Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem met oliedruk

vragen over de T4
Plaats reactie
Basvdheijden
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2019, 22:27

Probleem met oliedruk

Bericht door Basvdheijden »

Beste Forumleden,

Ik zou ontzettend geholpen zijn met wat input voor een oliedrukprobleem bij mijn T4 Transporter (Karmann Colorado camper) uit 2003.
Het gaat om een TDI 2.5L

Ik ben met deze camper op reis voor een jaar en bevindt mij nu in Zuid Spanje.

Het probleem: Als de auto heet is (olie heet) en je bent laag in toeren in de 5e versnelling, dan gaat hij piepen en komt er een rood olielampje: de oliedruk is dan te laag.

Dit komt bijvoorbeeld voor als we je van de snelweg af komt rijden en ‘m in z’n 5 laat uitrollen of licht gas geeft. Het komt ook voor als je in de bergen omhoog rijdt en de auto lager in toeren komt. Toeren zijn dan niet te laag, maar wel laag (2000 toeren ongeveer).

Wat er reeds is gebeurd:
- In Nederland is de oliedrukschakelaar vervangen, zonder succes.
- In Catalonie is er bij de dealer onderzoek gedaan. De druk was volgens hen echt te laag als hij warm was (hetgeen erop duidt dat het geen elektronisch probleem zou zijn). Tevens is er gekeken naar slijtage van de motor. Dit was niet het geval. Vervolgens hebben ze ‘valvulas’ (kleppen) vervangen, maar volgens mij zijn het lagerschalen die ze hebben vervangen. Daarna was de druk beter volgens hen.

Ik weet niet hoe ze de druk hebben gemeten in Catalonie (koud, warm, elektronisch of mechanish) en hoe ze tot deze conclusie kwamen.

Het probleem is complex omdat het drukprobleem er alleen ‘soms’ lijkt te zijn. Bij warme motor en laag in toeren.

Bij de dealer in Catalonie zeggen ze dat ik, nu het probleem er nog is, de oliepomp moet vervangen.

Uit Nederland heb ik te horen gekregen dat het ook kan liggen aan het oliedrukventiel (dat zich boven de krukas aan de rechterkant van het blok bevindt).

Wat zouden jullie adviseren aan diagnostiek? Wat zou het kunnen zijn? Of moet ik gewoon de oliepomp laten vervangen?
Mij komt het een beetje kort door de bocht over om gelijk de oliepomp te doen, gezien het volgens mij heel veel dingen zouden kunnen zijn.

Ik zou ontzettend geholpen zijn met wat goede input over dit probleem. Alvast heel veel dank.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Probleem met oliedruk

Bericht door chv »

Ik neem aan dat je in elk geval het topic van Sneeuwwitje hebt gelezen?

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Basvdheijden
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mar 2019, 22:27

Re: Probleem met oliedruk

Bericht door Basvdheijden »

Ik rijd zelf echt niet te laag in toeren hoor. Maar het komt dus op als je 'lager' in toeren rijdt. Lijkt inderdaad hetzelfde als wat Sneeuwwitje beschrijft.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem met oliedruk

Bericht door Multivan Generation »

Onder je zuigers zitten oliesproeiers die vanaf zo'n 1900 - 2000 rpm olie spuiten om de zuigerbodems wat te koelen.
Dus je kunt beter ruim boven de 2000 rpm blijven met een T4 TDI.

Het nieuwe (laagtoerige) rijden is later geïntroduceerd als de T4, derhalve is de T4 daarvoor niet geoptimaliseerd,
dus kun je beter laten.
Hou je motor lekker rond de 2500 rpm, dan is ie lekker alert en kun je nog een schakelfoutje (waarna je lager in de toeren komt) hebben.
Zeker bij een zwaardere camper..

Ik zou je daarbij tevens een iets grotere diameter downpijp en eventueel een roetkat vervangende pijp adviseren, evenals een EGR-vervangende pijp. Hierdoor rijd je bus veel fijner, neemt gemakkelijker zijn toeren op, en trekt gemakkelijker door..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Probleem met oliedruk

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef: 31 mar 2019, 20:04
Ik zou je daarbij tevens een iets grotere diameter downpijp en eventueel een roetkat vervangende pijp adviseren, evenals een EGR-vervangende pijp. Hierdoor rijd je bus veel fijner, neemt gemakkelijker zijn toeren op, en trekt gemakkelijker door..

Groeten Peter
Hoi Peter,
Deze grotere downpijp, is die in serie gebruikt bij een ander motortype? Of is deze in de aftermarket te vinden?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem met oliedruk

Bericht door Multivan Generation »

Aftermarket bijvoorbeeld via EPS.

Ook kun je eens kijken bij bluebird customs in Engeland.

Erdem heeft ook eena zo iets gemaakt en aangeboden en dat begon al meteen op de turbo.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Probleem met oliedruk

Bericht door Peter73 »

Multivan Generation schreef: 04 apr 2019, 10:44 Aftermarket bijvoorbeeld via EPS.

Ook kun je eens kijken bij bluebird customs in Engeland.

Erdem heeft ook eena zo iets gemaakt en aangeboden en dat begon al meteen op de turbo.
Duidelijk, dank!
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Plaats reactie