Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Multivan Generation »

Er zoekt iemand een projectbus.
Dus dan hoef je hem niet te laten maken en dat geld kun je dan in je zak houden voor aanschaf van wat jij voor ogen hebt.
Is maar een idee..
Jarnovw op pagina 1 van dit topic.
Het bedrag van rond de 3000 euro is belachelijk hoog zoals Pascal dit ook reeds vermeldde.
Ik zou niet eens die garage willen spekken als ik wist dat ik daar bijna 2 keer zoveel moest betalen.
Hoe is die offerte gespecificeerd in hoeveelheid arbeids uren en onderdelen?


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Cumulonimbus
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2018, 11:30
Locatie: Leiden

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Cumulonimbus »

Autobedrijf De Liede schatte ook €2000 voor een gereviseerde kop en arbeid, daar zou dan nog transport en gedane arbeid van het andere bedrijf bovenop komen, dus ik denk niet dat ik de herstellingen hier in de regio veel goedkoper kan laten doen. Een kop voor een 2.4D zijn volgens De Liede trouwens een stuk moeilijker te krijgen dan een 1.9D of een TDI.

Ik heb Jarnovw trouwens een PM gestuurd, maar hier geen antwoord op gehad. Dit probleem sleept al te lang aan, ik wil het nu eindelijk opgelost hebben zodat ik door kan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Multivan Generation »

Cumulonimbus schreef: 06 aug 2018, 14:41 Een kop voor een 2.4D zijn volgens De Liede trouwens een stuk moeilijker te krijgen dan een 1.9D of een TDI.
https://www.ebay.de/itm/AMC-ZYLINDERKOP ... SwS~FaT5o1

Linkje van Pascal.. Meer als 10 in voorraad, en binnen 3 dagen in huis..
Compleet er af trekken, nieuwe pakkingset nemen, deze er op zetten en distributieriem en waterpomp nieuw , koelsysteem goed doorspoelen en afvullen met nieuwe koelvloeistof en weer rijden. Koelventilatoren goed testen en de lamellen hiervan open zetten en fixeren met een tierap.

Maar wat ik in je eerste bericht allemaal las en nu weer... er kloppen een aantal dingen niet..
Het valt of staat bij een genoemd bedrag, roest op het dak, een versnellingsbak waaraan je twijfelt.
En er zullen nog wel een paar dingen naar boven komen.
Maar wat doen ze nu precies qua werkzaamheden en welke onderdelen gebruiken ze nu voor de reparatie en hoeveel arbeidsuren?
Als je dat weet, dan kun je pas de genoemde offerte bedragen op waarde schatten.
Cumulonimbus schreef: 06 aug 2018, 14:41 Ik heb Jarnovw trouwens een PM gestuurd, maar hier geen antwoord op gehad. Dit probleem sleept al te lang aan, ik wil het nu eindelijk opgelost hebben zodat ik door kan.
Niet iedereen zit dagelijks op het forum,
memberlist.php?mode=viewprofile&u=13378
en dat je het nu opgelost wilt hebben, dat snap ik, maar dan gaat het je dus (eigenlijk te) veel geld kosten.
Iets wat getuige je eerdere postings een beetje precair ligt..

Doe wat voor jezelf het beste lijkt..
Sterkte

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Cumulonimbus
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2018, 11:30
Locatie: Leiden

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Cumulonimbus »

Dag Peter,

Ik waardeer je mening en ideeën, maar ik zie weinig andere opties. Ik heb hier gegeven advies werd ter harte genomen: zo heb ik heb de e-bay link doorgestuurd naar de garage. Ik heb ook de twee genoemde bedrijven gebeld (naast 3 anderen die ik eerder sprak) en ze uitgehoord over wat de opties en bijbehorende kosten zijn, van verkopen as-is tot het wisselen van het complete blok. Zelf heb ik niet de ervaring, middelen of connecties om even snel die kop te wisselen, dus iemand zal het voor mij moeten doen.

Ik zit hier echt mee in mijn maag. De camper had een relatief zorgeloze vakantie moeten zijn als ontsnapping aan de andere dingen die nu spelen, maar blijkt nu een nog grotere bron van stress te zijn. Ik mis handigheid in het regelen van dit soort dingen, dat was ook de reden waarom ik hier advies zocht. Linksom of rechtsom, deze bus is een miskoop waar ik mijn broek aan ga scheuren. Bij een gebrek aan een concreet alternatief, moet ik deze garage wel vertrouwen. Hij werd trouwens aangeraden door Poptop uit Noordwijkerhout, waar ze zelf jarenlang hun T4 Westfalias langs brachten. Wellicht ben ik naïef, maar ik heb nog een beetje vertrouwen in mensen. Ik krijg trouwens nergens een echte offerte want "Ja meneer, met zo'n oude bus weet je nooit wat je tegenkomt"

Geld is op zich niet het grootste punt, ik kan vakmanschap waarderen en ben ook bereid om ervoor te betalen. In mijn vakgebied gaat de zegswijze: "Good, cheap, fast ... pick two". Op dit moment wil ik het goed en snel, dus het wordt niet goedkoop. Eerst had ik nog de hoop dat het min of meer rendabel zou zijn, dus dat de waarde na reparatie terug te verdienen zou zijn wanneer ik hem weer verkoop, maar dat schip is al lang voorbij, vrees ik.

Wat zouden de stappen zijn die jij onderneemt in dit geval, anders dan het zelf fixen?

Met vriendelijke groeten,
Nicolas ad
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door raf_construct »

1. Er zijn leden genoeg op dit forum die een iets goedkopere Westfalia zoeken. Daaronder zit vast wel een handige harry die het zelf voor weinig kan fiksen en er een mooi bedrag voor over heeft zoals hij er nu bijstaat. Ok, je verliest wat, maar het laten herstellen in een erkende garage -die de auto niet aan jou verkocht heeft- gaat je een veel groter verlies opleveren. Ik raad je ten zeerste af om hem te laten herstellen als je de garage niet vertrouwt.

2. Een 2.4d blok is vrijwel onverwoestbaar. De kop gaat alleen scheuren als je hem echt veel te heet rijdt (lees: zonder water) . Het lijkt mij heel sterk dat jij hem koopt met het koelwater op peil zonder dat de eigenaar het probleem kent. Of die de ernst van het probleem wist, hou ik in het midden.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Hanssyncro »

Onze bus was ook een 2.4D. Zo kochten we 'm in 2002. Het eerste jaar hebben we de ene na de andere pech ermee gehad en het hield maar niet op. Ook wij stonden voor het dilemma waar jij nu voor staat. Een aantal behulpzame weetjewellers heeft ons geholpen en hebben onze bus omgebouwd naar een 2.5 TDI. Geen goedkope investering maar wel eentje waardoor wij de bus nu, 15 jaar later na de ombouw, nog steeds kunnen rijden. We zijn blij en dankbaar dat we deze keuze maakte en met de hulp van deze vriendelijke weetjewellers.

Ik kan niet in je beurs kijken..als ik je verhaal zo lees en je hebt de centen...DOEN want je hebt daarna heel lang plezier ervan en...je hoeft 'm niet weg te doen.

Succes met de keuze.

Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Jarnovw
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:33

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Jarnovw »

jan2009 schreef: 03 aug 2018, 18:10 Dat had hij toch al gedaan?
viewtopic.php?f=11&t=60132

:toppie

En wat mij betreft , zolang je niet aangesproken wordt met " HEY ! " , zal het mij worst wezen of iemand zich voorstelt.
Bedankt dat je het voor me opneemt haha. :jumpklap

Voor de goeie orde, mijn vriendin en ik zijn geen opkopers of handelaren. Ik ben gewoon een hobbyist die van sleutelen houdt. :werkaanT4
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Hanssyncro »

Jarnovw schreef: 07 aug 2018, 20:55
jan2009 schreef: 03 aug 2018, 18:10 Dat had hij toch al gedaan?
viewtopic.php?f=11&t=60132

:toppie

En wat mij betreft , zolang je niet aangesproken wordt met " HEY ! " , zal het mij worst wezen of iemand zich voorstelt.
Bedankt dat je het voor me opneemt haha. :jumpklap

Voor de goeie orde, mijn vriendin en ik zijn geen opkopers of handelaren. Ik ben gewoon een hobbyist die van sleutelen houdt. :werkaanT4
Trek het je niet aan. Er zijn altijd mensen die iets te zeiken hebben.
Hoop voor je dat je bus snel weer rijd en dat je er weer vertrouwen in gaat krijgen. Succes.

Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Hanssyncro »

bobv schreef: 08 aug 2018, 13:44
Hanssyncro schreef: 08 aug 2018, 10:40 Trek het je niet aan. Er zijn altijd mensen die iets te zeiken hebben.
Hoop voor je dat je bus snel weer rijd en dat je er weer vertrouwen in gaat krijgen. Succes.

Groetjes, Petra
:muur

Jarnovw zoekt nog een bus.

Oh sorry hoor dat ik nu 2 mensen door elkaar haal. Jij maakt zeker nooit fouten? zucht...
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door robstof »

Op slepen naar ISMET, bij je huidige garage gaat het niet goed komen!!!!
Het gaat gegarandeerd niet bij die €3000 blijven,
En hier spreekt 40 jaar marktkoopman ervaring.
Deze garage denkt dat die jou in de tang heeft, dat je nergens naar toe kan, je ben hulpeloos, en je vertrouwen in je bus kwijt, en hun snijden je strot af, zeg wezen daar. (harde taal van me, en zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar dat moet dan maar, diplomatie is niet mijn sterkste kant)

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Erdem50 »

robstof schreef: 10 aug 2018, 09:56 Op slepen naar ISMET, bij je huidige garage gaat het niet goed komen!!!!
Het gaat gegarandeerd niet bij die €3000 blijven,
En hier spreekt 40 jaar marktkoopman ervaring.
Deze garage denkt dat die jou in de tang heeft, dat je nergens naar toe kan, je ben hulpeloos, en je vertrouwen in je bus kwijt, en hun snijden je strot af, zeg wezen daar. (harde taal van me, en zal me wel niet in dank afgenomen worden, maar dat moet dan maar, diplomatie is niet mijn sterkste kant)

Rob

Waarom denken veel mensen toch dat ze altijd genaaid worden bij een autogarage? Heb dit werkelijk nooit begrepen. Er zijn zat bedrijven waar mensen werken die ook eerlijk geld willen verdienen en ook met je meedenken. Sommige reparaties kosten gewoon een hoop geld.

Mijn bericht is algemeen bedoeld en niet specifiek op deze situatie.

Over Ismet, ben er zelf nooit geweest aangezien ik alles zelf doe/kan. Er zijn velen hier erg te spreken over hem. Maar eerlijk gezegd zal ik nooit iemand naar hem doorverwijzen. Heb werk van hem gezien waar ik zo mijn vraagtekens bij heb.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door robstof »

@erdem50
Ervaring en nog eens ervaring , en ja er zijn top garages alleen helaas maar heel weinig, ik heb ook geen ervaring met ISMET maar er op het forum heel veel goede berichten over gelezen, hij heeft op het forum een naam hoog te houden, dat spreekt in zijn voordeel.

Bovendien aan zijn naam te oordelen is hij van Turkse afkomst, en dat zijn over het algemeen goede monteurs, die repareren , en niet alleen maar onderdelen vervangen.

En met de leeftijd van onze T4 's is dat van belang.

In het verhaal van de topic starter zijn alle negatieve ingrediënten aanwezig, dat kan zelfs jij niet ontkennen.

Lees dit maar eens viewtopic.php?f=2&t=60165
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door Erdem50 »

Ik bedoelde het nogmaals in het algemeen.

Ben zelf ook Turks. Ik heb helemaal geen hoge pet op van Turkse garages en ik ken er een hele boel. Het zal wel aan mij liggen, misschien ben ik gewoon niet zo snel tevreden :nuts
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door robstof »

Ik begrijp jou standpunt, en je heb ook een punt ongetwijfeld, maar als je niet de kennis en de ervaring heb die jij en ik en nog velen met ons heb, dan ben je zo gezegt "aan de goden over geleverd"

En een dealer is dan ook niet het ultieme, het is gewoon erg moeilijk om een goede garage te vinden, en helaas komen er iedere keer weer velen bedrogen uit, dat is gewoon een fijt.

En het forum is het enige middel dat vele hebben in deze kwestie, samen hebben we een kennisbank, die we in kunnen zetten om de controle over de kosten en de kwaliteit van de reparatie te houden.

Aldus mijn mening, topic starter ik hoop dat je er gebruik van maakt, en jou zaak tot een goed einde weet te brengen, hou ons op de hoogte, zodat jou kennis weer anderen kan helpen.

Amen, Inshalla.


Rob
Laatst gewijzigd door robstof op 11 aug 2018, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 239
Lid geworden op: 14 jun 2009, 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: T4 Westfalia dillema: fixen of verkopen?

Bericht door BasT4 »

:knipoog
Erdem50 schreef: 10 aug 2018, 10:33 Ik bedoelde het nogmaals in het algemeen.

Het zal wel aan mij liggen, misschien ben ik gewoon niet zo snel tevreden :nuts
Zegt de man die zijn bus geheel laat overspuiten wegens een paar krasjes. :lach
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Plaats reactie