Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Check eens achter je spatborden!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:00
Locatie: Drenthe

Check eens achter je spatborden!

Bericht door jblokzijl »

Ik zag het al staan bij Peter volgens mij, maar inderdaad, een goede tip: check je spatborden!

Afbeelding
Afbeelding
T4 2.5 TDI / 88PK AJT / AIRCO / CRUISE / DUBCAB
Chalet
Berichten: 133
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door Chalet »

Vorige week nog gedaan, maar krijg de onderzijde van het spatbord niet los (2002, wijsneus)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door odorf »

Chalet schreef: 31 mar 2019, 00:15 Vorige week nog gedaan, maar krijg de onderzijde van het spatbord niet los (2002, wijsneus)
Ik meen dat op een bepaald moment de onderzijde werd gekit/gelijmd.

Wellicht kun je met voorzichtig kantelen van boven voldoende ruimte krijgen.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door Timy »

Als ik de bus schoonmaak, zet ik de hoge druk altijd even tussen de deur in dat gat. Komt een ellende uit waar je bang van wordt!
Maar... nu ik dit zo zie, hoe (en lijkt makkelijk) haal je zo'n scherm los?
De onze is ook niet meer zo mooi, als dat zo makkelijk gaat.. Wie weet kan ik dan links/rechts vervangen :kus
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door eindgebruiker »

https://t4-wiki.de/wiki/Kotfl%C3%BCgel

Als je de demper wilt vervangen moet als ik het goed begrijp ook de bumper los.
En als de onderkant verlijmd is, zet je het spatbord dan zonder te lijmen weer vast?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door odorf »

Timy schreef: 31 mar 2019, 13:36 Maar... nu ik dit zo zie, hoe (en lijkt makkelijk) haal je zo'n scherm los?
Dit geldt voor schermen vanaf bouwjaar ‘95-96. De oudere types hadden voorschermen die zijn vastgelast.
Deze zijn -helaas- niet eenvoudig los te halen.
Als er links en rechts van de motorklep in het gootje van de klep boutjes zitten (ik dacht 3 per kant) dan is hij schroefbaar. Zitten daar alleen een aantal kleine lichte deukjes van zo’n 5mm doorsnede, dan zit deze gelast.
eindgebruiker schreef: 31 mar 2019, 14:00 En als de onderkant verlijmd is, zet je het spatbord dan zonder te lijmen weer vast?
Kan allebei. Met of zonder dus. :toppie
Met kit is steviger, kan niet gaan rammelen etc. Zonder loopt het vocht beter weg.
Alternatief is paar stukjes goed dubbelzijdig carrosserie-tape van automaterialenzaak. Bijv. van merk HPX.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:00
Locatie: Drenthe

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door jblokzijl »

Onderin was het bij mij doornat, en begon het al te roesten. Drooggemaakt, schoongekrabt, in de Noverox gezet en daarna dik in de tectil.
T4 2.5 TDI / 88PK AJT / AIRCO / CRUISE / DUBCAB
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door Timy »

odorf schreef: 01 apr 2019, 18:31 Dit geldt voor schermen vanaf bouwjaar ‘95-96. De oudere types hadden voorschermen die zijn vastgelast.
Deze zijn -helaas- niet eenvoudig los te halen.
Ah.. thx voor de verduidelijking!
Wij hebben een 92-er dus helaas!
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door Ilja1974 »

black bulli schreef: 31 mar 2019, 07:15 Vervang aan de andere kant de veralgde volgezogen demper ook eens, nu ze nog te koop zijn :jump
Bedankt voor de tip!
Toen ik de bus net had,was ik er al naar op zoek geweest maar kon ze nergens vinden.
Nu stond de bus even bij mijn vaste garage en heb ik het aan hun gevraagd en zij hebben er een voor mij kunnen bestellen.

Groet,
Ilja
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door pwhooftman »

Ik ben de kniestukken (de spatbordrand vanaf de deurscharnieren naar beneden) aan het vervangen, dus per kant moet het voorscherm (en de deur) er af om daar makkelijk bij te kunnen. Dus ik kon meteen mooi compost oogsten :-)

Meteen ook een afvoerslang aan het gat gemaakt, én bovenaan een extra schotje van dun pvc gemaakt, anders waaien de bladeren er later nog steeds in.

Ik kon het spatbord er heel vanaf krijgen (T4 2002, dus boutjes), maar moest wel met geduld de kit breken. Ik deed dat door vanaf de kant van de deurscharnieren een vrij dunne platte schroevendraaier vanaf de binnenkant tussen buiten- en binnenspatbord te stekken, en deze naar voren toe door de kit heen te steken en heen en weer te draaien. Ondertussen voorzichtig het spatbord los trekken, de rand buigt wel iets uit, maar als je niet te ver gaat barst de lak niet. Zodra de kit tot halverwege los is begint de rest wel los te laten door alleen te trekken.

Bij monteren weer veel bison polymax er tussen. De rand was nog niet verroest ondanks de enorme hoop troep. Terwijl het kniestuk (de rand) er achter wel van binnenuit aan het doorroesten was terwijl dat een gesloten ruimte is. Typisch.
20191217_113252.jpg
20191218_095046.jpg
20191218_095029.jpg
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door pwhooftman »

20191218_114728.jpg
20191218_114733.jpg
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 209
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door Ali_Blabla »

Ik heb zelf vastgelaste stukken want 1992, maar wellicht is deze “wasserablaufset” voor iemand interessant:
https://www.bergbullis.de/deutsch/shop/
Mennox
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020, 11:45

Re: Check eens achter je spatborden!

Bericht door Mennox »

1997 california beach.

Ook schoongemaakt
Bijlagen
7B244502-997D-4FB4-9E0E-DA074EC2B817.jpeg
Plaats reactie