Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppelingspedaal bleef een keer onderin

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door VWT4 » wo jul 04, 2018 23:05

Na lange tijd stilstaan is het vorig jaar een keer voorgekomen dat het Koppelingspedaal onderin bleef staan direct na het wegrijden.
Nadat ik deze omhooggedrukt had is het ook na duizenden kilometers niet meer voorgekomen. Ik zie geen problemen (als ik het tenminste goed begrijp) bij het pedaal betreft het scheurtjes probleem. Bij het vervangen van de remblokken achter is de Remolie vorig jaar ook vervangen en ik gaf het dus maar op niet geheel goed ontluchten.
Nu na de winterstalling is het ook weer 1 maal gebeurt en daarna niet meer.

Wat kan dit zijn? Hij lijkt in een dood mechanisch punt te blijven staan en daarna prima op druk is en blijft voor ontkoppelen

2.5 TDI 1999

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 1924
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door Snautzer » wo jul 04, 2018 23:11

Beugel waar aan het koppeling pedaal vast zit kan scheuren. Dat kan deze problemen geven. Bestaan sets voor om het op te lossen
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door VWT4 » wo jul 04, 2018 23:15

Snautzer schreef:
wo jul 04, 2018 23:11
Beugel waar aan het koppeling pedaal vast zit kan scheuren. Dat kan deze problemen geven. Bestaan sets voor om het op te lossen
Deze ziet er goed uit, geen scheur gevonden

Het lijkt veel op symptomen van Dick, ook remolie vervangen... waar zit het betreffende ontluchtings ventiel ?
Dick B schreef:
wo jul 26, 2017 21:43
Ik had ongeveer hetzelfde probleem: Van de één op de andere dag had ik heel veel vrije slag op de koppeling. Deze zat ineens helemaal onderin. Ontkoppelen en schakelen ging nog wel. Daar naar laten kijken, maar men kon niets vinden. Geen vloeistofverlies, leidingen allemaal droog etc.
ook wees niets op slijtage van platen of drukgroep.
Vanmorgen pakte ik de auto en toen ontkoppelde deze wel slecht. Koppeling helemaal onderin. Bij starten in de eerste versnelling met de koppeling in kwam de auto al in beweging. Na een paar kilometer rijden ging dat over en ontkoppelde de auto wel weer. Wel nog steeds weinig druk en helemaal onderin.
Dus weer naar de garage: Men dacht aan lucht in de leiding. De remvloeistof was eind 2014 nog vervangen maar het blijkt dat de vloeistof voor de koppeling in een aparte leiding daar niet in mee genomen wordt. Zodoende is die leiding doorgepompt met nieuwe vloeistof en moest daarna dus ontlucht worden. Dat bleek makkelijker dan gezegd. Klopt dat, is dat een bekend probleem bij de t4, het ontluchten van dat gedeelte vloeistofleiding?
Uiteindelijk is het met veel geduld en door de auto gewoon een paar uur te laten staan met open nippel, wel gelukt.
De koppeling voelt weer aan als vanouds. Nog niets aan de hand met ze koppeling zelf.
(Betreft een 2.5 tdi 102 pk van 1997 met bijna 270.000 km )

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9308
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door Pascal-141 » do jul 05, 2018 5:38

Ontluchten via de 2(!) ontluchters , eentje in de motorruimte , bovenaan naast de rembekrachtiger , en de andere onder de auto , in een gat in de versnellingsbak aan de onderzijde .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door VWT4 » za jul 07, 2018 11:01

Pascal-141 schreef:
do jul 05, 2018 5:38
Ontluchten via de 2(!) ontluchters , eentje in de motorruimte , bovenaan naast de rembekrachtiger , en de andere onder de auto , in een gat in de versnellingsbak aan de onderzijde .
Garage gebeld voor ontluchten. Heeft helaas niet echt tijd maar geeft telefonisch aan dat een defect druklager goed mogelijk is.

Over 2 weken hebben we echter de langverwachte vakantie met de kids , zoals dat gaat.

Pedaaldruk is goed en lekkage is lastig te beoordelen, vorig jaar na stalling lag er een druppel olie maar nu alles optisch droog.
Olievaatje was op redelijk niveau, wel nu afgevuld tot op streepje max

Nu zou ik voor "100%" zekerheid kunnen gaan en koppeling (197.000km) etc vervangen met druklager maar is dit logisch en wie in omgeving Berkelland zou dit op (te) korte termijn goed kunnen doen want het is nogal een uitgave

Alles werkt goed dus dat is voor mij een lastige keuze zeker nu het nu een 2e keer is geweest, vorig jaar na de stalling daarna 6700 km niets en nu dit jaar 1 keer.

Gaat het lager straks meteen plotsklaps eruit als deze nu wel een oorzaak is of ...

Lastig...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9308
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door Pascal-141 » za jul 07, 2018 15:09

Lekkend druklager gaat niet van vandaag op morgen finaal kapot hoor . Als er 1 druppeltje onder ligt , en geen plas , dan zou ik zeggen gewoon mee op vakantie vertrekken en remoliepeil opvolgen en een Literfles remolie mee nemen.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door VWT4 » za jul 07, 2018 15:36

Pascal-141 schreef:
za jul 07, 2018 15:09
Lekkend druklager gaat niet van vandaag op morgen finaal kapot hoor . Als er 1 druppeltje onder ligt , en geen plas , dan zou ik zeggen gewoon mee op vakantie vertrekken en remoliepeil opvolgen en een Literfles remolie mee nemen.
Bedankt, dot 4 olie in ieder geval gekocht. Nu geen olie aan onderzijde zichtbaar, er zit echter een plaat onder de bus dus dat kan een vertekend beeld geven. In principe kan ik het hiermee ook vinden. Maandag wordt ik door mijn andere garage gebeld waar ik de personenauto ook onderhoud. Mochten ze nog tijd en mogelijkheden zien daar maar ook even bekijken zodat ik een goede overweging kan maken.

Als vervangen duidelijk nodig blijkt en ze het kunnen het nog
op tijd uitvoeren dan maar de keuze vervangen koppeling, druklager, krukaskeerring

Afwachten dus.

Anders inderdaad ervan uit gaan dat het meevalt en lucht is, misschien merkbaar geworden door de stilstand

Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: ma jun 20, 2011 21:34
Locatie: Heerde

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door Dick B » zo jul 08, 2018 12:36

Bij mij lag het probleem bij het hydraulisch pomje bij het pedaal. Dat bouwde onvoldoende druk op en op het laats helemaal niets meer. Er was dus eigenlijk inwendig lekkage. Aan de buitenkant was niets te zien. Ik heb wel alles laten vervangen.
.

Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Re: Koppelingspedaal bleef een keer onderin

Bericht door VWT4 » wo jul 11, 2018 11:50

Vandaag visuele inspectie, koppeling doet het trouwens nog steeds zonder tussenkomst van hikups. Via de boring bij het ontluchtingsnippel bakzijde konden we na het weghalen van de beschermplaat en de kunststof afdekking met foam alsnog niet echt goed erin kijken. Er is sprake van "nattigheid" wat je zou kunnen omschrijven als zweten. Op zich niet goed maar ook niet rampzalig leek het. De oliedrup die ik afgelopen jaar aan de bakzijde een keer zag is daadwerkelijk versnellingsbak olie die in ook in het sponsje/foam zit. Na 20 jaar niet overdreven of zorgwekkend. Uiteraard is niet te oordelen of dit eventueel vermengd is met remolie. Je kan helaas ook niet zien of er op het laagste punt binnen in het koppelingshuis remolie ligt.

Monteur geeft aan: moeilijke overweging.

Alles werkt nu en wie zegt dat het zweten wat je ziet van de remolie/koppeling alleen is.

Remolie is na 200 km ook nog steeds op het max niveau waar ik het als controlepunt nu maar op had gezet.

Afweging zal nu de hoogte van de offerte zijn ben ik bang voor (inclusief vliegwiel, Krukaspakking Ed)

Of zegt iemand meteen, natige indruk bij ventiel is noodzaak ingrijpen


Edit: 18:06

Offerte ontvangen met alles erop en ik zet de reparatie door.
Nog voor vertrekdatum gereed.

Plaats reactie