Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stotende 2.4d AAB motor

vragen over de T4
T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » za okt 13, 2018 17:47

Hoi Multivan Generation

De verstuivers zijn getest en de brandstofpomp is afgeregeld in de testbank.
De nokkenas met afstelplaat en de pomptiming 1mm met een micro-afstelclock.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26387
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Multivan Generation » za okt 13, 2018 18:27

Ik dacht dat ik eens ergens gelezen had hier op het forum dat men een afstelling van 0.95 mm gebruikte.
Maar ik kan het mis hebben..

Verstuivers zijn getest schreef je.
Maar dus niet gereviseerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9374
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Pascal-141 » za okt 13, 2018 19:36

T4AAB schreef:
za okt 13, 2018 17:40
Hoi Pascal

Marco van Arrows-motorrvevicie adviseerde me eerst de krukasbouten te controleren voordat ik me kop eraf haal, omdat een klant het zelfde heeft gehad.
Als dat het ook niet is denkt hij eerder aan een zwevende klep door ingezakte klepzitting of uitgesleten klepgeleider.
De 2.4D koppen schijnen het zwakste te zijn en scheuren tussen de klepzittingen in.
Scheurtjes tussen de kleppen is heel normaal , dat is typisch voor zowat alle VW diesels (niet tdi's). De 1.6d had dat destijds , de opvolger 1.9d had dat ook nog , en de 2.4d ook , aangezien die qua bouw hetzelfde is als de 1.9d , maar met een extra cilinder .
Die kleine scheurtjes tussen de kleppen zijn gewoon verwaarloosbaar .
Scheuren in de kop tussen koelkanalen of oliekanalen is een ander verhaal , dat betekend dan wel de cilinderkop vervangen.

Persoonlijk denk ik niet dat het kleppen /zittingen zouden zijn , want dan zou je het probleem altijd moeten hebben en niet bij een bepaald toerental .
En dan nog , als er bij bvb 1 of 2 kleppen een probleem zou zijn , zou je dit in de uitlaat horen "ploffen" .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 631
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugse Ommeland
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door brugseb » zo okt 14, 2018 19:12

Ja, mijn 2.4D heeft dezelfde onhebbelijkheden - het is en blijft een oud ontwerp van diesel, oerdegelijk dat wel, rijdt dus niet als een moderne diesel. Zoals gezegd, mij stoort het intussen niet meer. Na een moeilijke distributiewissel heeft mijn garagist de bus laten afstellen bij een diesel-revisie specialist. Sindsdien loopt ie prima, nooit meer rook, zelfs niet koud bergop. Start intussen ook weer prima met nieuwe kaarsen, en om de andere tankbeurt doe ik een scheut additief in de tank die mijn injectoren moet proper houden.
Ben trouwens nooit helemaal akkoord met die stelling dat een 2.4D weinig koppel heeft - recent weer enkele 2.5TDI gaan proefrijden, vind dat koppel toch weing indrukwekkend zolang de turbo niet aanslaat, terwijl ik meteen mijn koppel heb (en daar komt, tja, met hogere toeren natuurlijk nauwelijks iets bij :bonk ). Maakt dat ik "lui" rijd, als met een tractor. Net zoals met mijn MG uit '69, met lange slag motor. Ieder zijn meug...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com

T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » zo okt 14, 2018 19:45

Bedankt voor de reacties, Ik kan niet geloven dat de T4 2.4D toen zo van de band af kwam rollen.
Het stotteren was met het oude bosch brandstoffilter nog veel erger, die trekt lucht op het plastic huisje aan de bovenkant.
Ik heb nog een afspraak bij iemand met verstand van de T4 2.4 motor.
Als ik er achter kom waar het stotteren vandaan komt dan post ik het.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26387
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Multivan Generation » zo okt 14, 2018 19:59

T4AAB schreef:
zo okt 14, 2018 19:45
Bedankt voor de reacties, Ik kan niet geloven dat de T4 2.4D toen zo van de band af kwam rollen.
Verwacht je niet te veel van een ruim 26 jarige auto met wat extra kasten aan bagage en een half jaren 80 ontwerp?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » di okt 16, 2018 20:05

Ik verwacht niet te veel, ik wil alleen maar repareren wat niet goed is.
Ik heb een oudere LT 6 cilinder gehad en die stotterde niet En een oudere T3 1.6D ook geen problemen.
Alleen die 5 cilinder doet raar.

idh
Berichten: 124
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 11:32

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door idh » za okt 20, 2018 9:54

De 2.4 5 cilinders lopen stationair altijd wat rauw. Het is erg belangrijk om bij deze motoren de pomptiming af te stellen. Dat scheelt erg veel. Zoals andere ook al vertelde is het wat hoger in toeren houden van deze motor niet geheel onbelangrijk.

Wat je eventueel nog zou kunnen checken is omdat de pomp er af is geweest of de bouten van de brandstofleidingen goed aangesloten zitten. Deze zijn namelijk anders! Op 1 bout staat OUT. Inwendig zijn ze anders. De bus loopt dan wel alleen hij trekt dan niet goed door. Ik neem aan dat dit goed is, maar je weet maar nooit....

Ruud
Berichten: 609
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Ruud » zo okt 21, 2018 12:30

Ik heb ook een 2.4D maar die loopt goed
Heb hem 11 jaar nu en gaat nu weg voor export of sloop
Ik heb nooit last gehad stoteren
Alleen de laatste paar jaar met starten omdat er een scheurtje in de tankunit zit maar als die eenmaal loopt draait die goed
Maar succes verder
Gr.Ruud

T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » di okt 30, 2018 21:30

Ik heb niet veel ervaring met forums, maar ik wilde alles inzetten om het probleem te achterhalen.

Inmiddels heb ik de voorinspuiting van 1 mm naar 0.95 mm veranderd en een stootdemper op de pomp gezet die er niet op zat, en dat scheelt een hoop. Het zal er wel mee te maken hebben dat de plof en dan zachter in komt of zo waar de 5 cilinder erg op reageert, maar dat die 0.05 mm zo veel uitmaakt had ik niet verwacht, ik had gelezen dat de voorinspuiting 1 mm moet zijn met een tolerantie van 0.10 mm door de rek van de snaar.
De compressie is gemeten en is goed, tussen de 3.2 en 3.5 bar.

Gebruikersavatar
luisenbos
Berichten: 49
Lid geworden op: vr jun 29, 2012 22:53
Locatie: Noord--Holland ongeveer

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door luisenbos » wo okt 31, 2018 12:40

Je zou voor de zekerheid ook even de toevoer naar de brandstof pomp even kunnen controleren of er zowel voor het filter als na het filter alles wel schoon is bij mij zat het filter potdicht . maar ook naar de leidingen toe

En ook de toevoer naar het brandstof filter zat verstopt met vliesje uit de tank

dit zijn de scheurtjes van de t3 ook bij mij daar tussen waren gescheurd maar dit is meer ter verduidelijking :toppie
dan een eventuele oorzaak .


groetjes frits
Bijlagen
motor 2 003.jpg
046.jpg
009.jpg
scheurtje in de kop
En de vriendelijk groetje Frits

T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » wo okt 31, 2018 17:27

Bedankt voor de tip Frits.

De brandstof toevoer is nagekeken en is goed. We hebben ook gereden met een potje diesel rechtstreeks op de pomp.
Sinds ik de voorontsteking van 1 mm naar 0.95 mm is veranderd is het stotteren 75% minder. Ik probeer het nog een keer op 0,90 mm en kijk wat i dan doet. Ik dacht altijd dat oudere auto's meer voor ontsteking nodig hadden.
In het onderhoudsboekje staat dat 5 jaar terug een koprevicie is geweest en gevlakt.
Dit kan veel verklaren. Kleinere verbrandings ruimte en meer compresie waardoor de voorontsteking iets terug moet.

Toch vraag ik me af of alle 5 cilinders zoals mersedes W serie ook zo gevoelig zijn voor dit.

T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » wo okt 31, 2018 17:31

Trouwen bij Arrows kunnen ze de kop lassen vrezen en vakken en dan is die gewoon weer goed.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26387
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door Multivan Generation » wo okt 31, 2018 18:44

Mooi dat het met de timing van 1.0 naar 0.95 een stuk beter geworden is.
Je vergelijking met de T3 met 4 cilinder en de LT met 6 cilinder gaat wel een beetje mank.
Een 5 cilinder heeft altijd wat onbalans.
Er zijn mensen die het de 5 cilinder roffel noemen :gekte

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

T4AAB
Berichten: 16
Lid geworden op: vr okt 12, 2018 14:51

Re: Stotende 2.4d AAB motor

Bericht door T4AAB » wo okt 31, 2018 19:37

Ook weer goeie info Peter.

30 jaar geleden had ik een Audi 100 5 cilinder en die ging als de brandweer.

Ik heb nog geen ervaring met de 5 cilinder Diesel.
Zijn andere merken zoals bijvoorbeeld Mercedes w serie ook roffel of alleen de transporter?

Plaats reactie