Omdat de zoekfunctie me bitter weinig opleverde voor de Multivan, stel ik de vraag (nog?) maar eens.
Zoals wel meer gebeurt, lijkt het erop dat de huishoudaccu van mijn Multivan (1994) end of life is. Het leuke is dat op zo'n accu een label staat met de datum van productie of ingebruikname, maar daar staat niets op aangeduid. Geen idee van de leeftijd dus, maar dat is niet echt relevant.
Aan die accu koppelde ik enkele voedingen (12 V en 5 V usb), gecombineerd met een spanningsmeter. Daarop zag ik onlangs dat de spanning gezakt was tot 10 V. Met draaiende motor liep die meteen op, dus hij wordt wel degelijk geladen tijdens het rijden.
In elk geval, na uren laden (met 6 A) varieerde de spanning tussen 12,6 en 14,4 V. Een dag later, nadat de lader afgekoppeld was, was die weer gezakt tot 12V. De enige gebruikers die op dat moment aanhangen, zijn wat usb-voedingen en die voltmeter, dus dat kan niet de reden zijn. Ik vermoed dus dat de capaciteit bijna tot zero gedaald is.
Goed: de accu is wellicht aan vervanging toe.
Bij Cali's wordt gebruik gemaakt van AGM of gelaccu's hiervoor, maar voor zover ik begrepen heb, zou dat in een Multivan niet zomaar kunnen, omdat de maximale laadspanning zou afwijken. Heb ik dat goed begrepen? Is het dan aangewezen om in een Multivan weer voor een gewone loodzuuraccu te kiezen?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
huishoudaccu Multivan
huishoudaccu Multivan
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Re: huishoudaccu Multivan
Klinkt mij als complete onzin. Zou geen enkele reden kunnen verzinnen waarom je géén AGM of gelaccu zou kunnen nemen.
Re: huishoudaccu Multivan
Ik denk niet dat het onzin is: de maximale drempelwaarde verschilt.
Van het net geplukt (accuservice):
Ik wil wel de investering doen in zo'n accu, omdat die meer geschikt is voor waarvoor een huishoudaccu gebruikt wordt, maar indien het laadcircuit van een Multivan hier niet voor geschikt is, zou dat geen goed idee zijn.
Van het net geplukt (accuservice):
- 12 Volt calcium accu = laadspanning 13,8 - 14,4 volt (alle start accu's en de gewone semi tractie accu's).
AGM semi tractie accu = 14,6 – 14,8 volt
GEL accu = 14,2 – 14,8 volt
Ik wil wel de investering doen in zo'n accu, omdat die meer geschikt is voor waarvoor een huishoudaccu gebruikt wordt, maar indien het laadcircuit van een Multivan hier niet voor geschikt is, zou dat geen goed idee zijn.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 09 apr 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- arjanzevenaar
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: huishoudaccu Multivan
hoi CapoJan,
Ik heb een multivan en had ook eerst een AGM accu, deze is vroegtijdig overleden door verkeerd gebruik. Ik heb nu al zo'n 4 jaar een ander type onder mijn stoel zitten, deze past echt net hierdoor kan ik het enkele dagen uithouden, in de winter red ik het zelfs minimaal 48 uur met de standkachel aan.
https://basba.de/es-900-exide-gelbatter ... 80-ah.html
4 jaar geleden ook bij deze leverancier besteld, levertijd was 3 dagen. Scheelt bijna 40%! met Nederland.
Ik heb een multivan en had ook eerst een AGM accu, deze is vroegtijdig overleden door verkeerd gebruik. Ik heb nu al zo'n 4 jaar een ander type onder mijn stoel zitten, deze past echt net hierdoor kan ik het enkele dagen uithouden, in de winter red ik het zelfs minimaal 48 uur met de standkachel aan.
https://basba.de/es-900-exide-gelbatter ... 80-ah.html
4 jaar geleden ook bij deze leverancier besteld, levertijd was 3 dagen. Scheelt bijna 40%! met Nederland.
Re: huishoudaccu Multivan
Bedankt voor de tip! Dat lijkt me al wat. Zal even de afmetingen vergelijken met wat er nu in zit.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: huishoudaccu Multivan
Je hebt accu's met een hoogte van 175 mm en 190 mm.
Kijk even wat je nu er in hebt qua hoogte.
Mocht je 190 mm niet kwijt kunnen, omdat het zittingsgedeelte van de stoel dan de accu kan raken,
dan kun je 2 dingen doen, originele stoelconsole iets aanpassen door de montageplaat van de accu iets te verbuigen.
Of je kunt met 2 metalen strips of kokers, je stoelverstellingsrail iets ophogen.
Groetjes Peter
Kijk even wat je nu er in hebt qua hoogte.
Mocht je 190 mm niet kwijt kunnen, omdat het zittingsgedeelte van de stoel dan de accu kan raken,
dan kun je 2 dingen doen, originele stoelconsole iets aanpassen door de montageplaat van de accu iets te verbuigen.
Of je kunt met 2 metalen strips of kokers, je stoelverstellingsrail iets ophogen.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: huishoudaccu Multivan
Vervolg van het verhaal: kort hierna blokkeerde plots de gordel aan de bestuurderskant. Zonder gordel mag je niet rijden, dus is de rest blijven liggen tot dat opgelost raakt (de gordel is onderweg van bij een WJW'er en de bestaande heb ik opgelapt).
Nu ben ik aan het heroverwegen:
Wikken en wegen dus en nu is het moment, want het kampeerseizoen breekt aan.
Nu ben ik aan het heroverwegen:
- het busje is bijna 25 jaar oud en heeft bijna 300.000 km
ga ik voor een gelaccu en laat ik de rest zoals het is
ga ik voor een zonnepaneel en een AGM accu
Wikken en wegen dus en nu is het moment, want het kampeerseizoen breekt aan.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994