Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Flex uitlaatdeel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » di aug 21, 2018 18:22

Even voor de duidelijkheid, mijn t4 is af fabriek met een katalysator geleverd, en zo als ik de nieuwe apk eisen interpreteer, moet die dan ook aanwezig zijn , de controle daar op is optisch, er word dus niet gecontroleerd of er ook daadwerkelijk een binnen werk in zit.

Dus leek mij de 'nep kat ' een mooie oplossing tot dat de eisen weer veranderen.

Aldus mijn mening.

De topic starter had het in zijn vraag ondermeer ook over een flexibel stuk ivm de bewegingen van de motor, en zoals hij zelf al aangaf, heeft hij beide motorsteunen al vervangen, en is van daar uit bezorgt wat de trillingen met zijn uitlaat kunnen gaan doen, mijninziens worden die ruimschoots opgevangen door de aansluiting van de downpipe aan de turbo, die is immers beweegbaar.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 278
Lid geworden op: vr mar 09, 2012 19:56

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door VWT4 » di aug 21, 2018 20:57

Multivan Generation schreef:
di aug 21, 2018 15:39
Die APK eis van roetfilter, geldt dus voor auto's die af-fabriek voorzien zijn van een roetfilter en dan ook nog vanaf een bepaald bouwjaar.
Zoals Jasper vermeldde, een T4 is nooit geleverd geweest af-fabriek met een roetfilter, dus dit is voor een T4 niet van toepassing.
Dat wat er bij een T4 onder hangt wordt ook wel oxydatiekatalysator genoemd en dat is dus ongelijk aan een roetfilter.
Is de oxydatiekatalysator een verplicht onderdeel voor de (toekomstige) APK eisen of is een vervangende pijp of katvanger een optie?

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » di aug 21, 2018 21:07

Endebendebus schreef:
di aug 21, 2018 10:06
robstof schreef:
ma aug 20, 2018 14:05
https://www.onderdelenverkoper.nl/alle/ ... n-p114c804

Dit bedoel ik met een mof of wel pijp verander, als je de wagen rechts voor op krikt en bv ook nog op een stoeprand zet heb je voldoende ruimte om te werken, Let wel de drie bouten van de flens zijn vervelende, vaak geroest en zo, ik zelf heb net een dun doorslijp schijfje de bouten door geslepen, en dan kan je ook de pijp bij de verbinding doorslijpen, er zit een nieuwe pakking bij, geen koperen moeren moet je er los bij bestellen en de mof ook.
Er zit een ophang beugel bij en de bouten daar voor heb ik gelijk vervangen door RVS als je de ophanging van de middelste demper ook los haalt heb je wat meer speling om de pijp door te slijpen doe dat gelijk na de verdikking waar de pijp van de kat in schuift, deze verbinding krijg je bijna niet los, en op deze manier ben je zo klaar.

Rob
Rob ik heb hem besteld :zwaai ben benieuwd. Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
Fijn Thomas, ik hoop dat je er met zo tevreden mee ben als ik, heb je er ook de mof bij besteld?
Midden Nederland is voor mij te ver uit de buurt, anders had ik je wel even komen helpen.
Succes er mee :wjw
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 892
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus » di aug 21, 2018 21:53

robstof schreef:
di aug 21, 2018 21:07
Endebendebus schreef:
di aug 21, 2018 10:06
robstof schreef:
ma aug 20, 2018 14:05
https://www.onderdelenverkoper.nl/alle/ ... n-p114c804

Dit bedoel ik met een mof of wel pijp verander, als je de wagen rechts voor op krikt en bv ook nog op een stoeprand zet heb je voldoende ruimte om te werken, Let wel de drie bouten van de flens zijn vervelende, vaak geroest en zo, ik zelf heb net een dun doorslijp schijfje de bouten door geslepen, en dan kan je ook de pijp bij de verbinding doorslijpen, er zit een nieuwe pakking bij, geen koperen moeren moet je er los bij bestellen en de mof ook.
Er zit een ophang beugel bij en de bouten daar voor heb ik gelijk vervangen door RVS als je de ophanging van de middelste demper ook los haalt heb je wat meer speling om de pijp door te slijpen doe dat gelijk na de verdikking waar de pijp van de kat in schuift, deze verbinding krijg je bijna niet los, en op deze manier ben je zo klaar.

Rob
Rob ik heb hem besteld :zwaai ben benieuwd. Zag inderdaad dat de apk eis vwb de aanwezigheid van een roetfilter per 5-2018 geldt. Ga ik dus ook maar als vorm dan maar laten zitten :lach Bedankt Rob voor je info :zwaai
Fijn Thomas, ik hoop dat je er met zo tevreden mee ben als ik, heb je er ook de mof bij besteld?
Midden Nederland is voor mij te ver uit de buurt, anders had ik je wel even komen helpen.
Succes er mee :wjw
Bedankt Rob! Ik heb het al een aantal keer los gehad en vervangen. Ik geloof dat het nu de derde keer wordt in 10 jaar! Gaat wel lukken hoor. Bedankt voor het aanbod :gekte
Overigens staat er op mijn kenteken ook niets vermeld over een “roetfilter/katalysator” maar geen zin in gedoe..

https://handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-l ... -en-milieu

Indien bij bedrijfsauto'smet een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking de deeltjesmassa is gemeten in g/km en de hiervoor in het kentekenregister vermelde waarde is kleiner dan of gelijk aan 0,005 g/km, moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn.

Indien bij bedrijfsauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking de deeltjesmassa is gemeten in g/kWh en de in het kentekenregister vermelde milieuclassificatie is gelijk aan of groter dan Euro 6 of Euro VI, moet het roetfilter aanwezig en niet duidelijk defect zijn.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » di aug 21, 2018 22:04

Thomas,

Klopt wel, het is alleen maar omdat er zoveel katalysatoren er tussen uit worden gehaald, en dat willen ze aan banden leggen, maar stel je krijgt een herkeuring en er word een afkeur gegeven op de kat. Ben je niet blij, ik denk dan voorkomen is beter dan op een moment dat het jou helemaal niet uit komt een nieuwe kat. plaatsen.

Zoals multivan al schreef, een roetfilter is iets heel ander dan een katalysator, en heeft ook veel meer problemen, voor ons is de kat. alleen maar vermogen beperkend, de techniek rond een roetfilter zorgt voor veel klachten, een t5 er die ik sprak, Was aan geraden de hele roetfilter uit het ecu te schrijven. :zwaai wegens onoplosbare fout meldingen. :groteogen

Overigens de laatste keer apk heeft de garage niet eens een uitlaat gas meting gedaan, bij het type motor van ons is die meting altijd goed, en dus wat overbodig.



Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 892
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus » wo aug 22, 2018 17:04

Gisterochtend pijp besteld.....vanochtend in huis. Ziet er top uit :proost Aanrader lijkt me. Ook verbindingsmof besteld.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door jan2009 » wo aug 22, 2018 17:48

Endebendebus schreef:
wo aug 22, 2018 17:04
Gisterochtend pijp besteld.....vanochtend in huis. Ziet er top uit :proost Aanrader lijkt me. Ook verbindingsmof besteld.
Wat mij nu toch van je tegen valt is dat je geen onderscheidt maakt tussen een kathalysator en/of roetfilter.
Het is al eerder geschreven , een roetfilter kom je bij een T4 helemaal nooit niet tegen.
:ie

En die kathalysator ? is echt heel wat anders , maar wat als die niet op kenteken staat?
Wil de eerste nog zien die er niet mee door de apk komt.

Voor de mensen met een roetfilter wordt het opletten , maar een T4 is daar nooit mee geleverd !
Een T4 heeft gewoon zijn voordelen t.o.v. een T5
:lach
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » wo aug 22, 2018 18:59

robstof schreef:
di aug 21, 2018 22:04
Thomas,

Klopt wel, het is alleen maar omdat er zoveel katalysatoren er tussen uit worden gehaald, en dat willen ze aan banden leggen, maar stel je krijgt een herkeuring en er word een afkeur gegeven op de kat. Ben je niet blij, ik denk dan voorkomen is beter dan op een moment dat het jou helemaal niet uit komt een nieuwe kat. plaatsen.

Zoals multivan al schreef, een roetfilter is iets heel ander dan een katalysator, en heeft ook veel meer problemen, voor ons is de kat. alleen maar vermogen beperkend, de techniek rond een roetfilter zorgt voor veel klachten, een t5 er die ik sprak, Was aan geraden de hele roetfilter uit het ecu te schrijven. :zwaai wegens onoplosbare fout meldingen. :groteogen

Overigens de laatste keer apk heeft de garage niet eens een uitlaat gas meting gedaan, bij het type motor van ons is die meting altijd goed, en dus wat overbodig.



Rob
Dat lijkt mij hier wel duidelijk uit gelegd, al zeg ik dat zelf.
Thomas had in een eerder bericht een schrijffout gemaakt, en in plaats van een katalysator, roetfilter geschreven.
De keuring eisen zijn er duidelijk over, maar zo als ik al schreef, bij mijn laatste apk geen uitlaatgasmeting.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door jan2009 » wo aug 22, 2018 19:48

De keuring eisen zijn er duidelijk over, maar zo als ik al schreef, bij mijn laatste apk geen uitlaatgasmeting.
Bij een steekproef loopt die garagehouder dus wat risico, strafpunten.
:ie

Bij die T4 uit 1998 van jou hoort gewoon een roetmeting voor de apk.

Bij die garage zal waarschijnlijk ook niet gekeken worden of je kathalysator er onder zit en onder de motorkap een EGR vervanger ?
:lach
Laatst gewijzigd door jan2009 op wo aug 22, 2018 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Multivan Generation » wo aug 22, 2018 19:55

Misschien nog wat duidelijker gesteld:
Heb je een auto met een roetfilter(T5 vanaf een bepaald bouwjaar en nieuwer), waarbij normaal gesproken een K-waarde (roetmeting) met een grens van 0,005 g/km, gehanteerd wordt,
en je hebt een hogere waarde --> roetfilter vervangen.
Bij de recentere auto's lezen ze via de OBD stekker uit of er geen emissiegerelateerde fouten in het systeem staan, anders afkeur.
Nu komt daar dus een heel eenvoudige visuele controle bij..

Voor een T4 met 2,5 TDI motor wordt een maximale K-waarde van 3,0 gehanteerd als grens voor de keuring.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » wo aug 22, 2018 21:01

Het bovenstaande verklaard het allemaal.
Anders nog even het draadje door lezen.
:wjw
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » zo sep 16, 2018 19:56

@endebebus hoe bevalt je uit laat??


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 892
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door Endebendebus » zo sep 16, 2018 22:49

Uitlaat bevalt super. Deze past tenminste. Ik hoor geen kling-klang meer bij optrekken. Ik denk dat de oude er een beetje onder spanning onder zat. Mof is ook zeker een een aanrader, wel een beetje uitlaatcement ertussen smeren. Bij mij siste het..
Nu mooi gasdicht. :proost
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.

Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 263
Lid geworden op: za jul 31, 2010 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Flex uitlaatdeel

Bericht door robstof » ma sep 17, 2018 8:51

Fijn om te horen Thomas :toppie

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.

Plaats reactie