Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ontladen huisaccu T4 California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Multivan Generation »

nee dat klopt,
maar misschien zet hij beide wel aan :knipoog
Of heeft hij zijn, in de basis multivan met dubbele climatronic, net zoals bij mij,
de zuheizer met standkachelfunctionaliteit aangesloten op de huishoudaccu..
Zo had ik dat bij de T4 toen ook.
De omgebouwde zuheizer of standkachel pakt zijn stroom vanaf de huishoudaccu, communiceert met de climatronic, en stuurt indirect de ventilator van de climatronicunit aan(en die pakt zijn stroom van de startaccu).
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 08 jan 2019, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
lrothheut
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2018, 12:17

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door lrothheut »

J vd Pal schreef: 08 jan 2019, 08:04 @Erdem, dan snap ik het nog steeds niet. De zuheiser (ik neem aan dat je die bedoelt omdat je het hebt over de motor verwarmen) verbruikt niet zoveel stroom dat de accu daardoor diep ontladen wordt en stekkeren....... dat doe ik alleen op vakantie op de camping. De rest van het jaar niet. Ook hier wordt er zeer regelmatig mee gereden en toch zit de originele 2002 accu er nog en doet het goed.

@Luc, 80 Ah zonder standkachel en 140 Ah als je die wel hebt. Er past een 140 Ah accu in. De afmetingen zijn 513 x 223 x 223 mm.
Ha, die gegevens had ik nodig, dank u! :jumpklap
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Blue Moon »

Deze is de voordeligste sonnenschein dat wij gevonden hebben:
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... 0ah-detail
lrothheut
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2018, 12:17

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door lrothheut »

@Luc, 80 Ah zonder standkachel en 140 Ah als je die wel hebt. Er past een 140 Ah accu in. De afmetingen zijn 513 x 223 x 223 mm.
[/quote]

Is met standkachel....toen ik naar ACA accucentrale belde voor de prijs, vroeg hij of ik neerzat. (569€!)
https://www.accushop.nl/overige-accus/e ... ct_id=3221 (accu shop Utrecht)
Dat is interessanter...(425€)

Rustig verder zoeken, en suggesties zijn welkom...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door J vd Pal »

Luc, op welke spanning staat de accu nu nog? Is het verder gezakt dan 12,6 V? Wat je ook doet met de accu, ik zou ook mijn electronica na laten kijken. Zoek op het forum maar eens naar "lader kapot", "rook in de camper", enz. Volgens mij was Pixie het laatste slachtoffer van een kapotte lader, zie ook https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 23&t=61113. Ze gaan gewoon een keer kapot en altijd als je daar niet op zit te wachten zoals op vakantie. Niet alleen de lader maar ook de aansturing van de koelkast na laten kijken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Herman1945 »

Erdem 50 suggereert dat de busdynamo een Gelaccu niet vol krijgt, met een 100 amp. dynamo (8 amp), ken de laadkarakteristiek van een Gelaccu niet, maar neem aan die normaal daar geen moeite mee heeft. Hangt uiteraard af wat de belasting van de accu op dat moment is. Als dat zo zou zijn,zou je hem altijd thuis op moeten laden,met een heel goede (gelaccu) lade, zijn die er ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Multivan Generation »

Herman1945 schreef: 09 jan 2019, 17:27 ... Als dat zo zou zijn,zou je hem altijd thuis op moeten laden,met een heel goede (gelaccu) lade, zijn die er ?
Kijk eens naar een CTEK
https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... hopping+NL

of bijvoorbeeld een Victron
https://www.victronenergy.nl/chargers/b ... 65-charger

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Hanz »

Herman1945 schreef: 09 jan 2019, 17:27 Als dat zo zou zijn,zou je hem altijd thuis op moeten laden,met een heel goede (gelaccu) lade, zijn die er ?
Geen acculader nodig, gewoon aan de stekker hangen, dat bedoelde Erdem volgens mij ook.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Erdem50 »

Hanz schreef: 10 jan 2019, 11:27
Herman1945 schreef: 09 jan 2019, 17:27 Als dat zo zou zijn,zou je hem altijd thuis op moeten laden,met een heel goede (gelaccu) lade, zijn die er ?
Geen acculader nodig, gewoon aan de stekker hangen, dat bedoelde Erdem volgens mij ook.
Ik bedoel inderdaad aan de stekker thuis. Bij een originele California zit de juiste lader om de gel accu optimaal te laden.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
lrothheut
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2018, 12:17

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door lrothheut »

J vd Pal schreef: 08 jan 2019, 22:11 Luc, op welke spanning staat de accu nu nog? Is het verder gezakt dan 12,6 V? Wat je ook doet met de accu, ik zou ook mijn electronica na laten kijken. Zoek op het forum maar eens naar "lader kapot", "rook in de camper", enz. Volgens mij was Pixie het laatste slachtoffer van een kapotte lader, zie ook https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 23&t=61113. Ze gaan gewoon een keer kapot en altijd als je daar niet op zit te wachten zoals op vakantie. Niet alleen de lader maar ook de aansturing van de koelkast na laten kijken.
De spanning zakt nu op 4 uur tijd naar 10.5V, dit weekend eens afkoppelen en kijken. Oplader en electronica koelbox al nagezien. Koelboxunit is vervangen (ongelofelijk, maar een vrachtwagenelectronicabedrijf achter de hoek had die al 22 jaar in zijn stock liggen, doosje onder het stof!).
Omvormer is nog OK (tot nu).
lrothheut
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mei 2018, 12:17

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door lrothheut »

Blue Moon schreef: 08 jan 2019, 20:40 Deze is de voordeligste sonnenschein dat wij gevonden hebben:
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... 0ah-detail
Dank u, nog goedkoper dan mijn zoekactie! :gekte
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Multivan Generation »

lrothheut schreef: 10 jan 2019, 16:07 De spanning zakt nu op 4 uur tijd naar 10.5V, dit weekend eens afkoppelen en kijken.
Dat lijkt op een defecte cel in de accu.
Dan wordt vervangen de keuze, zeker als je er nu al geen verbruikers aan had hangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman1945
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Herman1945 »

Slechte cel heb ik ook een keer gehad en een aantal maanden geleden bij Rijsbergen 2 accu,s besteld, allebei niet goed,zijn omgeruild, maar je bent zo weer een dag verder. Je hebt het pas in de gaten(had omvormer 12/220 ingebouwd) als je hem aansluit, voortaan meteen testen. Ze hadden een rustspanning van dacht een Volt of 5 ! Weet ff het merk niet meer.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Blue Moon »

lrothheut schreef: 10 jan 2019, 16:08
Blue Moon schreef: 08 jan 2019, 20:40 Deze is de voordeligste sonnenschein dat wij gevonden hebben:
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-s- ... 0ah-detail
Dank u, nog goedkoper dan mijn zoekactie! :gekte
Maar blijkbaar voorlopig niet meer verkrijgbaar door brand in de fabriek.
Indien je toch ene vind, laat het mij weten.
<;-)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ontladen huisaccu T4 California

Bericht door Pascal-141 »

Herman1945 schreef: 09 jan 2019, 17:27 Erdem 50 suggereert dat de busdynamo een Gelaccu niet vol krijgt, met een 100 amp. dynamo (8 amp), ken de laadkarakteristiek van een Gelaccu niet, maar neem aan die normaal daar geen moeite mee heeft. Hangt uiteraard af wat de belasting van de accu op dat moment is. Als dat zo zou zijn,zou je hem altijd thuis op moeten laden,met een heel goede (gelaccu) lade, zijn die er ?
Dat is inderdaad zo , de dynamo gaat de gel batterij bijladen , maar niet 100%, al zal de display wel 100% aangeven.
Door de T4 om de zoveel tijd (ik deed dat om de pakweg 2 maand) eens aan de stroom te hangen (dus met de originele lader) , en dat continu voor een paar dagen (bij mij was dat vaak zelfs meer dan een week) , laad je de huishoudbatterij wél optimaal op.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie