Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbodruk valt weg

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lorenzo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2016, 23:13

Turbodruk valt weg

Bericht door Lorenzo »

hallo busgenieters,

Met de T4 lekker camperend Frankrijk door. Valt ons op dat de turbodruk wegvalt bij vollast / stijgende snelweg. Gas terug, dan bouwt hij weer druk op. Om vervolgens bij vollast weer weg te vallen.
Slangetjes vervangen, luchtfilter en LMM gecheckt, alles lijkt dicht en schoon. Dus na advies de N75 klep vervangen.
Nummers van de N75 met elkaar vergeleken: oud = nieuw. Toen vervangen.

Jullie raden het al: nu helemaal geen turbodruk meer!

Ik zit ver van VW garage, dus kan geen meting doen. Wat denken jullie: draadbreuk of iets anders?

Zomerse groet!
Lorenzo
ooit: T3 JX Doka met huif
toen: T4 ACV Multivan met hefdak
nu: T5 Atlantis met hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Multivan Generation »

Zorg dat je een koude motor hebt en voel/kijk of de beugel van de wastegate die tegen de turbo aangeschroefd zit, met beide boutjes goed vast zit en dat de beugel niet gescheurd is.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lorenzo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2016, 23:13

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Lorenzo »

Dank jullie wel!

Alles nagelopen, alles zit zoals het hoort...
...en de LMM stekker zit er ook weer terug in :nuts

Stukkie rijden hier op de D-weg gaf weer volle druk. Ik heb goeie hoop dat dit bij stijgen op de autoroute ook zo blijft, dankzij nieuwe N75.

Zonder tegenbericht is dit topic dus succesvol afgerond en zitten wij weer lekker bij :campingT4

@Peter: je fietsenrek blijft top, nu met grote kist vol spullen
ooit: T3 JX Doka met huif
toen: T4 ACV Multivan met hefdak
nu: T5 Atlantis met hefdak
Keesss
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2017, 20:15

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Keesss »

Heb ik ook. Eoa klep vervangen bij mijn garage maar in Noorwegen viel de druk weer weg. Het is idd bij een flinke helling maar ook lang niet altijd dus ja, wat is het. Als ik de motor opnieuw start dan is het probleem weg. In Noorwegen is het maar 1 keer weer gebeurd op 5500 km. Raar probleem.🤔
Gebruikersavatar
Lorenzo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2016, 23:13

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Lorenzo »

Ja, heel vreemd. Bij mij is het helaas verergerd...
Niet alleen bij vollast, ook bij 110km/u op vlakke snelweg hoor je de turbo zachtjes blazen en na minuut valt hij weg.
Zal eens een rijdende meting proberen te doen bij iemand met zo’n apparaat
ooit: T3 JX Doka met huif
toen: T4 ACV Multivan met hefdak
nu: T5 Atlantis met hefdak
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Erdem50 »

We zien elkaar toch morgenavond, ik neem wel even een testkast mee van mijn werk.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Keesss
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2017, 20:15

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Keesss »

Zou je het meetresultaat hier willen delen? 😉
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Erdem50 »

Update:
Gisteren bezig geweest met de bus. Eerst uitgelezen en er stonden 2 actieve storingen in:
Magneetklep laaddrukbegrenzing kortsluiting met massa
Inlaatspruitstukdruk regelverschil

Ook 2 sporadische op magneetklep vd egr en LMM. Loren had de auto gereden met de stekker van de LMM los dus die heb ik genegeerd.

Alles nagelopen:
Turbo gecontroleerd op ruimte/draaien en de verstelling, was allemaal in orde. Vacuumslangen vd magneetklep vd laaddrukbegrenzing waren in orde. Loren had de magneetklep ook al vervangen, heeft toen niks uitgehaald.

Wat mij wel opviel waren de vacuumslangen vd magneetklep vd EGR, deze waren deels vergaan. Aangezien ik een EGR vervanger ging monteren heb ik de magneetklep incl alle slangen compleet verwijderd.

Tweede was de vacuumslang welke vanaf de intercooler naar het motorregelapparaat liep, deze was in 3 stukken doorverbonden met verschillende soorten slang en ook gaar. Deze slang moet een lengte hebben van 135cm, nagemeten en de oude was iets langer. Ik had deze slang niet helaas, wel een nieuwe slang gemaakt uit 2 stukken met de juiste lengte en diameter.

De egr zat voor 30% dichtgekoekt dus vervangen is een goede stap geweest. Inlaat ook vol prut, bovendeel schoongemaakt waar ik zo bij kon.

Proefrit gereden en bus deed het naar mijn idee prima. Simpel gezegd, op een paar verdachte vacuumslangen na niet iets concreets kunnen vinden. Loren is volgas naar huis gereden en bus heeft het goed gedaan.

Dus we wachten af hoe hij het gaat doen de komende kilometers.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
RHH
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:35

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door RHH »

Hallo

Erdem zou je aan de hand van een foto kunnen aangeven. Wat je precies hebt verwijderd
Je geeft aan de magneetklep komplot met slangen.
Heb een egr vervanger van jou erop. Ben bang om het verkeerde eraf te halen

Gr Rinke

Excuus voor de topic starter
a silence so loud
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbodruk valt weg

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie