Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd vermogen verlies probleem

vragen over de T4
Woutersurf
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 20, 2018 0:10

Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf » ma aug 20, 2018 10:59

Hallo allemaal.
Ik ben een trots bezitter van een T4 1.9 TD uit 2000 ombouw camper.
Onderhand al jaren veel plezier vooral ook omdat hij perfect is voor de regelmatige surftripjes.
Maar nu heb ik al een aantal maanden problemen met het vermogen van de bus.
Als ik een uurtje of langer heb gereden wil hij af en toe erg veel vermogen verliezen.
Optrekken gaat gevaarlijk traag en als hij eindelijk bij de 80 is blijft hij daar hangen. (invoegen moet dan met 20-40 km/h)
Normaal gaat hij prima mee met het verkeer en rijd ik met gemakt 110-120.
Ik heb het forum al vaker gechecked voor vergelijkbare problemen en dit dan ook gechecked en neergelegd bij mijn garage en dat laten checken.
Hieronder wat ik heb gevonden op het forum wat het zou kunnen zijn en wat naar mijn weter via de garage is uitgesloten.
-luchtfilter vervuild
-brandstoffilter vervuild
-turbo kapot
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)
-katalysator dichtgeslibt
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld.
Ik las ook nog iets over een wastegate dit heb ik nog niet laten checken.
Ik heb de EGR klep recentelijk afgedopt. Hierdoor is hij wel wat beter gaan rijden maar is het probleem niet mee verholpen.
Is er iemand die enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehad.
Elk info is welkom, ben gek op mn bus en wil graag nog wat langer door blijven karren.

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2351
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door black bulli » ma aug 20, 2018 11:37

Dus JIJ moet je garage voorleggen wat eventueel het probleem is? :muur Laat m eens je luchtmassameterhuis controleren op vervuild roostertje alsmede op dicht geroete Egr :toppie

Gebruikersavatar
René
Berichten: 5085
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:18
Locatie: Heerhugowaard gechipte 151PK VCDS en Vagdash 2.5
Contacteer:

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door René » ma aug 20, 2018 12:02

Vermogen verlies nadat je een tijdje aan het rijden bent.

-luchtfilter vervuild.-> Dan moet je er constant last van hebben, meteen vanaf het begin. Vervangen van filter zijn de kosten niet
-brandstoffilter vervuild -> Deze klinkt aannemelijk, zou deze zeker vervangen als je niet weet wanneer filter voor het laatst is vervangen.
-turbo kapot -> Dat merk je meteen, gaat niet over en meldt zich niet NA zoveel km sturen.
-gescheurde slang (daardoor drukverlies)-> Is continue aanwezig, hoor je zeker door een gesis bij gas geven.
-katalysator dichtgeslibt-> zou ook kunnen, filter los in pot en verdraaid waardoor uitlaatgassen niet kunnen passeren. (rammelt ie als je er op klopt?)
-bediening van de turbo vastgeslibt of verkeerd afgesteld. -> Vermogen missen merk je direct vanaf koude start. Tenzij het door warmte verloopt.

Genoeg stof tot nadenken.......

Grtzzzz René

Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 412
Lid geworden op: zo aug 18, 2013 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Olaf » ma aug 20, 2018 12:07

Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Vw T4 Multivan Atlantis 2001 90kw/122pk
VW Kever 1679cc bj 1959
Kia Picanto super pack 2013
Berini eitje M13 +/-1955

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2351
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door black bulli » ma aug 20, 2018 12:15

Olaf schreef:
ma aug 20, 2018 12:07
Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Weet ik,wilde alleen eens weten of de betreffende garage dat ook zou weten :knipoog

Woutersurf
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 20, 2018 0:10

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf » ma aug 20, 2018 13:14

TOP! bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga ermee bezig, ik houd jullie op de hoogte.

Woutersurf
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 20, 2018 0:10

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf » do aug 30, 2018 15:59

De T4 is nu bij de garage op meerdere punten gechecked en er wordt nu gesproken over een mogelijke gaskabel die niet goed loopt.
Dat hierdoor het pedaal/vermogen overbrenging niet goed werkt. Heeft iemand hier ervaring mee wat dit zou kunnen zijn, want dit is blijkbaar volgens de garagehouder geen directe (gas)kabel.
Excuus voor mijn 0 technische praat maar hoop dat er naast mijn garage hier ook nog een gouden tip binnenkomt.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Multivan Generation » do aug 30, 2018 16:06

Gaskabel smeren en of vervangen kan wel een verbetering geven.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1145
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Erdem50 » do aug 30, 2018 16:13

Multivan Generation schreef:
do aug 30, 2018 16:06
Gaskabel smeren en of vervangen kan wel een verbetering geven.
Teflon-olie er vanaf boven in laten lopen, zodat het er bij de pomp uitkomt.
Daarna wat vet er op daar waar hij de buitenmantel in verdwijnt.

Bij jou loopt zeker altijd alles gesmeerd als ik het zo lees :bifun
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Golf 2 Country
Golf 1

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26154
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Multivan Generation » do aug 30, 2018 17:27

Erdem50 schreef:
do aug 30, 2018 16:13
Bij jou loopt zeker altijd alles gesmeerd als ik het zo lees :bifun
Jij hebt voorkennis :zwaai :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
jan2009
Berichten: 4681
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door jan2009 » do aug 30, 2018 17:37

Als ik een uurtje of langer heb gereden wil hij af en toe erg veel vermogen verliezen.
Een gaskabel die na een uur rijden ineens stroef gaat lopen.

:groteogen

Tankontluchting al gekontroleerd ?
Effe stoppen op de 1e de beste parking als het probleem zich voordoet en de tankdop openen , en weer verder om te zien of het beter gaat.
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : --> http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=26491"

Afbeelding

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4174
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door sgsdebruijn » vr aug 31, 2018 8:35

black bulli schreef:
ma aug 20, 2018 12:15
Olaf schreef:
ma aug 20, 2018 12:07
Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Weet ik,wilde alleen eens weten of de betreffende garage dat ook zou weten :knipoog
Right :nuts
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Woutersurf
Berichten: 4
Lid geworden op: ma aug 20, 2018 0:10

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Woutersurf » vr aug 31, 2018 9:04

Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!

busbart
Berichten: 354
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 20:19

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door busbart » vr aug 31, 2018 19:36

Olaf schreef:
ma aug 20, 2018 12:07
Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Deze dingen als ze problemen geven is dat bijna meteen, niet pas na een uur rijden.
Woutersurf schreef:
vr aug 31, 2018 9:04
Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Lijkt me ook sterk.
Ik weet niet beter als dat een 1,9TD volledig mechanisch is, dat houd in een directe gaskabel vanaf het pedaal naar de pomp, waar zou die anders nog naartoe moeten? trekhaak? geloof ik niet.
als het een indirecte is, zou er een potmeter aan de gaspedaal moeten hangen, maar dan heb je een electronisch gestuurde motor, lmm,computer etc.

Wel zit er een erg duidelijk aanwezige kabel onder de motorkap, die je van elkaar los kunt maken, maar dat is de kabel die normaal gesproken naar de koudestart versneller loopt.
Groet, Bart

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9305
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vreemd vermogen verlies probleem

Bericht door Pascal-141 » vr aug 31, 2018 19:58

busbart schreef:
vr aug 31, 2018 19:36
Olaf schreef:
ma aug 20, 2018 12:07
Luchtmassameter kan je lang naar zoeken op een 1.9td :bifun
Wat je nog kan controleren is de banjo bout op je brandstofpomp, zit ook zeefje in, lekkage brandstof retour slangetjes tussen verstuivers, lekkage van de rest van de brandstof leidingen, ontluchting tank, timing distributie.
Deze dingen als ze problemen geven is dat bijna meteen, niet pas na een uur rijden.
Woutersurf schreef:
vr aug 31, 2018 9:04
Bedankt voor de reacties! De garagehouder gaat een andere (direct mechanische) kabel aanleggen. De huidige schijnt een vreemde vertraging te hebben. Daarnaast ga ik ook dat ontluchtingstestje doen!
Lijkt me ook sterk.
Ik weet niet beter als dat een 1,9TD volledig mechanisch is, dat houd in een directe gaskabel vanaf het pedaal naar de pomp, waar zou die anders nog naartoe moeten? trekhaak? geloof ik niet.
als het een indirecte is, zou er een potmeter aan de gaspedaal moeten hangen, maar dan heb je een electronisch gestuurde motor, lmm,computer etc.

Wel zit er een erg duidelijk aanwezige kabel onder de motorkap, die je van elkaar los kunt maken, maar dat is de kabel die normaal gesproken naar de koudestart versneller loopt.
Op een 1.9td zit geen directe gaskabel , maar eentje van het zelfstellend systeem , dus met een geribbelde verdikking in de gaskabel waar het zelfstellend systeem in zit . Dit durft wel eens kapot gaan .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Plaats reactie