Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blauwe rook stationair

vragen over de T4
Plaats reactie
fritsp93
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 15, 2018 8:57
Locatie: Groningen

Blauwe rook stationair

Bericht door fritsp93 » za okt 06, 2018 23:11

Beste wjwers :wjw

Als ik mijn 88 pktje stationair laat draaien en dan vooral met koude motor heb ik last van ontzettende blauwe pluimen. Wat is hier de oorzaak van?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9305
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door Pascal-141 » za okt 06, 2018 23:18

Dat is heel normaal bij een 88pk versie , oorzaak daarvan zijn de verstuivers . Maar is niks om je zorgen over te maken , daar kunnen ze heel oud mee worden.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

fritsp93
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 15, 2018 8:57
Locatie: Groningen

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door fritsp93 » za okt 06, 2018 23:24

:jumpklap bedankt Pascal weet ik dat ook weer :proost
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...

fritsp93
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 15, 2018 8:57
Locatie: Groningen

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door fritsp93 » za okt 06, 2018 23:52

Kan ik deze verstuivers zomaar vervangen voor de 102 pk? Of komt hier meer bij kijken?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...

Gebruikersavatar
black bulli
Berichten: 2351
Lid geworden op: vr okt 31, 2014 16:20
Locatie: Teteringen/Rollingen(Lux)

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door black bulli » zo okt 07, 2018 0:07

Intercoolertje en software matige aanpassing dacht ik en wat meer zwarte rook...

fritsp93
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 15, 2018 8:57
Locatie: Groningen

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door fritsp93 » zo okt 07, 2018 7:51

En deze die er nu in zitten laten reinigen is dat een optie?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...

koensch
Berichten: 356
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door koensch » zo okt 07, 2018 9:20

fritsp93 schreef:
zo okt 07, 2018 7:51
En deze die er nu in zitten laten reinigen is dat een optie?
ik weet niet hoe oud jouw busje is, maar ik heb dit ook serieus overwogen. het demontere, reinigen en weer monteren kost flink wat (ik dacht ca 5x 100 euro) en de kans dat je tot de conclusie komt dat je ze eigenlijk versleten zijn (heel logisch na zoveel jaar en km's) is heel groot.

deze 1-traps verstuivers zijn moeilijk verkrijgbaar, moet je naar nieuwe 102 pk verstuivers, met alle overige wijzigingen. praat je toch over serieus geld. Ipv blauwe rook bij koude motor krijg je zwarte rook bij het rijden.

ik heb besloten de VW- slogan de volgen: rijden en blijven rijden. Als de verstuivers de geest geven zie ik wel weer.

nb: met bijna 6 ton op het klokje rij in nog steeds rond met de originele verstuivers. voor zover ik weet, zijn ze d'r ook nooit uit geweest.

advies: niet stationair laten draaien, met koude motor direct rustig weg rijden en dan de motor rustig op temperatuur brengen. Op de snelweg voeg ik in achter een vrachtwagen en blijf daar de eerste 10 min hangen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +590.000km

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9305
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door Pascal-141 » zo okt 07, 2018 9:38

koensch schreef:
zo okt 07, 2018 9:20
fritsp93 schreef:
zo okt 07, 2018 7:51
En deze die er nu in zitten laten reinigen is dat een optie?
ik weet niet hoe oud jouw busje is, maar ik heb dit ook serieus overwogen. het demontere, reinigen en weer monteren kost flink wat (ik dacht ca 5x 100 euro) en de kans dat je tot de conclusie komt dat je ze eigenlijk versleten zijn (heel logisch na zoveel jaar en km's) is heel groot. Correct

deze 1-traps verstuivers zijn moeilijk verkrijgbaar, moet je naar nieuwe 102 pk verstuivers, met alle overige wijzigingen. praat je toch over serieus geld. Ipv blauwe rook bij koude motor krijg je zwarte rook bij het rijden. Dat van die zwarte rook is niet waar . Als je 102pk verstuivers monteerd , moet je ook de software laten aanpassen door iemand die er verstand van heeft en dan heb je geen rook

ik heb besloten de VW- slogan de volgen: rijden en blijven rijden. Als de verstuivers de geest geven zie ik wel weer.

nb: met bijna 6 ton op het klokje rij in nog steeds rond met de originele verstuivers. voor zover ik weet, zijn ze d'r ook nooit uit geweest.

advies: niet stationair laten draaien, met koude motor direct rustig weg rijden en dan de motor rustig op temperatuur brengen. Op de snelweg voeg ik in achter een vrachtwagen en blijf daar de eerste 10 min hangen.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9305
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Blauwe rook stationair

Bericht door Pascal-141 » zo okt 07, 2018 9:47

fritsp93 schreef:
za okt 06, 2018 23:52
Kan ik deze verstuivers zomaar vervangen voor de 102 pk? Of komt hier meer bij kijken?
Als je van de blauwe rook vanaf wil , dan kun je verstuivers van een 102pk monteren , vergeet ook de verstuiverleidingen niet mee te vervangen door die van een 102pk . Ga de leidingen niet verplooien , want dan krijg je spanningen in die leidinfen en dan gaan ze lekken of scheuren na verloop van tijd .
Als je de 102pk verstuivers monteerd , moet ook de software aangepast worden. Dan heb je daarbij ook 2 opties : je laat de software aanpassen van 1traps verstuivers ,naar 2 traps , positie naaldhoogtesensor ook aanpassen in software , en 2e optie : je laat tijdens de softwareaanpassing meteen ook wat extra pit in de motor gooien (chippen) .
Een interkoeler is geen vereiste , maar is wel beter voor de motor (inlaattemperatuur gaat omlaag)
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Plaats reactie