extra terughaal veer aan het pedaal voor. Klinkt mij als lapmiddel in de oren.
Wie wil eens even meedenken aub, ik ben bijna ten einde raad....
Dank voor de moeite...,

Mvg, Harald :ikrij
Laat je aub geen oor aan naaien met een "terugtrekveer " aan de pedaal ... Die zit er standaard al in ...
Als je pedaal niet terug komt , heeft dat een oorzaak . Die oorzaak moet verholpen worden , geen lapmiddel installeren om de oorzaak te maskeren , want dan krijg je toch ellende.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: ma jun 20, 2011 21:34
Locatie: Heerde

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Dick B » wo jul 11, 2018 10:43

Het lijkt veel op een probleem dat ik ook heb gehad. Bij mij was de oorzaak het hydraulische pompje bij het koppelingspedaal. Dat hield de druk niet vast. Uitwendig geen lekkage, maar kennelijk liep de vloeistof die onder druk gezet moet worden door een cilinder er weer langs.

Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: ma jun 20, 2011 21:34
Locatie: Heerde

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Dick B » wo jul 11, 2018 10:48

Nog een aanvulling op bovenstaand bericht: Het pompje dat bij mij werd gemonteerd (samen met de complete koppelingsset) werkte ook niet goed. Ik raakte steeds druk kwijt. Koppeling begon te slippen. Kon dat tijdelijk oplossen door de bovenste ontluchtingsnippel even los te draaien. Wat daar precies mee aan de hand was weet ik niet, maar mijn garage heeft daarna een pompje van een ander merk/type gemonteerd en toen was het probleem opgelost

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26159
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Multivan Generation » wo jul 11, 2018 14:39

Over welke motorcode hebben we het hier..?

De 88 pk TDI heeft bijvoorbeeld een vast lager en kun je daar (in de bak zelf) dus helemaal niet ontluchten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Plaats reactie