Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaatbak flushen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Automaatbak flushen

Bericht door MiNiER »

In april-2011(met 170.000 km) is mijn automaatbak gereviseerd door een bedrijf hier in de buurt wat hoog aangeschreven stond. Er was toen ook een oliekoeler extra geplaatst.
Deze slang van de oliekoeler schoot tijdens onze rit(in 09-2012, 188.000 km) vanuit vakantiebestemming los. Deze heeft de revisieboer weer gewoon op de normale manier vastgezet en kosteloos de olie van de automaatbak weer ververst.
Afgelopen jaar(sep-2017, 230.000km) na onze zomer vakantie toen ik een kleine rit reed van Zwolle naar Hasselt, schoot de dezelfde leiding van de oliekoeler weer op dezelfde plaats los.

Ik kon toen geen kant op en mijn garantie is verstreken bij de vorige revisieboer. Ik had er ook geen vertrouwen meer in. De ANWB heeft de BUS toen ongeveer 3-5 km op een lage snelheid op sleepkabel vervoerd naar de garage. Deze hebben de slang weer vastgezet en olie bijgevuld.

Sindsdien ervaar ik bij een koude motor in het begin dat de eerste versnelling later opgepakt wordt. Is heel irritant. Als ik niet oplet gaat dit gepaard met een bonk. Dit gebeurt alleen als ik teveel gas geef. En soms gebeurt het een tijdje helemaal niet.
Kan het aan een snelheidssensor(automaatbak) of de krukassensor liggen of de garage die hem heeft bijgevuld, dat niet goed gebeurd is. Dat bv er nog steeds geen genoeg olie in de automaatbak zit. Of moet er nog extra geflushed en gereset worden?
De laatste flush is geweest in juli-2015 met 200.886 km op de teller. Er is met 15 liter ATF olie gespoeld en daarna weer met nieuwe olie vervangen. De bus zit nu op 239.117 km

Deze oliekoeler heb ik ook besproken met een monteur hier in de buurt en die geeft ook aan dat de slangen die gebruikt eigenlijk er niet in horen. En ook de slangklemmen. Dit omdat er een aardige druk in wordt opgebouwd. Dus dat moesten slangen zijn die in ieder geval tegen de druk kunnen. Iets met gepantserde slangen en betere koppelingen

Graag zie ik een reactie tegemoet.
jordydereus

Re: Automaatbak flushen

Bericht door jordydereus »

Denk dat er iets te kort olie in zit

Moet gemeten met draaiende motor. In neutraal. Op bedrijfstemp.
Plaats reactie