Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

vragen over de T4
EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » za jun 08, 2019 19:08

Foto's en het probleem van de gepost in het circuits online forum: https://www.circuitsonline.net/forum/view/145459
ACTronics durft het niet aan om de computer te reviseren, maar ik kan niet beoordelen of de print echt definitief overleden is. En vooralsnog heb ik geen alternatief dan reparatie, het onderdeel is niet te krijgen of te vinden, vooral omdat het de L variant is.

044 906 022 L om precies te zijn, mocht iemand iets tegen komen.

Ik hou jullie op de hoogte...
:driveT4

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » do jun 13, 2019 13:41

De MAP sensor is binnen, nu deze zsm op de print laten solderen.

Maar ondertussen kreeg ik een andere tip. Zou het aan de brandstofdruk kunnen liggen? Een defecte benzinedrukregelaar? Zit die er in? Oem partner 037133035c??

Klopt het dat de benzinepomp 4 bar levert en ze regelaar er 3,5 bar van moet maken? Want wanneer de injectoren 4 bar krijgen dan spuiten ze ruim 10% teveel brandstof in?

Graag jullie mening.
Bijlagen
Screenshot_20190613-134005~2.png
Screenshot_20190613-133335~2.png
:driveT4

Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 14, 2018 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door Bas_Caravelle » do jun 13, 2019 16:12

Die drukregelaar zit op de kop van je injector galerij.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » wo jun 19, 2019 17:54

Eindelijk een update.
Gisteren met de computer en de nieuwe Kpa sensor naar Bram gereden, mijn belangeloze redder met een hart voor electronica. De computer open geschroefd en de nieuwe sensor op de print gesoldeerd en het vacuüm slangetje weer aangesloten.

Vandaag met de computer naar de T4 specialist.
Ingebouwd, vervolgens de bus even goed warm laten lopen, stationair lekker toeren laten maken.
En doen was de meting 1,54% CO, geen 7 meer.

Dus nu de overige punten van de APK en dan hopelijk.zaterdag na twee maanden zoeken en proberen eindelijk een nieuwe APK...dan kunnen we op vakantie deze zomer.

Iedereen bedankt voor het meedenken en meeleven. Het heeft me.echt geholpen.
:driveT4

Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 45
Lid geworden op: zo okt 14, 2018 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door Bas_Caravelle » wo jun 19, 2019 18:12

Super! Mooi om te lezen.

Nu weer genieten van je bus!

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » ma jun 24, 2019 18:09

Het succes was van korte duur.
Vorige week woensdag liep hij na een tijdje goed warmlopen en toeren laten maken onder de 3% met de nieuwe MAP sensor.
Vandaag bij de herkeuring was het weer 8... klotezooi.
Bijlagen
Screenshot_20190624-180537~2.png
8% ..
:driveT4

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27408
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door Multivan Generation » ma jun 24, 2019 18:39

Je HC waarde lijkt me ook erg hoog.
Steek je licht eens op over carbocleaning,
En controleer de bedrading van de lambda sensor.
En vervang deze desnoods.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » ma jun 24, 2019 19:54

De bus heeft geen labda sensor of catalysator.
Hij loopt inderdaad veel te rijk.

Wat is carbon cleaning?
:driveT4

RRider
Berichten: 12
Lid geworden op: di jan 29, 2013 20:12
Locatie: Maarssen

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door RRider » di jun 25, 2019 18:05

Ik heb je een PM gestuurd

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » di jun 25, 2019 19:13

Dankjewel voor jullie suggesties.
Het nieuwe oliepeilstok buisje is vandaag geplaatst. Was echt lastig aan te komen. Maar dat is dus nu dicht zoals het hoort. Had helaas geen effect op de CO waarde

Ik heb wel een groene 4 milieusticker op de ruit...slaat echt nergens op.
Laatst gewijzigd door EdEhv op di jun 25, 2019 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
:driveT4

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27408
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door Multivan Generation » di jun 25, 2019 19:19

Mijn golfje met kat moet onder de 1.5% zitten.
Soms een uitdaging bij de APK. :gekte
3 weken ouder en hij had 3.0% mogen hebben. :bonk
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » di jun 25, 2019 19:31

Multivan Generation schreef:
di jun 25, 2019 19:19
Mijn golfje met kat moet onder de 1.5% zitten.
Soms een uitdaging bij de APK. :gekte
3 weken ouder en hij had 3.0% mogen hebben. :bonk
Puur arbitraire normen.
Een golf GTI 2.0 uit begin 90-er jaren past ook in m'n bus, is hetzelfde blok, alles past. Alleen 115 pk ipv 85 voor de bus, de AAC versie heeft een veel lagere compressie en is door VW flink teruggetuned.
Ik zag bij Camper Experience in Montfoort al een aantal van deze Golf GTI blokjes liggen, waarschijnlijk verwacht hij tzt vraag naar ombouw van de geliefde T4 Westfalia Bussen naar benzine ipv diesel.
:driveT4

EdEhv
Berichten: 65
Lid geworden op: ma okt 15, 2018 10:35
Locatie: Eindhoven

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door EdEhv » di jul 02, 2019 17:17

De bus is goedgekeurd, met de hulp van RRider.
De computer is inderdaad niet goed. Maar wanneer tijdens het stationair lopen de vacuümslang maar de ECU losgehaald wordt dan past de ECU de regeling aan en is de CO waarde goed. Na opnieuw starten weer hetzelfde probleem. Software?

Maar de bus is goedgekeurd door het slangetje even los te halen en nadat de bus hierop gereageerd had met een armer mengsel dan de vacuümslang weer aan te sluiten.

Nu eerst op vakantie, in september ga ik wel een permanente oplossing zoeken.
:driveT4

jan2009
Berichten: 4987
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: T4 APK afkeur, CO te hoog. 2.0 benzine motor

Bericht door jan2009 » wo jul 03, 2019 16:52

Dat is wel een felicitatie waard nadat het je twee maanden heeft bezig gehouden.

:yes
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Plaats reactie