Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandende vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
curlyone
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 nov 2013, 13:00
Locatie: Den Haag-Leidschenveen

Brandende vraag

Bericht door curlyone »

Hallo allen ben onderweg maar heb even een brandende vraag. Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak kan zijn van loszittende bouten in het middenstuk van het grote 'wiel' ( sorry ben a technisch en weet de juiste term niet) waar de distributie riem overheen zit. Ik zal een foto meesturen. Morgen met mijn garage praten maar ik wil graag zoveel mogelijk info voor ik me iets laat wijsmaken. In maart is de distributie geklapt, was scheef weggesleten na 60.000 km. Dus 2x grote reparatie en nu dit.... ik hoop dat iemand een idee heeft, mijn boerenverstand zegt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd maar ik ben maar een leek....alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brandende vraag

Bericht door Pascal-141 »

tja , als de distributie reeds vervangen geweest is een paar maand geleden , en nu komen de bouten los , dan heeft er iemand zijn bouten niet vast gezet ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandende vraag

Bericht door Multivan Generation »

Dat grote wiel zal de poulie op de stuurbekrachtigingspomp zijn, vermoed ik.
Als die er af loopt, dan heb je geen stuurbekrachtiging meer,
wordt je dynamo niet meer aangedreven en eventueel ook geen aircopomp meer.
Dus snel die drie boutjes weer vastzetten, en dat kun je zelf..

Maak nog wel even een video en sla die op op je telefoon als bewijs van het prutswerk,
voor als je bij die garage teruggaat om je "ervaringen" te vertellen.. :knipoog

Heb je het over deze:
Afbeelding
Met ook de voorste riem, dat is namelijk de multiriem.

Succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
curlyone
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 nov 2013, 13:00
Locatie: Den Haag-Leidschenveen

Re: Brandende vraag

Bericht door curlyone »

foto1.jpg
foto1.jpg (23.94 KiB) 1139 keer bekeken
foto wilde niet mee op mijn mobieltje, nu gelukkig heelhuis thuis gekomen, hier de foto zoals we het aantroffen. Tja ik denk ook dat de bouten niet zijn vastgezet, maar ben benieuwd wat de garage er morgen van gaat maken. Er is wel schade, is nu even provisorisch gemaakt zodat ik heel huids thuis kon komen, maar ik vind eigenlijk dat mijn garage het allemaal kosteloos moet herstellen, of zeg ik nu iets heel raars?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandende vraag

Bericht door Multivan Generation »

Dat is je trillingsdemper op de krukas.
Loopt die los dat is het resultaat hetzelfde als ik hierboven beschreven heb.

4 nieuwe boutjes zou ik gebruiken.
Als ze er eentje of 2 afdraaien dan wordt het een lastiger en meer tijdkostende reparatie.

Normaal gezien komt hij niet los als de centrale bout op het juiste moment vast zit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
curlyone
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 nov 2013, 13:00
Locatie: Den Haag-Leidschenveen

Re: Brandende vraag

Bericht door curlyone »

Net bij mijn garage geweest en alles doorgesproken over de losse bouten etc. Het feit wil nu dat we niet precies weten wat er binnenin gebeurt maar wel dat er schade aan de krukas is. Toen de 1e keer de motor in de soep liep was de diagnose dat er binnenin het blok iets geknapt was dat tussen de distributieriem was gekomen waardoor die stuk ging, kleppen krom etc etc. Nu blijkt dat er toen al een klein braampje op de krukas zat wat is weggevijld.
60 000 erna knapte de riem weer en was schuin weggesleten, terwijl ik weet dat deze monteur heel secuur is.

Nu zit er veel meer schade op de krukas en is de vraag: wat nu? Garage had het er al over dat er eigenlijk een nieuw onderblok in zou moeten, maar dat gaat weer ontzettend veel geld kosten. Ik neem toch aan dat schade aan de krukas vaker voorkomt, wie kan mij adviseren wat te doen
Ik ga hier denk ik even een nieuw topic van maken..
Bijlagen
foto 2.jpg
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Brandende vraag

Bericht door raf_construct »

De oorzaak is het loskomen van de centrale bout(en misschien te lang doorgereden ermee).
Bij de 2.5 tdi komt die normaal nooit los, bij de 1.9 wel.
Je moet die bout wel verschrikkelijk vast zetten. 160Nm plus 180 graden... niet iedereen krijgt dit klaar.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
curlyone
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 nov 2013, 13:00
Locatie: Den Haag-Leidschenveen

Re: Brandende vraag

Bericht door curlyone »

De centrale bout zat nog vast, alleen die 4 andere daar waren er 3 van los. Ik heb een nieuwe vraag aangemaakt wat nu te doen... :ie
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Brandende vraag

Bericht door luisenbos »

curlyone

ik denk even mee en zal even vertellen wat bij mij motor gebeurde ook iets soortgelijks :huilen na het opbouwen van mijn blok tdi 90 pk bijna als nieuw opgebouwd heb ik waarschijnlijk 1 bout niet goed vastgezet en geen borgmiddel gebruikt .

Na een tijd rijden van een paar maanden dus zeker geen 60000 km is 1 bout losgelopen en is gaan slingeren daardoor is de
dis riem met loop wiel heen en weer gegaan en aan de wandel gegaan en gaan lopen omdat het 1 van de wielen natuurlijk ook heen en weer schuif de

De dis riem is waarschijnlijk op de spanrol terecht gekomen en ook aan de wandel gegaan heeft ook weer waarschijnlijk op de scherpe rand gekomen .

En gaan snijden totdat die die ------ zij ik red het niet meer :huilen en is geknapt ziehier de schade spanrol is scheef getrokken en vast geslagen + het loop wiel ook lekker heen kon gaan weer ---- ook bij mij is de schade op de krukas mijn fout natuurlijk dus nou gebeurde dat bij lage snelheid net bij het optrekken bij een stop licht maar kon uit rollen naar een bus halte , voor mij kan dus nog meevallen dan alleen wat de kleppen krom

En wat van de resten van een 3 cm Breede dis riem

Voorzichtig zeg ik dan iets bij jouw dat iets niet goed heeft vast gezeten tot de nieuwe interval van dis riem Maar !! moeilijk te zeggen zonder je monteur af te vallen het heeft tenslotte wel 60.000 km gehaald , maar niet de rest succes met de afwikkeling ik kan je niet anders dan sterkt wensen .

groetje frits
Bijlagen
bus stuk 9-12-2014 015.jpg
bus stuk 9-12-2014 013.jpg
bus 18-12-2014 052.jpg
bus 18-12-2014 049.jpg
bus 18-12-2014 020.jpg
bus 18-12-2014 016.jpg
Laatst gewijzigd door luisenbos op 28 aug 2018, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 184
Lid geworden op: 29 jun 2012, 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Brandende vraag

Bericht door luisenbos »

de onderst foto is dus de boosdoender al is alles niet meer echt te controleren :ie
En de vriendelijk groetje Frits
Gebruikersavatar
curlyone
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 nov 2013, 13:00
Locatie: Den Haag-Leidschenveen

Re: Brandende vraag

Bericht door curlyone »

Oeps dat ziet er ook niet best uit Frits!

groetjes Hannie :zwaai
Plaats reactie