Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flex uitlaatdeel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

Iemand wel eens een flexibel uitlaatdeel tussen downpipe en uitlaatpijp gemonteerd. Ipv katalysator zeg maar?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Ronald-T4
Berichten: 168
Lid geworden op: 02 sep 2016, 20:13
Locatie: Net over de grens bij N.W. Schans

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Ronald-T4 »

Nee, heb er zelf een rechte buis tussen gelast.
Werkt ook prima.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Katalysator VW Transporter T4 LEEG 1.9TD 2.4D 2.5TDI € 49,00
€ 49,00
http://link.marktplaats.nl/a1162448281? ... ialbuttons

Kijk eens hier, heb ik zelf er onder, heel tevreden.
Ivm de nieuwe eisen van de apk , moet er een zichtbare katalysator aanwezig zijn, er word niet gecontroleerd of er ook een element in zit.
Ik heb zelf ook gelijk een mof er bij gekocht, die schuif je over de pijp van de midden demper en zit als een huis.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

robstof schreef: 20 aug 2018, 09:58 Katalysator VW Transporter T4 LEEG 1.9TD 2.4D 2.5TDI € 49,00
€ 49,00
http://link.marktplaats.nl/a1162448281? ... ialbuttons

Kijk eens hier, heb ik zelf er onder, heel tevreden.
Ivm de nieuwe eisen van de apk , moet er een zichtbare katalysator aanwezig zijn, er word niet gecontroleerd of er ook een element in zit.
Ik heb zelf ook gelijk een mof er bij gekocht, die schuif je over de pijp van de midden demper en zit als een huis.


Rob
Ziet er goed uit Rob..Ik heb de originele kat eronder, leeggehaald weliswaar, maar het pijpje erna is op het bekende stuk doorgerot. Ik wilde een flexstuk om de spanning op de uitlaat door het kantelen van de motor eruit te halen.
Maar als het een apk eis is dat er een soort van kat tussen hoort te zitten, gaat dat niet door. Dacht dat de katalysator eis op kenteken stond?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

Inderdaad staat op het kenteken of het voertuig met kat is uit gevoerd, als zo dan moet die er ook zijn.

Ik heb geen banden met het uitlaat bedrijf, maar ben tevreden, en wil een stukje schrijven over mijn bevindingen, ik vond de prijs/kwaliteit erg goed.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door VWT4 »

Wat versta je onder een mof, is het de uitlaatklem? Kun je de werkzaamheden zonder brug een beetje doen of zit alles vast en kun je er moeilijk bij...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

https://www.onderdelenverkoper.nl/alle/ ... n-p114c804

Dit bedoel ik met een mof of wel pijp verander, als je de wagen rechts voor op krikt en bv ook nog op een stoeprand zet heb je voldoende ruimte om te werken, Let wel de drie bouten van de flens zijn vervelende, vaak geroest en zo, ik zelf heb net een dun doorslijp schijfje de bouten door geslepen, en dan kan je ook de pijp bij de verbinding doorslijpen, er zit een nieuwe pakking bij, geen koperen moeren moet je er los bij bestellen en de mof ook.
Er zit een ophang beugel bij en de bouten daar voor heb ik gelijk vervangen door RVS als je de ophanging van de middelste demper ook los haalt heb je wat meer speling om de pijp door te slijpen doe dat gelijk na de verdikking waar de pijp van de kat in schuift, deze verbinding krijg je bijna niet los, en op deze manier ben je zo klaar.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef: 20 aug 2018, 12:17 Ziet er goed uit Rob..Ik heb de originele kat eronder, leeggehaald weliswaar, maar het pijpje erna is op het bekende stuk doorgerot. Ik wilde een flexstuk om de spanning op de uitlaat door het kantelen van de motor eruit te halen.
Hoe vers zijn je motorsteun, hydrolager en pendelsteun?
Zoveel mag het ook niet kantelen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

Multivan Generation schreef: 20 aug 2018, 15:16
Endebendebus schreef: 20 aug 2018, 12:17 Ziet er goed uit Rob..Ik heb de originele kat eronder, leeggehaald weliswaar, maar het pijpje erna is op het bekende stuk doorgerot. Ik wilde een flexstuk om de spanning op de uitlaat door het kantelen van de motor eruit te halen.
Hoe vers zijn je motorsteun, hydrolager en pendelsteun?
Zoveel mag het ook niet kantelen..
Die zijn van vorig voorjaar, motorsteun (rechts) zelfs van dit voorjaar...
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus »

robstof schreef: 20 aug 2018, 14:05 https://www.onderdelenverkoper.nl/alle/ ... n-p114c804

Dit bedoel ik met een mof of wel pijp verander, als je de wagen rechts voor op krikt en bv ook nog op een stoeprand zet heb je voldoende ruimte om te werken, Let wel de drie bouten van de flens zijn vervelende, vaak geroest en zo, ik zelf heb net een dun doorslijp schijfje de bouten door geslepen, en dan kan je ook de pijp bij de verbinding doorslijpen, er zit een nieuwe pakking bij, geen koperen moeren moet je er los bij bestellen en de mof ook.
Er zit een ophang beugel bij en de bouten daar voor heb ik gelijk vervangen door RVS als je de ophanging van de middelste demper ook los haalt heb je wat meer speling om de pijp door te slijpen doe dat gelijk na de verdikking waar de pijp van de kat in schuift, deze verbinding krijg je bijna niet los, en op deze manier ben je zo klaar.

Rob
Rob ik heb hem besteld :zwaai ben benieuwd. Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door J vd Pal »

Ik heb mijn bus in juni 2018 laten keuren en het was geen probleem dat er in plaats van een rol een rechte buis aanwezig was.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof »

J vd Pal schreef: 21 aug 2018, 10:44 Ik heb mijn bus in juni 2018 laten keuren en het was geen probleem dat er in plaats van een rol een rechte buis aanwezig was.
Wat wil je hiermee zeggen Jasper ?

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door J vd Pal »


Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
@Rob, ik reageerde op het bovenstaande. Geen roetkat was bij mijn 2002 TDI geen probleem. Staat namelijk niet op het kenteken, volgens mij bij geen enkele T4.

Zie ook dit viewtopic.php?f=2&t=60083 draadje waarin het al aan de orde is geweest.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef: 21 aug 2018, 10:06 Rob ik heb hem besteld :zwaai ben benieuwd. Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
J vd Pal schreef: 21 aug 2018, 13:43

Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
@Rob, ik reageerde op het bovenstaande. Geen roetkat was bij mijn 2002 TDI geen probleem. Staat namelijk niet op het kenteken, volgens mij bij geen enkele T4.

Zie ook dit viewtopic.php?f=2&t=60083 draadje waarin het al aan de orde is geweest.
Die APK eis van roetfilter, geldt dus voor auto's die af-fabriek voorzien zijn van een roetfilter en dan ook nog vanaf een bepaald bouwjaar.
Zoals Jasper vermeldde, een T4 is nooit geleverd geweest af-fabriek met een roetfilter, dus dit is voor een T4 niet van toepassing.
Dat wat er bij een T4 onder hangt wordt ook wel oxydatiekatalysator genoemd en dat is dus ongelijk aan een roetfilter.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Hanz »

robstof schreef: 20 aug 2018, 12:42 Inderdaad staat op het kenteken of het voertuig met kat is uit gevoerd, als zo dan moet die er ook zijn.
Rob
Een beetje off-topic, maar waar staat dat op het kenteken? Ik kan het bij mij nergens terug vinden en ook op de RDW site kan ik niet vinden dat er iets over een katalysator of over een roetfilter op de kentekencard staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie