Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pdegro »

Beste allen,

Busje werd vorig jaar in oktober in de winterstalling gezet. Alles was toen normaal met de motor.
Vandaag haal 'k de bus uit de stalling en merk dat de motor helemaal geen toeren meer maakt, maximum 1500
De motor heeft totaal geen trekkracht meer.
Garage is op minder dan 500m. en eerst samen met technieker naar luchtfilter gekeken, deze was goed, niet opgevreten door muizen of zo...
De technieker belde me zonet dat de katalysator 'vol' zit.
Bus is een originele T4 Westfalia California Coach 2,5tdi (ACV) van 1997 met 165000 km.
Wie weet raad? Wat is wijsheid?

Graag jullie advies - suggesties.
Mvg
Pierre
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door koensch »

een nieuwe katalysator plaatsen (mucho peseta's) of een katvervanger (loze kat), of eventueel je huidige kat leeg maken

ik heb destijd (bij ca 450.000 km) m'n hele uitlaat vernieuwd, inclusief een katvervanger. Het is aan de buitenkant niet te zien dat deze kat een dummy is.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pascal-141 »

Katalysator komt uit zichzelf niet vol te zitten als de auto een tijdje stilgestaan heeft.

Controleer eerst maar eens alle vacuumslangetjes , misschien is er eentje aangeknabbeld door marters.
Dat is tegenwoordig ook meer en meer een plaag aan het worden.
Ik heb zelf op een paar weken tijd ook al bij 2 auto's marterschade gehad. Bij allebei een vacuumleiding doorgeknaagd en dan gern vermogen meer.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pascal-141 »

Moest de kat toch verstopt zitten , dan is een aftermarket niet duur . Ik denk amper 100eur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pdegro »

@ Koen: vraag is dan of zo'n 'loze' kat geen problemen zal geven bij de roetmeting op de keuring in Belgie...

@ Pascal: de technieker had de uitlaat voor de katalysator losgemaakt en dan kan de motor terug volop op toeren, dus mogelijks wel die kat.
Enige ervaring of er in Belgie ook 'loze' kat's bestaan en of dat problemen geeft bij onze keuring??
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door raf_construct »

Pdegro schreef: 15 apr 2019, 21:37 @ Koen: vraag is dan of zo'n 'loze' kat geen problemen zal geven bij de roetmeting op de keuring in Belgie...

@ Pascal: de technieker had de uitlaat voor de katalysator losgemaakt en dan kan de motor terug volop op toeren, dus mogelijks wel die kat.
Enige ervaring of er in Belgie ook 'loze' kat's bestaan en of dat problemen geeft bij onze keuring??
Een katalysator is in feite een uitlaatstuk dat vol zit met koolstofmateriaal in honinggraatstructuur. Het kan gebeuren dat er een stuk van die structuur afbreekt, en dwars komt te zitten en dus de luchtstroom afsnijdt. Dit kan ook doorgereisd zijn naar een uitlaatdemper, dit kan je eventueel horen als je met de demper zou rammelen.
Begin al eens met de uitlaatkant van de katalysator eraf te halen, dan kan je het zien of er een stuk mist. Ofwel vervang je hem ofwel haal je hem leeg, met een lange steenboor kan je al het materiaal eruit frezen. Dit geeft op de Belgische keuring totnogtoe geen probleem.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pdegro »

@ Raf
Wel, de garagist had de uitlaat los gemaakt net voor de katalysator en dan kan de motor zonder problemen toeren maken.
Dus de 'verstopping' zit verder naar achter toe.
Morgen maar eens die katalysator van dichtbij bekijken en dan zien of die 'leeg' te maken is.

Bedankt allen voor de tips en vooral voor de vlugge respons.
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pascal-141 »

Voorlopig nog geen probleem op de keuring , maar daar komt binnenkort verandering in naar wat ik gehoord heb. Afwachten ...
En anders snel even wisselen naar een gewone kat voor de keuring
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
aaronbonte
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 jan 2018, 19:09

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door aaronbonte »

Ik heb een 2.5 tdi met een volledig nieuwe uitlaatlijn. Daarbij zit dan ook een katvervanger. Bij de laatste keuring waren de metingen te goed. Volgens het toestel voldoet mijn bus aan de Euro5 Norm. Totnogtoe op de Belgische keuring dus geen probleem, maar het blijft natuurlijk België.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Multivan Generation »

aaronbonte schreef: 15 apr 2019, 22:26 Ik heb een 2.5 tdi met een volledig nieuwe uitlaatlijn. Daarbij zit dan ook een katvervanger. Bij de laatste keuring waren de metingen te goed. Volgens het toestel voldoet mijn bus aan de Euro5 Norm. Totnogtoe op de Belgische keuring dus geen probleem, maar het blijft natuurlijk België.
Dat is knap als je weet dat een T4 maximaal euro 3 haalde volgens de typegoedkeuring.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door raf_construct »

Multivan Generation schreef: 16 apr 2019, 06:45
aaronbonte schreef: 15 apr 2019, 22:26 Ik heb een 2.5 tdi met een volledig nieuwe uitlaatlijn. Daarbij zit dan ook een katvervanger. Bij de laatste keuring waren de metingen te goed. Volgens het toestel voldoet mijn bus aan de Euro5 Norm. Totnogtoe op de Belgische keuring dus geen probleem, maar het blijft natuurlijk België.
Dat is knap als je weet dat een T4 maximaal euro 3 haalde volgens de typegoedkeuring.
Nee, dat is vooral schrijnend. Op de keuring in Belgie is de uitstootmeting een klucht. Mijn broer heeft het ooit gedurfd om de tuinslang in de uitlaat te stoppen vlak voor de keuring. Met veel ongeloof en complimenten tot gevolg, properste meting ooit op een diesel zonder turbo.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pdegro
Berichten: 214
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:35
Locatie: Tussen Gent en Eeklo (België)

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pdegro »

Katalysator is leeggehaald.
Er was niets vanaf gebroken, maar zat helemaal vol, verstopt, verzadigd...
De tip van Raf met de steenboor is dé manier om deze 'steen' in stukken eruit te krijgen.

Wat een verschil!! Busje rijdt terug zoals het hoort.
Ben benieuwd wat de keuring gaat opleveren binnen een week of 2...
Indien nodig komt er een nieuwe after-market onder.

Bedankt allen voor de tips en suggesties.
Mvg, Pierre.
T4 2,5 TDI, California Coach 1997
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Pascal-141 »

Om dat verstoppen te voorkomen : regelmatig eens goed doorrijden en niet steeds als een oude bomma rondrijden , want dan verstoppen ze en gaat ook het inlaattraject van de motor volledig dichtslibben op den duur.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door Vmaxxer »

Dat "stevig doorrijden" om een verstopte kat te voorkomen.. wat verstaat men daaronder?
Ik mag soms graag bij het accelereren genieten van de volle pk's van mijn 2.5 vijf cilinder en trek hem tegen het rood aan.. :yes
Verder rij ik dagelijks 2 X 80 km snelweg waarbij ik meestal een cruisesnelheid van 120-130 km/u aanhoud (als er @^%$@^% geen files staan natuurlijk :huilen )
Is dat voldoende? of moet je af en toe echt een stuk vol in de toeren jakkeren om de pijp leeg te blazen?
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Help!! Katalysator in de uitlaat "vol"??

Bericht door frank884 »

anders even voor de keuring een "toneelstuk" kat eronder en daarna weer de open pijp. bus rijd veel beter zonder dat ding turbo pakt ook 300 rpm eerder op.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie