Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Piepend geluid vanuit onder de motorkap

vragen over de T4
Plaats reactie
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Piepend geluid vanuit onder de motorkap

Bericht door Haya »

Beste t4 rijders. Ik heb een vraag en ik weet haast zeker dat dit probleem ook andere mensen is over komen. Tussen een van de topics is het antwoord vast te vinden. Maar na lang gezocht te hebben helaas zonder resultaat, heb ik besloten jullie hulp te vragen.
Het gaat om een 2.5 TDI van 2000 88pk.
Ik heb kort geleden de dis.riem kit vervangen en sindsdien hoor ik een piepend geluid als ik de auto start en maak niet uit bij welke toerental ik rijd. Ik vermoed dat het geluid bij een van de (2) rollers vandaan komt waar de multiriem overheen geleid.
Kan dit kloppen?
Ik zou graag zeker willen weten, voordat ik de boel ga losmaken en nieuwe rollers erop zetten.

Graag hoor ik jullie meningen en tips.
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Piepend geluid vanuit onder de motorkap

Bericht door Multivan Generation »

Haal je multiriem er even af.
Is het geluid dan verdwenen, dan weet je dat je het in het geheel van de multiriem moet zoeken.
Spuit de multiriem als deze gemonteerd zit eens in met wat WD-40, piep weg? dan is het de multiriem zelf.
Dat gepiep komt dan overigens weer terug als de WD-40 wat verdampt is..
Wat ook kan, is dat je multiriem iets te lang is, of dat je bijvoorbeeld een gates-riem hebt gemonteerd.
In dat geval zou ik je een contitech riem willen adviseren van de juiste lengte.

Groeten en succes met troubleshooten.

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: Piepend geluid vanuit onder de motorkap

Bericht door Haya »

Goedemorgen Peter,
Bedankt voor je reactie, echter is dit geluid gekomen ná dat ik de distributie riem hebt vervangen voorheen nooit geen nix gehoord.
Het lijkt als 2 ijzere delen op elkaar aan het geleiden zijn of n lager die uitgedroogd is, zo lijkt het. Als ik mijn M.riem eraf halt, mag ik de auto toch niet meer starten? :ie of ?

Mijn t4 heeft airco vandaar dat er 2 rollers er zijn.
Het riem zelf is zgan en als ik het nog goed kan herinneren was ook eentje van contitech.
Je zegt om de riem met n beetje WD40 gaan spuiten, je bedoelt hem aan de buitenkant spuiten ( gelade kant) toch?!
Als ik het goed heb begrepen, volgens jou zou het niet aan die 2 rollers kunnen liggen? Omdat ik heel sterk daar de geluid van koor komen!
Hopelijk kan je/jullie mij verder helpen. Nogmaals bedankt
Groeten Hadi
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: Piepend geluid vanuit onder de motorkap

Bericht door Haya »

Ok Ik wist niet dar het kon zonder riem starten. Ik ga het proberen. Ik heb de riem zeker goed omgelegd want ik heb de tekening van de forum geplukt dus het moet goed zijn :knipoog
bovendien alles werkt verder perfect naar behoren ok de dynamo laad mooi op rond 14 volt.
Ik hou jullie op de hoogte wat die doet zonder riem erop en daarna kijk ik wel wat nog meer als optie mogelijk is. Anders moet ik het
Settje ook gaan vervangen, dus de riem en de rollers, moet ook de spanroll vervangen of? Want ik weet natuurlijk dan alsnog niet welk van deze 3 rollers aan het piepen is,! Trouwens het is meer n onderbroeken piep en niet constant, dus je hoor: piep piep piep piep en niet pieeeeeeeeeeeep :knipoog dit is alleen voor meer duidelijkheid scheppen van het probleem.
Nogmaals bedankt en tot volgende updat.
:toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4785
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Piepend geluid vanuit onder de motorkap

Bericht door Hanz »

Bij vervangen van de distributieriem is het verstandig om altijd ook de multiriem te vervangen en ook de spanrollen en de waterpomp. Als een van die onderdelen door ouderdom hapert kan je alsnog flinke schade oplopen, ondanks je nieuwe distributieriem.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Haya
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019, 18:43

Re: Piepend geluid vanuit onder de motorkap

Bericht door Haya »

Hanz bedankt voor je tip, ik denk dat dat de kortste klap is als ik zo jullie reacties lees, zal ik dan maar een nieuw setje bestellen en gewoon die erop gooien en hopen dan maar dat het probleem opgelost word. Want ik wil heel graag zonder gepiep in me mooie t4 kunnen rijden :knipoog
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkeling.
Nogmaals iedereen bedankt die mee heeft gedaan, voelt heel fijn :toppie
Plaats reactie