Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

vragen over de T4
Plaats reactie
Miek
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2018, 22:00

Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door Miek »

Na veel zoeken binnen het forum en wel wat antwoorden weten te vinden met betrekking tot poetsen, toch maar een wat meer gespecificeerde vraag over ons dak.

We hebben nu een maandje geleden een blauwgroene t4 multivan gekocht, we hebben veel aan de binnenkant geklust maar nu is het tijd om het dak even vooruit te helpen.

Het is flink verweerd/verkalkt en er zit ook flink wat aanslag op.

Nu heb ik zaterdag een teststukje gedaan, schoongemaakt met alles reiniger, gepoetst met Radex fijne polijst en als laatste Radex final polish, ( wordt ook gebruikt voor bootlak ) alleen merkte ik dat er best wel wat van de kleur meekwam.

Nu zegt VW campercentrum NL ( we wonen in Amersfoort, dus we zijn even langs gereden ) dat het wel normaal is dat er wat kleur meekomt, alleen vind ik het zelf wat spannend worden omdat duidelijk te zien is dat de laklaag niet zo dik meer is.( het glasvezel schijnt er al een beetje doorheen )

Hoe zouden jullie het dak oppoetsen zonder nog te veel er aan te polijsten maar wel zo veel mogelijk dofheid weg te krijgen ?

Mvg,

Miek
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door odorf »

Ik heb mijn dak meerdere malen machinaal gepoetst, er komt flink wat groen vanaf, maar dat is geen enkel bezwaar hoor! Gelcoat (groen van dak) is dik. En ja, je ziet de polyester vezelstructuur er een beetje doorheen, ook bij mij.

Daarna in de stevige wax en hij ziet er weer prima uit, glanzend groen, en stoot weer water af. (Druppels blijven er op liggen.)

Mijn werkwijze;
Schoonmaken,
Bij erge vervuiling ‘kleien’ (clay bar)
Merguiars M65 medium polish (machinaal - zware polish pad)
Dodo juice lime prime (machinaal -lichte polish pad)
Merguiars M16 wax uit blik (met schuimpad uitsmeren even laten ‘curen’ tot hij er droog uitziet en dan met zachte doek oppoetsen)

Maar met bootjesspul zal het ook prima gaan.
Een stevige waxlaag op het laatst beschermd voor lange tijd.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door Multivan Generation »

Miek schreef: 26 sep 2018, 18:28
We hebben nu een maandje geleden een blauwgroene t4 multivan gekocht,
Het is flink verweerd/verkalkt en er zit ook flink wat aanslag op.
Dag Miek,
welkom op weetjewel :toppie
Is jullie auto voorzien van een solid-lak of heeft de auto metallic of pareleffect lak?

Dit kan uitmaken voor de behandeling en welke te gebruiken materialen.

Ik zou eerst het rubber rondom eens verwijderen, dat werkt prettiger.
Daarna het dak en de algen eens verwijderen met een ferme straal water met sop.
Zoals Odorf al aangaf :
Bij erge vervuiling ‘kleien’ (clay bar)
Merguiars M65 medium polish (machinaal - zware polish pad) of een zwaarder middel zoals M83 of M105.
Dodo juice lime prime (machinaal -lichte polish pad) niet de light versie, de plus versie is een aanrader.
Om meer kleur en diepte terug te krijgen kun je eventueel nog PoorBoysworld Blackhole gebruiken
Merguiars M16 wax uit blik (met schuimpad uitsmeren even laten ‘curen’ tot hij er droog uitziet en dan met zachte doek oppoetsen)
Die laatste kan wel, maar als je er nog nooit mee gewerkt hebt, dan kan het ervaren worden als een rot-wax.
Er zijn van Poorboys world eventueel ook natty's paste was en dan de vloeibare nemen.
Voor extra waterafstotend effect kun je er Collonite 845 op smeren. Is relatief goedkoop en goed effect.

Heb je vragen? --> gewoon stellen.

Bij Odorf was het dak destijds ook "behoorlijk hopeloos" maar met wat tijd en energie, hebben we er toen een goed resultaat mee gekregen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Miek
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2018, 22:00

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door Miek »

Hoi Odorf en Peter,

Bedankt voor het snellen en duidelijke antwoord.

Nog twee vragen. Ik kan de Meguiar M65 en de Meguiar M16 wat niet vinden, ook in de Nederlandse online shop niet, wellicht het het inmiddels anders ? want het wordt nergens meer met nummers omschreven.

Zou ik het ook evt zo kunnen doen ? ( met het ook op kostenbesparing )

* Clay bar
* Radex 23 ( fijn )
* Radex 3 ( Finish )
* Meguiar m16 wax

Of geeft de lime juice echt een topglans ? Het geeft nogal een kostenplaatje zo'n dak poetsen :ie

Miek
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door Multivan Generation »

Die radex middelen heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Die lime prime zorgt er voor dat eventuele polish resten weggehaald worden. Het bevat voedende oliën om de kleur wat op te halen en geeft daarbij wat glans.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door odorf »

Ik gaf alleen aan hoe het bij mij werkte.
Niets moet. :toppie

Je kunt bijvoorbeeld ook de wax weglaten. Aleen is dan het gepolijste effect van veel kortere duur.

Je kunt ieder soort wax gebruiken. Peter gaf wat alternatieven, er zijn veel meer soorten.
Ik heb alleen erg goede ervaringen met M16. In het aanbrengen is het zeker niet de makkelijkste, maar de standtijd (de tijd dat het mooi blijft) is lang.

Nog twee tips:

Als je met clay aan de gang gaat; zorg voor een sopje in een (oude) sprayflacon. Beetje sprayen en hier overheen met de clay bar. Dan glijdt de bar lekker en komt de vervuiling makkelijk mee. Clay bar ook regelmatig ‘omkneden’.

Als je met M16 wax aan de gang gaat. Breng het heel dun op!! En wacht ook niet te lang met uitpoetsen. Te dik opgebracht is het op een gegeven moment niet goed meer uit te poetsen. Dan kost het echt veel ‘ellenbogenstoom’.
En dek de zwarte rand van het rubber af (of haal hem los) want de polish en wax geven vlekken die lastig uit de structuur van het rubber te krijgen zijn.
:groteogen

En alle tips zijn geheel :yes vrijblijvend.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
guust-flater
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:47
Locatie: spijkenisse

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door guust-flater »

Ik heb zelf goede ervaring met Meguiars ultimate compound, speciaal voor verweerde lakken. Daarna in de Meguiars goldclass carnauba plus wax.
Beide makkelijk te verwerken.
Mijn bus is rood zonder blanke lak dus deze wordt steeds weer langzaam roze.
Er komt nogal wat lak mee bij het poetsen mar dat is normaal bij verweerde lak.
Het dak is polyester dus met poetsmachine wel even oppassen dat je niet te lang op 1 plek blijft ivm hitte. En wat voorzichtig met de randen van het dak.
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Hoe poets ik mijn Westfalia hefdak ?

Bericht door Gobert »

Bootwax gebruiken op polyester. Is zwaar spul, maar blijft lang zijn werking behouden.
Plaats reactie