Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dash renoveren..

vragen over de T4
Plaats reactie
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Dash renoveren..

Bericht door spoetnik »

Het Dashboard van mijn '95 T-4 begint wat mankementen te vertonen.
Van de 3 lampjes die de klokken aanschijnen, doet 1 het er nog maar.
De brandstof- temperatuurmeter vallen af-en-toe terug naar 0

Wie kan mij vertellen wat voor lampjes dit zijn? Volgens mij zitten ze gesoldeerd op de printstrook, en zijn 5 volt. Maar weet er iemand een type oid?
Voor het uitvallen van de meters wil ik de spanningsregelaar vervangen. Weet iemand hiervan een bestelnummer, of een type?

Thanks!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dash renoveren..

Bericht door Multivan Generation »

Die lampjes is een paar weken geleden nog aan de orde gekomen.
Even de zoekfunctie kun je daarvoor gebruiken.

Evenals voor je vraag over de spanningsregelaar,
Je bent echt niet de enige die die heeft (gehad).

Succes..

PS zoekfunctie zit rechtsboven in je scherm.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Dash renoveren..

Bericht door CapoJan »

Ik vermoed dat je het nog niet echt bekeken hebt? Dashboard eruit halen duurt niet zo lang en dan kun je alles bekijken.

Bij die van mij ('94): lampjes eruit, contacten schoonmaken en weer erin. Werken weer als nieuw.
Spanningsregelaar: soldeerpunten opnieuw doen was afdoende. Dit is inderdaad een welgekend probleem en al even gekende oplossing.

Succes
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dash renoveren..

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Re: Dash renoveren..

Bericht door spoetnik »

Bedankt MultiVan! Ik had al gezocht, en veel gevonden, maar niet de exacte typenummers

Ik heb de dash er al een aantal keren uit gehad. Contactpunten van de spanningsregelaar doorgesoldeerd, maar heeft niet geholpen. Verder kan ik met het blote oog geen scheurtje in soldeer vinden op de print. Ik denk dat ik de regelaar maar ga vervangen.

Lampjes zien er doorgebrand uit. De buitenste twee doen het niet meer.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Dash renoveren..

Bericht door Noorfalia »

spoetnik schreef: 16 jan 2019, 20:25 Verder kan ik met het blote oog geen scheurtje in soldeer vinden op de print. Ik denk dat ik de regelaar maar ga vervangen.
Kijk eens met een vergrootglas, dan. Bij mij was er was er met het blote oog ook niets te vinden, maar met een vergrootglas was het duidelijk te zien. (tipje: veel smartphones hebben die functie in de camera, kun je er meteen een fotootje van maken ook)
spoetnik schreef: 16 jan 2019, 20:25 Lampjes zien er doorgebrand uit. De buitenste twee doen het niet meer.
Ze zitten niet gesoldeerd, maar een kwartslag gedraaid.
Onderdeelnr. 357 919 243 B.
(https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... -919010/#6)
€ 7,26 incl. btw p/st. bij de dealer :ie :groteogen
Maar ja, beter duur als niet te koop... (uitspraak van een weetjewel legende) Ik heb ze bij mij gelijk alle drie maar gedaan. Kan het weer 25 jaar mee. :toppie
Anders voor een fractie van dat bedrag lampjes halen bij de electronicaboer (12V 1,8W) en zelf in de fittinkjes solderen, maar zelf had ik daar geen zin.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie