Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
2.5 TDI 102 pk heeft een schor, metalig bijgeluid. Vooral bij belasting van de motor en aandrijflijn. Ik verdenk de klepstoters. Hoe controleer je die en welk geluid maken versleten klepstoters?
- Pascal-141
- Berichten: 10820
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Versleten hydraulische klepstoters maken een tikkend geluid .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Ondanks dat ik geen idee heb wat je met een 'schor. metaalachtig bijgeluid' bedoelt, denk ik dat je compleet in de verkeerde hoek zit. Lekke/kapotte klepstoters tikken inderdaad en dat hoor je zeker niet alleen bij belasting van de motor. Je moet het ergens anders in zoeken, denk ik.
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Dat is een mooie checklist. Zal m morgen doornemen.
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 25 mar 2018, 16:33
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Dat noemen ze dan een "knikkerbak",moet dit helaas kwalificeren als " een kan meer vragen dan 10 kunnen beantwoorden" hoeveel heeft ie gelopen?
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Waarom gaan hydraulische klepstoters herrie maken?
Hierbij wat plaatjes met wat ik gezien heb, nadat ik mijn klepstoters vervangen heb,
en er wat open heb geslepen.
Ik vermeld hierbij wat ik denk wat een oorzaak kan zijn.
Nadat het open gemaakt was zag ik dit: Allemaal zwarte drap, wat als het eenmaal in de klepstoter zit, er niet meer uit kan.
Hierbij wat plaatjes met wat ik gezien heb, nadat ik mijn klepstoters vervangen heb,
en er wat open heb geslepen.
Ik vermeld hierbij wat ik denk wat een oorzaak kan zijn.
Nadat het open gemaakt was zag ik dit: Allemaal zwarte drap, wat als het eenmaal in de klepstoter zit, er niet meer uit kan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 33767
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Vervolg..
Vuil in detail: Doordat er vuil in de hydraulische klepstoter komt na verloop van tijd/kilometers ervaring,
kan de klepstoter niet meer 100% in zijn nul positie en gaat dan dus in een iets ander bereik werken met tikken tot gevolg.
Maar nu de vragen die ik er nog bij heb:
hoe kan het dat daar vuil komt te zitten?
Wat is de relatie met motorolie viscositeit? Dunnere olie beter of dikkere olie beter?
Wat is de relatie tussen vuilophoping versus verversings interval van motorolie?
Ter informatie:
Bij mij tikten ze nog niet, maar heb de gehele kop toen opgefrist.
De klepstoters hebben in dit geval rond de 340.000 km ervaring (schatting)
Gebruikte motorolie in 2003 2,5 TDI af-fabriek was 0W-30 (max 30.000 km),
ik ben zelf na 1 jaar naar 5W-40 vol-synthetisch, verversings interval max 15.000 km, met iedere keer olie filter wissel.
Moraal van het verhaal: bij twijfel gewoon vervangen.
Vuil in detail: Doordat er vuil in de hydraulische klepstoter komt na verloop van tijd/kilometers ervaring,
kan de klepstoter niet meer 100% in zijn nul positie en gaat dan dus in een iets ander bereik werken met tikken tot gevolg.
Maar nu de vragen die ik er nog bij heb:
hoe kan het dat daar vuil komt te zitten?
Wat is de relatie met motorolie viscositeit? Dunnere olie beter of dikkere olie beter?
Wat is de relatie tussen vuilophoping versus verversings interval van motorolie?
Ter informatie:
Bij mij tikten ze nog niet, maar heb de gehele kop toen opgefrist.
De klepstoters hebben in dit geval rond de 340.000 km ervaring (schatting)
Gebruikte motorolie in 2003 2,5 TDI af-fabriek was 0W-30 (max 30.000 km),
ik ben zelf na 1 jaar naar 5W-40 vol-synthetisch, verversings interval max 15.000 km, met iedere keer olie filter wissel.
Moraal van het verhaal: bij twijfel gewoon vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Hoogtonig, als tjilpen van een vogelblack bulli schreef: ↑22 feb 2019, 09:50 Is het zonder ermee te rijden een hoog/laagtonig geluid?
veranderd de toon bij een ander toerental?
is het links of rechts als je voor de motor staat?
heb je airco?
heeft aan het stuurdraaien invloed op het geluid?
is er onlangs onderhoud geweest aan motor?
fluitend, tikkend, kloppend,schurend,zoemend
geluid?
In versnelling gezet en koppeling ingetrapt met
draaiende motor verandering van geluid?
koppeling ingetrapt bij draaiende motor niet in
versnelling gezet verandering van geluid?
laten lopen ZONDER multiriem ,geluid
weg/minder/ meer/nog steeds?
Lijkt vanuit het midden van de motorruimte te komen en klinkt als kapot lager
Airco en 250k
Stuurdraaien geen invloed
Heb het geluid sinds aanschaf. Toen meteen nieuwe distributie. Die begin ik steeds minder te vertrouwen. Dat was 30k geleden. Onlangs nieuwe multiriem, rollen en spanner. 2mv is 20k geleden.
Koppeling op laten komen scheelt wel wat in geluid, maar is waarschijnlijk baklager. Rijdend hoor ik t er bovenuit
Hoe haal ik de multiriem eraf en erop?
Re: Hoe controleer je of klepstoters nog goed zijn?
Heb je al eens gekeken bij de spanrol van de brandstofpomp?
Bij mijn T4 zat het vogeltje daarin..
Groeten Jelle
Bij mijn T4 zat het vogeltje daarin..
Groeten Jelle
T4 2.5 TDI ACV