Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stotende 2.4d AAB motor

vragen over de T4
T4AAB

Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » vr okt 12, 2018 20:09

Ik heb een T4 camper 2.4 AAB uit 1992.
Op een bepaald toerental bij warme motor, (ik gok tussen de 2200 en 2500 toeren) stotende motor, onbelast ook een beetje.
3e versnelling 35/40 km, 4e versnelling 45/50 km, en 5e versnelling 65/70 km. Als je op dat toerental omhoog gaat en meer gas geeft woord het stoten erger als of de motor door onbalans gaat schudden. Bij een hoger toerental door te schakelen is het stoten weg. op een vlakke weg is het minder.

Ik heb de distributie riemen vervangen en goed uit getimed.
Brandstofpomp in de bank afgeregeld en is goed.
Verstuivers getest.
Gemodificeerd brandstoffilter (geen lucht)
Koppeling vervangen + bakrevisie.

Ik wil me carterpan nog een keer los halen om te kijken of de krukas onbalans heeft door een losse bout van een hoofdlagerkap van de krukas, er is vroeger een modificatie bout bij de VW voor geweest.
Compressie testen.
Als dat het ook niet is moet ik de kop los halen om te kijken of het daar in zit, een ingezakte klep of speling klepgeleider of zo.

Ik ben al heel erg bezig geweest en heb het nog niet gevonden.

Kent iemand dit probleem????

black bulli

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door black bulli » vr okt 12, 2018 20:20

Stotende stotterende en schokkende motor....net als de andere meneer op topic onder het jouwe.maximaal koppel benutten en niet als een oud wijf rijden :zwaai

Snautzer

Bericht door Snautzer » vr okt 12, 2018 20:39

Echt......zo een warm welkom wil iedereen wel hebben bij een eerste post.
Wv1, Wv3

schnarf
Contacteer:

Bericht door schnarf » vr okt 12, 2018 22:40

Ha, Ed bedoeld dat niet zo rot hoor,

Misschien heeft ie wel gelijk :nuts , zie mijn antwoord op dat andere topic. :toppie

Snautzer

Bericht door Snautzer » vr okt 12, 2018 22:44

zou kunnen
zo begroet je niemand
Wv1, Wv3

black bulli

Bericht door black bulli » vr okt 12, 2018 23:31

Ja André ,is ook zo :lach vragen worden gesteld, antwoorden liggen voor t oprapen. Om gek van te worden ,gebruikt dan niemand de zoekfuctie? De wat? DE ZOEKFUNCTIE :bonk

schnarf
Contacteer:

Bericht door schnarf » za okt 13, 2018 10:58

Nou, ik vind het ook niet leuk als iemand zegt, ' gebruik search effe ' dat is niet echt vriendelijk, je kunt ook gewoon niet antwoorden of juist nog een keer het juiste antwoord geven dat doet echt geen pijn hoor.
Als ik dat antwoord krijg op een forum ben ik meteen weer weg.

Wat wel vriendelijk is , geef even het linkje naar de pagina waar het antwoord al gegeven is als je dat weet.

Maar goed, ik heb vanmorgen mijn vrouw naar het werk gebracht en de T4 eens flink de sporen gegeven, en echt meteen resultaat, ik kan nu al weer 50 in zijn 4 rijden zonder stotteren.

Dus Black Bulli , je antwoord was toch best goed, kwam alleen rottig je toetsenbord uit. :kus

black bulli

Bericht door black bulli » za okt 13, 2018 11:58

Ik heb topic starter niet begroet( hij ons overigens ook niet).Verder heb ik hem en die andere meneer een advies gegeven wat iedereen begrijpt.Niemand beledigd, gewoon oerhollandse uitdrukking ,niets that's it. :toppie

Terug naar topic.Het zogenaamde "nieuwe rijden" kun je beter niet doen .50 km/h in z'n vier?waarom? om dat ie dan minder herrie maakt? en je uitlaat lekker volroet?

koensch

Bericht door koensch » za okt 13, 2018 12:35

ik ben ook zo iemand die met 50 in z'n 4 (of 5) rij. de T4 mij rust en heb helemaal niet de behoefte om flink te gassen. Misschien m'n busje wel, en dat doe ik wel op de snelweg met een motor goed op temperatuur.

En als ik zie wat voor een roetwolk dan achter mij hangt denk ik inderdaad dat je je busje of-en-toe moet "schoonblazen".
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +600.000km

T4AAB

Bericht door T4AAB » za okt 13, 2018 14:43

Het stotteren is op een bepaald toerental bij warme motor, (ik gok tussen de 2200 en 2500 toeren) stotende motor.
Bij onbelast draaien op dat toerental schud de motor ook een beetje wat onder belasting erger word.
3e versnelling 35/40 km, 4e versnelling 45/50 km, en 5e versnelling 65/70 km.
Bij een lager toerental of hoger toerental is het stoten weg.

Dit hoort niet en dit heeft niks te maken met onder toeren of rijden als oud wijf.

Ik post deze specifieke technische vraag in de hoop dat een serieus iemand dit probleem herkent, zodat ik het probleem snel kan oplossen en ik deze zoektocht snel kan stoppen.

brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb » za okt 13, 2018 15:38

en nochtans lijkt dit eigen aan deze atmosferische diesel... perfect afgesteld rijdt prettiger maar dat schommelen blijft er wel wat in zitten. Wat toeren gebruiken is ook bij mij het enige wat dit vermijdt. Zou echt niet weten wat je allemaal moet gaan vervangen in je motorblok, voor zover het dat al waard zou zijn (en ieder zijn eigen geldbeugel natuurlijk).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com

Pascal-141

Bericht door Pascal-141 » za okt 13, 2018 17:00

brugseb schreef:
za okt 13, 2018 15:38
en nochtans lijkt dit eigen aan deze atmosferische diesel... perfect afgesteld rijdt prettiger maar dat schommelen blijft er wel wat in zitten. Wat toeren gebruiken is ook bij mij het enige wat dit vermijdt. Zou echt niet weten wat je allemaal moet gaan vervangen in je motorblok, voor zover het dat al waard zou zijn (en ieder zijn eigen geldbeugel natuurlijk).
Dat is inderdaad wel een beetje typisch voor de oude 2.4d , dat "schommelen" bij lage toeren tijdens het rijden.
De koppelrijke 2.5TDI's hebben daar geen last van.

Als er technisch wat mis is , zoals topicstarter aangeeft dat er bvb een krukaslagerbout zou los zitten , dan zou je snel andere geluiden horen , en op alle toerentallen .

En bij onbelast draaien , gaat iedere 5 cilinder een beetje (lichtjes) in onbalans draaien , dat is nu eenmaal eigen aan een 5 cilinder .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

T4AAB

Bericht door T4AAB » za okt 13, 2018 17:19

Hoi Brugset

Begrijp ik dat jij het zelfde probleem hebt?
Alle motor afstellingen zijn goed, geen onderdruk of olieboot, start goed, loopt mooi stationair.
Ik doe het meeste zelf en dat scheelt in de kosten. De motorstoring wil ik gerepareerd hebben, zo blijft de camper optimaal.
We gaan er een paar X per jaar mee naar Tjechie 2e huis en de camper vervangen heb je min €10 000 nodig.

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » za okt 13, 2018 17:22

Hoe fris zijn de verstuivers nog en zijn die al eens gereviseerd?

Trouwens welkom op weetjewel T4AAB.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

T4AAB

Bericht door T4AAB » za okt 13, 2018 17:40

Hoi Pascal

Marco van Arrows-motorrvevicie adviseerde me eerst de krukasbouten te controleren voordat ik me kop eraf haal, omdat een klant het zelfde heeft gehad.
Als dat het ook niet is denkt hij eerder aan een zwevende klep door ingezakte klepzitting of uitgesleten klepgeleider.
De 2.4D koppen schijnen het zwakste te zijn en scheuren tussen de klepzittingen in.

Plaats reactie