Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu Multivan

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

huishoudaccu Multivan

Bericht door CapoJan »

Omdat de zoekfunctie me bitter weinig opleverde voor de Multivan, stel ik de vraag (nog?) maar eens.

Zoals wel meer gebeurt, lijkt het erop dat de huishoudaccu van mijn Multivan (1994) end of life is. Het leuke is dat op zo'n accu een label staat met de datum van productie of ingebruikname, maar daar staat niets op aangeduid. Geen idee van de leeftijd dus, maar dat is niet echt relevant.
Aan die accu koppelde ik enkele voedingen (12 V en 5 V usb), gecombineerd met een spanningsmeter. Daarop zag ik onlangs dat de spanning gezakt was tot 10 V. Met draaiende motor liep die meteen op, dus hij wordt wel degelijk geladen tijdens het rijden.
In elk geval, na uren laden (met 6 A) varieerde de spanning tussen 12,6 en 14,4 V. Een dag later, nadat de lader afgekoppeld was, was die weer gezakt tot 12V. De enige gebruikers die op dat moment aanhangen, zijn wat usb-voedingen en die voltmeter, dus dat kan niet de reden zijn. Ik vermoed dus dat de capaciteit bijna tot zero gedaald is.

Goed: de accu is wellicht aan vervanging toe.
Bij Cali's wordt gebruik gemaakt van AGM of gelaccu's hiervoor, maar voor zover ik begrepen heb, zou dat in een Multivan niet zomaar kunnen, omdat de maximale laadspanning zou afwijken. Heb ik dat goed begrepen? Is het dan aangewezen om in een Multivan weer voor een gewone loodzuuraccu te kiezen?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: huishoudaccu Multivan

Bericht door Sjoerds »

Klinkt mij als complete onzin. Zou geen enkele reden kunnen verzinnen waarom je géén AGM of gelaccu zou kunnen nemen.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: huishoudaccu Multivan

Bericht door CapoJan »

Ik denk niet dat het onzin is: de maximale drempelwaarde verschilt.
Van het net geplukt (accuservice):
  • 12 Volt calcium accu = laadspanning 13,8 - 14,4 volt (alle start accu's en de gewone semi tractie accu's).
    AGM semi tractie accu = 14,6 – 14,8 volt
    GEL accu = 14,2 – 14,8 volt
Dat is dus mijn vraag: volgens wat ik hieruit afleid, zou het kunnen dat in een Multivan een AGM of gelaccu nooit helemaal opgeladen worden, want die vragen een hogere laadspanning. Dat zou dan weer de levensduur beperken.
Ik wil wel de investering doen in zo'n accu, omdat die meer geschikt is voor waarvoor een huishoudaccu gebruikt wordt, maar indien het laadcircuit van een Multivan hier niet voor geschikt is, zou dat geen goed idee zijn.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 09 apr 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: huishoudaccu Multivan

Bericht door arjanzevenaar »

hoi CapoJan,

Ik heb een multivan en had ook eerst een AGM accu, deze is vroegtijdig overleden door verkeerd gebruik. Ik heb nu al zo'n 4 jaar een ander type onder mijn stoel zitten, deze past echt net hierdoor kan ik het enkele dagen uithouden, in de winter red ik het zelfs minimaal 48 uur met de standkachel aan.

https://basba.de/es-900-exide-gelbatter ... 80-ah.html

4 jaar geleden ook bij deze leverancier besteld, levertijd was 3 dagen. Scheelt bijna 40%! met Nederland.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: huishoudaccu Multivan

Bericht door CapoJan »

Bedankt voor de tip! Dat lijkt me al wat. Zal even de afmetingen vergelijken met wat er nu in zit. :toppie
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu Multivan

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt accu's met een hoogte van 175 mm en 190 mm.
Kijk even wat je nu er in hebt qua hoogte.
Mocht je 190 mm niet kwijt kunnen, omdat het zittingsgedeelte van de stoel dan de accu kan raken,
dan kun je 2 dingen doen, originele stoelconsole iets aanpassen door de montageplaat van de accu iets te verbuigen.
Of je kunt met 2 metalen strips of kokers, je stoelverstellingsrail iets ophogen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: huishoudaccu Multivan

Bericht door CapoJan »

Vervolg van het verhaal: kort hierna blokkeerde plots de gordel aan de bestuurderskant. Zonder gordel mag je niet rijden, dus is de rest blijven liggen tot dat opgelost raakt (de gordel is onderweg van bij een WJW'er en de bestaande heb ik opgelapt).
Nu ben ik aan het heroverwegen:
  • het busje is bijna 25 jaar oud en heeft bijna 300.000 km
    ga ik voor een gelaccu en laat ik de rest zoals het is
    ga ik voor een zonnepaneel en een AGM accu
De afweging omvat ook een financieel luik: met een zonnepaneel ben je autonomer, maar in een camper met minimale uitrusting heb je weer behoefte aan een camping (sanitair). Op de camping heb je walstroom en dan is dat zonnepaneel weer niet nodig. Maar ook: het zonnepaneel kan de accu op peil houden als er een poos niet gekampeerd wordt. Er zonder moet de accu geregeld aan de lader.

Wikken en wegen dus en nu is het moment, want het kampeerseizoen breekt aan.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Plaats reactie