Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingspedaal T4, 2003

vragen over de T4
Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door DooDad »

Goedenavond,
Ik weet t echt niet meer en daarom maar de volgende vraag:
Mijn T4 uit 2003 heeft een gereviseerd versnellingsbak en koppeling+drukgroep+massavliegwiel recentelijk.
Alles werk naar behoren en schakelt weer prima.
Toch is er een probleempje waar ik echt niet meer uitkom: Het pedaal is goed ontlucht, maar zakt af en toe de eerste kwart slag onderuit.
Niet altijd, maar tijdens stadsritten schat ik 1 op 15 koppel bewegingen. Op de snelweg met doorschakelen eigenlijk nooit, maar bij frequent op of terug schakelen in de stad is het regelmatig raak.
We hebben de beugel aan het schutbord waarin het pedaal hangt al verstevigd met een gelast beugeltje, een bekend probleem.
Wanner ik koppel en het pedaal intrap lijkt t soms dat er weinig druk op het eerste deel zit, of dat er een "ribbeltje" in het eerste deel van de beweging zit, waarbij dan soms het pedaal onderin blijft hangen waarna je met de wreef m zo weer omhoog tilt en probleemloos verder schakelt.
Ik wou dat ik een foto zou kunnen maken, maar ik zit altijd in het verkeer op het foute moment om zo maar te kunnen stoppen.
Komischerwijze heb ik op de knieën al wel eens 50 koppel bewegingen met stationair draaiende motor of contact uit gemaakt en dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. De enige keer dat ik kon bekijken hoe dit er nu uit ziet is dat de stalen bus in de messing bus blijft hangen waarmee de rempomp wordt bediend.
Is er iemand die raad weet? Ik kom er niet meer uit...
Dank voor jullie moeite!
Mvg, Harald
It's not what you think, It's a DooDad!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Pascal-141 »

Is het koppelingscilindertje (op het koppelingspedaal ) al vervangen ?

En is het ontluchten op de 2 nippels gebeurt ? Dus naast de rembekrachtiger , en onderaan in de versnellingsbak ?
Hoe is er ontlucht , manueel of met apparaat ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door VWT4 »

DooDad schreef: 28 mei 2018, 20:43 Goedenavond,
Ik weet t echt niet meer en daarom maar de volgende vraag:
Mijn T4 uit 2003 heeft een gereviseerd versnellingsbak en koppeling+drukgroep+massavliegwiel recentelijk.
Alles werk naar behoren en schakelt weer prima.
Toch is er een probleempje waar ik echt niet meer uitkom: Het pedaal is goed ontlucht, maar zakt af en toe de eerste kwart slag onderuit.
Niet altijd, maar tijdens stadsritten schat ik 1 op 15 koppel bewegingen. Op de snelweg met doorschakelen eigenlijk nooit, maar bij frequent op of terug schakelen in de stad is het regelmatig raak.
We hebben de beugel aan het schutbord waarin het pedaal hangt al verstevigd met een gelast beugeltje, een bekend probleem.
Wanner ik koppel en het pedaal intrap lijkt t soms dat er weinig druk op het eerste deel zit, of dat er een "ribbeltje" in het eerste deel van de beweging zit, waarbij dan soms het pedaal onderin blijft hangen waarna je met de wreef m zo weer omhoog tilt en probleemloos verder schakelt.
Ik wou dat ik een foto zou kunnen maken, maar ik zit altijd in het verkeer op het foute moment om zo maar te kunnen stoppen.
Komischerwijze heb ik op de knieën al wel eens 50 koppel bewegingen met stationair draaiende motor of contact uit gemaakt en dan is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. De enige keer dat ik kon bekijken hoe dit er nu uit ziet is dat de stalen bus in de messing bus blijft hangen waarmee de rempomp wordt bediend.
Is er iemand die raad weet? Ik kom er niet meer uit...
Dank voor jullie moeite!
Mvg, Harald
Woensdag ga ik met die van ons naar de garage om te kunnen oordelen of het hydraulische druklager defect is. Deze storing komt deels overeen met wat ik nu ervaar echter in mindere mate. Is er hier al een diagnose gesteld?
Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door DooDad »

Goedendag,
Door tijdgebrek zijn we al weer even een paar weken verder.
Inmiddels is het probleem nog niet verholpen. Daarom graag nog wat raad.
Tijdens de bak revisie is uiteraard ook de ontvang cilinder in de bak vernieuwd.
Na diverse ontluchtingspogingen wat geen soelaas bood gisteren maar een nieuwe gebezilinder gemonteerd.
Geheel weer ontlucht en de eerste 20 km dacht ik echt dat t voorbij was.
HELAAS, daar begon de ellende weer..
Ik voel bij sommige trapbewegingen dat er nog vrije slag op het pedaal zit, 1/4 to 1/2 van de volledige beweging. Het lijkt of deze dan ineens wat dieper zakt en ff minder druk heeft...
2x is ook het pedaal onderin blijven zitten hetgeen ik dan eenvoudig omhoog haal met de wreef van schoen.
Ik weet uiteraard niet hoe essentieel de wijze en volgorde van ontluchten is. Ik sta er ook niet bij wanneer ze dit regelen.
Mijn garagehouder zegt dat hij prima weet hoe hij moet ontluchten en stelt nu een extra terughaal veer aan het pedaal voor. Klinkt mij als lapmiddel in de oren.
Wie wil eens even meedenken aub, ik ben bijna ten einde raad....
Dank voor de moeite...,

Mvg, Harald :ikrij
It's not what you think, It's a DooDad!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Pascal-141 »

DooDad schreef: 11 jul 2018, 09:57 Goedendag,
Door tijdgebrek zijn we al weer even een paar weken verder.
Inmiddels is het probleem nog niet verholpen. Daarom graag nog wat raad.
Tijdens de bak revisie is uiteraard ook de ontvang cilinder in de bak vernieuwd.
Na diverse ontluchtingspogingen wat geen soelaas bood gisteren maar een nieuwe gebezilinder gemonteerd.
Geheel weer ontlucht en de eerste 20 km dacht ik echt dat t voorbij was.
HELAAS, daar begon de ellende weer..
Ik voel bij sommige trapbewegingen dat er nog vrije slag op het pedaal zit, 1/4 to 1/2 van de volledige beweging. Het lijkt of deze dan ineens wat dieper zakt en ff minder druk heeft...
2x is ook het pedaal onderin blijven zitten hetgeen ik dan eenvoudig omhoog haal met de wreef van schoen.
Ik weet uiteraard niet hoe essentieel de wijze en volgorde van ontluchten is. Ik sta er ook niet bij wanneer ze dit regelen.
Mijn garagehouder zegt dat hij prima weet hoe hij moet ontluchten en stelt nu een extra terughaal veer aan het pedaal voor. Klinkt mij als lapmiddel in de oren.
Wie wil eens even meedenken aub, ik ben bijna ten einde raad....
Dank voor de moeite...,

Mvg, Harald :ikrij
Laat je aub geen oor aan naaien met een "terugtrekveer " aan de pedaal ... Die zit er standaard al in ...
Als je pedaal niet terug komt , heeft dat een oorzaak . Die oorzaak moet verholpen worden , geen lapmiddel installeren om de oorzaak te maskeren , want dan krijg je toch ellende.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Dick B »

Het lijkt veel op een probleem dat ik ook heb gehad. Bij mij was de oorzaak het hydraulische pompje bij het koppelingspedaal. Dat hield de druk niet vast. Uitwendig geen lekkage, maar kennelijk liep de vloeistof die onder druk gezet moet worden door een cilinder er weer langs.
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Dick B »

Nog een aanvulling op bovenstaand bericht: Het pompje dat bij mij werd gemonteerd (samen met de complete koppelingsset) werkte ook niet goed. Ik raakte steeds druk kwijt. Koppeling begon te slippen. Kon dat tijdelijk oplossen door de bovenste ontluchtingsnippel even los te draaien. Wat daar precies mee aan de hand was weet ik niet, maar mijn garage heeft daarna een pompje van een ander merk/type gemonteerd en toen was het probleem opgelost
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Multivan Generation »

Over welke motorcode hebben we het hier..?

De 88 pk TDI heeft bijvoorbeeld een vast lager en kun je daar (in de bak zelf) dus helemaal niet ontluchten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door DooDad »

Goedemorgen,

Daar ben ik weer. Drama met deze koppeling is nog steeds niet opgelost 9 maanden na de grote reparatie.
Concreet: Mijn koppelingspedaal van mijn T4/D5/ 2003 zakt regelmatig iets weg wanneer ik probeer te koppelen. Soms blijft t pedaal halverwege hangen en moet met de wreef van de schoen omhoog gehaald te worden. Ik mis druk op 1/4 tot 1/2 deel van het pedaal.
In maart 2018 heb ik een grote reparatie laten verrichten: Versnellingsbak gereviseerd(nieuwe lagers), nieuwe koppeling, massavliegwielen,drukgroep en druk lager. Hierna begon het probleem: Daarna extra aandacht gehad voor juist ontluchten, nieuwe olie erop, nieuw cilinder op pedaal gemonteerd en een compleet nieuwe pedaal/ophangset aan binnenzijde. Olie blijft prima op niveau, nergens een lekkage te zien.

Nog steeds problemen: Het lijkt nu met name als de motor flink op bedrijfstemperatuur is te ontstaan.
De garage welke de 1e grote reparatie heeft verzorgt wil er niets meer mee te maken hebben, zij trekken hun handen terug en zeggen dat ik het probleem ben. Met een 5 minuten proefrit komen zij het probleem niet tegen, dus het is er niet.

Ondertussen is een 2e garage aan het werk. Alvorens we de bak erachter weg halen ( toch een kostenvolle operatie) vraag ik aub om jullie hulp. We komen er niet meer uit.... Montage fout, aanpassingsproblemen van lager, gebecylinder. Wie wil het zeggen?

Wie herkent dit en kan mij verder helpen. Graag licht ik eea mondeling toe, wil je mij bellen? Graag! Ik moet van dit probleem af. :bonk

Wie kan mij verder helpen aub,
Mvg, Harald Wind; 0652 441270
It's not what you think, It's a DooDad!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door Pascal-141 »

Misschien zit er een WJW-er bij je in de buurt die voldoende sleutelervaring heeft met de T4 , die er eens kan een testrit mee doen om zo wat meer te achterhalen wat het probleem kan zijn ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door arjanzevenaar »

Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn. Bij mjin bakwissel dit voorjaar heb ik nog geen eens echt specifiek opgelet hoe ik heb ontlucht. Lijkt toch zoals Pascal omschrijft dat er toch nog steeds iets niet goed is. Ik heb Harald een Appje gestuurd. Wie weet. Ik ben morgen in de buurt.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door LAYCA »

Nergens vermeld.
Geen plasje of druppels onder de bus(remolie)?
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door LAYCA »

Hou je koppeling langer vast naar beneden.
Blijft hij dan lager staan dan is de nemer lek.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door LAYCA »

Controleer je remolie niveau deze zorgt ook voor de koppeling.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
DooDad
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 apr 2014, 13:53
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koppelingspedaal T4, 2003

Bericht door DooDad »

Heren dank!
Nooit olielekkage angetroffen.
Het pedaal heeft onregelmatig volledige of minder druk. Bij minder druk voel je bij neerwaartse beweging een “ ribbel” in de trapbeweging, waarbij na het koppelen het pedaal soms vertraagd, soms na een paar seconden omhoog komt. Soms blijft deze ook steken halverwege en moet je ophalen met de wreef.
Ontluchten is op alle mogelijker wijzen reeds door 2 garages gedaan. Ik neig te constateren dat bij een flink warme motor het probleem meer aanwezig is. Vanmorgen 20km gereden, de “ribbel” in het pedaal wel gevoeld maar niet blijven hangen. Merkwaardig is dat eveneens bij een hangende pedaal koppelen en ontkoppelen prima blijft functioneren, alleen de “slag” is dan slecht de helft van gebruikelijk. Niemand weer t meer. Kapitalen verder, trammelant met garages en nog immer niet een correct functionerende koppeling..... Kan de aanpassing van ontvangen gebe cilinder hier nog iets meestem Aken hebben? Deze zijn eveneens briden vernieuwd. Wie kan mij helpen? 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
It's not what you think, It's a DooDad!
Plaats reactie